Det kan bli protester när man byter ut delar av hårdvaran men det är ett icke problem i praktiken. Skillnaden är att du ev. måste ringa Microsoft under produktaktiveringen och säga ungefär: "Jag har bytt ut ett trasigt moderkort " Varpå dom frågar: Hur många datorer har du installerat på? Du: En! Och sedan är det klart!
 
parkway, då har de blivit snällare nu. Jag har fått försöka övertala dem flera ggr att låta mig aktivera om det, men det är inte alltid så lätt. Det gör inte saken enklare heller att det alltid är en indier med extremt lustig brytning man får tala med.
Men men, rejält OT så jag bryter mig själv här...
 
Först och främst, kontrollera hur mycket minne som används. Det är oftast minnestjuvar som tex Norton Antivirus, Office Snabbstart och liknande som tillsammans äter upp ledigt minne.

Kolla vilka processer som körs via taskmanagern. Googla namnen och se vad det är. Är de onödiga, ta bort dem. Gratisprogrammet Autoruns hjälper till där.

Sedan kan man inte komma ifrån att Vista och Windows 7 är några sega jäkla oxar, så att gå över till XP eller Linux hade antagligen varit ett jättelyft.

Defragmentering ger jag inte mycket för, det ger normalt sett möjligen en mätbar skillnad, men inte en märkbar skillnad. De flesta moderna filsystem har dessutom inget behov alls av defrag.
 
Det beror på användningsmönstet det.
Har du mycket omskrivning med växande filer så tappar du prestanda på vanlig singeldisk iom att du måste flytta huvuden. Ingen reorder i tex NTFS tyvärr.
den defrag som ger mest är att sortera om bootfilerna men den växeln är inte dokumenterad av någon anledning men tipset är google och defrag -b

Sen ang retail kontra OEM. Retail får flyttas, OEM är bunden till en dator och byter man processortyp tex så ska det vara stopp. Sen kan man ha mer eller mindre tur med supporten
 
Får väl stå på mig då vad gäller oem :) Jobbar i datorbutik och ringer minst en gång varje vecka utan att ha problem. Nån gång, Överhuvudtaget, Förekommer inte, osv, Ni fattar... :)
Illustreras enklast med följande exempel:
Kund köpt dator, kund får åsknedslag efter x mån, kund måste pröjsa nytt moderkort och PSU själv då ingen förs täcker. Kund vill inte betala HP 3700kr för ett nytt original m-kort (Datorn kostade 5000 kr ny) utan köper ett standardkort för 1000 kr. Skulle vilja se kunden bli nekad att aktivera sitt windows :)

Eller alla som uppgraderar sin dator med nytt m-kort, prolle och mer minne. sådant gör vi varje vecka.

Men du kan inte sitt och humma och verka tveksam i telefon, då kan man råka ut för ett nej.

Så det är inget problem faktiskt.
 
Gött!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.