Jag har garaget i källaren och nu har jag tänkt mura igen garagedörrarna och montera in en vanlig dörr istället.Problemet är bara att när jag tog bort järnet nere vid golvet och den kant som var gjutad mot den så blev det ett spår som aldrig torkar ut.(se bilder).Nu har jag precis dränerat om huset och funderar på om man ska ta bort hela plattan eller om man bara ska göra ett spår intill husgrunden och sedan lägga dräneringen där.Eller om man ska låta hela plattan vara kvar och dra dräneringen runt om.Det största problemet är bara det att det är högsta punkten på dräneringsrören. Alltså kommer rören ligga nästan i golv nivå för att få någon lutning på detta.Plattan som ligger där nu är ca 0,5m tjock.Marken är lera.Frågan är varför det inte torkar i spåret vid dörren?Suger platta vatten underifrån?Om man ska göra om allt d.v.s gjuta ny platta,kommer det att bli bättre?dräneringsrören ligger ju fortfarande väldigt högt.Vet inte hur jag ska göra....någon som har något tips?
 
  • DSC00608.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00606.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ju onekligen rätt blött ut.

Önskedrömmen skulle väl vara att få bort den gamla plattan, ha dränering runt hela huset och en ganska tjock bädd av grus under en ny platta med en källarentré. Helst vill man väl att så lite vatten som möjligt ska samla sig där utanför dörren. Men det är ju rätt mycket jobb att få till det. Speciellt om den gamla plattan är 0,5 m tjock.
 
Redigerat:
.Det största problemet är bara det att det är högsta punkten på dräneringsrören. Alltså kommer rören ligga nästan i golv nivå för att få någon lutning på detta.
Då ligger ju den dränering som är gjord för högt. Den ska ju ligga så att dess högsta punkt ligger 100-150 mm under sulans underkant.

Om lagt kort ska ligga kan jag bara tänka mig en extra pumpgrop för att sänka vattnet under sulan såvida inte... hur är det med röret från golvbrunnen ;-)


. Marken är lera.Frågan är varför det inte torkar i spåret vid dörren?
Kapilläreffekt genom sprickor samt leran/jordart man ser på bilden kring sprickorna. Det sugs hela tiden upp lika mkt vatten som avdunstningen gör sig av med. Därför ser det ut som det inte torkar.
 
Redigerat:
Golv brunnen i plattan går in i garaget kopplat till en golv brunn inne i garaget och vidare till avloppet. Om plattan suger så mycket vatten så det är fuktigt där hela tiden så kan man väl inte använda denna utan måste göra en ny.För om det inte torkar så kan man väl inte gjuta och mura på den befintliga plattan?Men blir det bättre om man bara gjuter en ny med ordentligt med singel i botten? Problemet är att dräneringen ligger för högt...och den har man ju ingen lust att göra om...Suck! När vi dränerade om så la vi dräneringen där den gamla låg.Runt plattan framför garaget har det aldrig funnits någon dränering så det måste ha varit väldigt blött där hela tiden.
 
På bilden ser det ut som det står vatten framför plattan? Ligger dräneringen så högt som det? Eller är det bara isolerad pöl?

Jag har sett ett par fall där såna golvbrunnar gått till drän- och dagvattenbrunn och om röret låg tillräckligt lågt kanske man kunde utnyttja det. Men går den till avloppet är den idén körd.

Det finns ju diffspärrar som man kan lägga på plattan och mura på.

Hur noga man ska vara att fixa detta beror ju också på om det ska vara inrett eller inte innanför dörren.
 
hur ser det ut runtomkring?..är det en nedfart som kan leda vatten ner mot den blivande
dörren?..eller ska du bygga/mura en trapp ner mot källardörren. OM du gör det så
sätt tak över och led bort vattnet på detta viset. Att ha brunnen ute sammnkopplad med
brunnen i källargaraget(hade exakt samma som du innan jag murade igen min källare
men murade igen helt o byggde garage ovan jord). är inte bra, du får in extremt mycket jord, grus, sand i avloppet till huset och det kommer sätta igen ditt befintliga system. Jag
hade en del "proppar" i källaren efter mitt ute-avlopp.
OM du ska ha dörr utan tak och nedfarten kvar så hade jag bilat bort plattan du har nu, dragit dräneringen närmare husgrunden, gjutit en ny platta med 1-2m avloppsränna en
bit ut från väggen som jag kopplat ihop med dräneringen.
/
M
 
Det är en ganska lång asfalterad nedfart som leder ned vattnet mot huset som det är nu men den ska jag gräva igen.Det kommer att bli en trappa upp från källardörren.
Jag har tänkt bygga ett nytt friliggande garage och göra om det befintliga till ett rum.
 
trojlee skrev:
OM du ska ha dörr utan tak och nedfarten kvar så hade jag bilat bort plattan du har nu, dragit dräneringen närmare husgrunden, gjutit en ny platta med 1-2m avloppsränna en
bit ut från väggen som jag kopplat ihop med dräneringen.
/
M
Är det verkligen bra att koppla ihop en brunn med dräneringen? Kommer det en rejäl skur så fyller du ju runt husgrunden med vatten. Det var sannolikt så det blev kring vårt hus, men på grund av en läckande dagvattenledning från taket och inte direkt inkopplad i dräneringen. Dagvattenröret låg strax ovanpå dräneringsröret och läckte som ett såll.

