Behöver ha en plats att ta vatten utomhus året runt. Har i dag en vanlig utkastare på väggen.
Skulle det räcka att linda värme kabel runt denna eller kommer det frysa in i väggen ändå?

Tror inte den är en smart modell som dränerar sig själv. (har inte kunnat prova då jag inte har vatten ännu)
 
Byt till självdränerande. Jag hade det på förra stället och det fungerade året runt. Glöm bara inte slangen i för då kan det hända att vattnet står kvar och fryser ändå
 
Instämmer med föregående talare.

Vi har en frostfri (dränerande) vattenutkastare ifrån Gustavsberg och den funkar kanon.
 
Oki. Får satsa på det. Ni använder den även när det är -25 och det funkar bra?
 
Inga problem med min iaf. Själva avstängningsventilen sitter ju på isidan av väggen och sedan går det bara ett långt skaft ut till vredet på utsidan. Och när man stänger av så rinner det vattnet som är i röret ut
 
Hemmakatten
Vi har en kran FMM, självdränerande, med både kall- och varmvatten. Den är aldrig avstängd på insidan (som gadeberg skriver om). Fungerar året om, förra vintern hade vi mer än -20i långa perioder. På vintern sitter det en liten slangstump ca 50 cm på kranen. Kranen sitter på huset men är i carporten som är ihopbyggt med huset så visst skydd har den mot snö och regn. Viktigt dock att inte dra åt kranen för mycket utan precis lagom så att resterande vatten rinner ut.
 
Alla nyare utkastare har käglan/käglorna på insidan av väggen och sedan rör ut som är självdränerande.
 
Är självdränerande ventiler verkligen bra? Jag har en släkting som skaffat detta och jag såg direkt två problem med den.
1. Den sprutar en massa vatten på fasaden vid på och avstängning vilket inte är bra för huset.
2. Det måste vara helt öppen för att självdräneringen inte ska spruta ut vatten på sidan. Det betyder att man inte kan reglera flödet till tex vattenspridaren med den.
 
1. Sätte en plåt eller plastskiva så tål fasaden vatten.
2. när man "öppnar" kranen så stängs först dräneringen, sedan öppnas vattenventilen och det går utmärkt att reglera flödet. Funkar det inte så så är utkastaren trasig.

Protte
 
Det finns olika självdränerarande kranar. En typ som dränerar även om slang sitter på kopplad denna skvätter ut vattnet brevid kranen. Och de lite äldre som bara ser till att tömma röret ut från ventilen ut genom kranen och där droppar det ju iaf vatten så väggen kommer ju hur man än gör få lite vatten på sig. Men det har det blivit på väggen alla tider. Och som Prote redan skrivet så funkar det utmärkt att reglera flödet på båda dessa typer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.