Skall docka Min Nibe 360 via en laddomat typ N till en Atmos DC30 Vedpanna. Jag har kladdat upp rördragningen lite, ser det rätt ut? funderar på om båda laddomaterna kan kopplas på samma ledning tex..

Vart ska man sätta ventiler tex?

Kritik önskas!
 
  • vedkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddomat N ser ok ut. Jag har en likadan koppling emellan min ack tank och nibe 360. Tycker du ska ha ventiler så du kan byta/koppla ur panna utan att tömma tank. Du kommer få svårt att få bort luft när du laddar tankarna i toppen. Kan du ladda i översta anslutningen på sidan är det bättre och avluftning på toppen av tanken. Ska man inte koppla expansionkärlet längst ned på tanken? Då får man minst värmeförluster.
 
Ok, satte ventiler mot kulvert samt mot vedpanna. Flyttade trycktank till "kallsida" samt röret som sitter i tioppen på tankarna avslutas med en avluftning.

Nåt annat man ska ha med? tänkte även dra dit en tryckmätare någonstans i systemet..
 
  • aa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha med en övertrycksventil någonstans. Min rörmokare monterade den på anslutningen till expansionskärlet tillsamans med en tryckmätare, se bild.

Du kanske ska ha den där du luftar, högst upp i systemet ovanför tanken.
 
  • DSC00194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort tryckkärl tror ni att det behövs? Jag kommer max ha 2100 liter vatten i systemet.

En annan fundering jag har är att som det nu är kopplat så kommer det att gå in mycket luft i laddomat N. Hur fanken undviker man det?
 
Redigerat:
Man
 
Man brukar ju säga mellan 10 och 15 % av totala vatten volymen.
 
Din rördragning kommer (som vanligt) att ge luftproblem. Se till att luft kan samlas i toppen av tanken och anslut inget annat än avluftning där. Luft stiger uppåt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.