Vi har egen brunn och reläet som styr pumpen låter MYCKET högt när det slår till eller ifrån. VVS-installatören menade sig ha pratat med leverantören utan att någon designändring gjorts.

Nu står frugan inte ut med oljudet längre och jag skall tjafsa med VVS-firman. Inför det vore det bra att veta hur andra med egen brunn har det. Låter era relä mycket? Vad har ni för tillverkare? (Vårt relä är tillverkat av Allen-Bradley)
 
Man får oftast kontaktorer som låter rätt högt, det är i första hand en kostnadsfråga. Det finns varianter som är ljudlösa eller näst intill, men då får man betala lite mer. Hur mycket dom låter har även att göra med vad dom sitter monterade på, en "tung" väggkonstruktion av betong är betydligt "bättre" än en ihålig spånskivevägg.
 
Tack för svar. Hur dyra är de tysta...? (Har ingen uppfattning alls vad vi kan tänkas prata om för priser)


Vi har försökt bygga ljuddämpningslåda och sätta cellplast mellan (isolerad mellan)vägg och "chassi", vilket gjorde skillnad men det låter fortfarande väldigt mycket.
 
På landet har jag ett vanligt relä som hörs men man störs inte av den. Jag vet tyvärr inte märket.

Det finns mjukstartare som är i princip ljudlösa, kolla tex Telemecanique Altistart,
http://download.schneider-electric.nu/snb/download.aspx?so=2&file=SNBDB_31044

Jag var hos en kompis som har just en sån mjukstartare och jag blev imponerad över hur tyst den var. Om mitt relä går sönder kommer jag att byta till en sån mjukstartare istället.
 
Det finns elektroniska "relän" som är helt ljudlösa. Tror dom kostar ca 3000:-
 
Du kan säkert skaffa ett statiskt 3-fasigt relä för under 1000:-, 3000:- så kan du få en fin mjukstart eller enklare frekvensomformare om så önskas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.