Eftersom det är högsta punkten på dräneringen vid porten gissar jag att det inte finns någon dagvattenbrunn eller stenkista att leda vattnet till, så det kan ju bli lite knivigt att lösa.
 
Är det verkligen bra att koppla ihop en brunn med dräneringen? Kommer det en rejäl skur så fyller du ju runt husgrunden med vatten.
Håller med, ingen bra ide.

För att ett tak ska funka som lösning gäller det att verkligen veta att det är regnvatten över denna yta och inte markvatten som du får problem med kring plattan.

Som det ser ut och ifall rummet ska vara inrett, hade jag grävt upp igen (åtminstone längs en sida, den närmaste vägen till dränbrunnen) och lagt ned dräneringsröret på rätt djup där och runt plattan. I Sverige har vi ju lärt oss av 60- och 70-talets byggmissar att en dräneringsrör behöver ligga under sulans nivå och inte vid sidan om sulan för att det ska fungera bra. Det kostar att göra om idag men ännu mer att göra det senare. Så bättre efterklok i dag än efterklok i morgon.

Samtidigt i samma schakt hade jag dragit ett rör från golvbrunnen till en dagvattenbrunn eller avledning i dike.
 
Redigerat:
När vi skulle göra våran platta så fick vi tips rån MDT om att istället för brunn bara ha ett hål i plattan och sedan använda grusbädden under som dränering för vattnet som kommer på plattan. Vi valde att göra så för vår grusbädd under plattan är ca 0,5 m tjock. 0,5 m grus sväljer ju trots allt en hel del vatten. Vi sänkte iofs vår dränering när vi gjorde den, för vår låg också för högt. Så eventuellt överskottsvatten i vår grusbädd kommer att hamna i dräneringen så småningom ändå. Vårt alternativ till hålet var att ansluta brunnen direkt till dräneringen, men det skulle ju vara att utan prut leda in vattnet från plattan direkt mot huset och det kändes inte riktigt bra.

Så om du orkar bila bort din platta och kanske gräva lite till, fylla med grus och gjuta en ny platta, så kanske det fungerar också, helt utan anslutning till din dränering. Du kan ju lägga något annat än en betongplatta då också om du vill, vanliga marksten t.ex.

En annan sak som de sa på MDT var ju att om man är rädd för att det ska bli för blött så kan man ju alltid försöka göra en lösning med tak ovanför sin yta också. Om du sätter tak och samtidigt ordnar så att inget annat vatten rinner in där, så har du ju antagligen också löst problemet skapligt. Men vi ville inte ha något tak på vår yta. Ring och prata med MDT. Vi har fått många bra tips och råd från dem. De verkar ha koll.
 
När vi skulle göra våran platta så fick vi tips rån MDT om att istället för brunn bara ha ett hål i plattan och sedan använda grusbädden under som dränering för vattnet som kommer på plattan.
Det kan säkert funka i normala fall även om det inte är bästa val på lång sikt (jord och organiskt material etc kommer ned i grusbädden och förstör kapillärbrytningen.) Men som sagt nu är ju TS problem att dräneringsröret ligger för högt, det ligger vid sidan om sulan, och då är det ingen bra idé att låta det ta regnvattnet. TS har ingen marginal som du har. Rinner det vatten i dräneringsröret står det vatten mot sulan.

Så om du orkar bila bort din platta och kanske gräva lite till, fylla med grus och gjuta en ny platta, så kanske det fungerar också.
Att bila bort hela plattan, gräva ut och gjuta en ny kan ju inte heller sänka markvattennivån så länge som dräneringen ligger för högt. Med lägre dränering och avledning för golvbrunn funkar gamla plattan lika bra, bara bila bort en kanal för ny golvbrunn längs porten.
 
Redigerat:
Magnus Ladulås skrev:
Att bila bort hela plattan, gräva ut och gjuta en ny kan ju inte heller sänka markvattennivån så länge som dräneringen ligger för högt. Med lägre dränering och avledning för golvbrunn funkar gamla plattan lika bra, bara bila bort en kanal för ny golvbrunn längs porten.
Ja fast om grusbädden under den nya plattan är riktigt djup, d.v.s djupare än den befintliga dräneringen så kommer den ju att fungera som en stenkista för en del vatten. Sedan beror det ju på hur mycket vatten det egentligen finns om den volymen räcker eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.