Hallå!

Har sett flera som lagt en kraftig korrigeradplåt på vägg av leca för att sedan gjuta
bjälklaget i.
Verkar mycker smidigt tycker jag.
Någon som vet vart man kan köpa denna och kanske lite mer info om detta?

Magnus :-/
 
Låter som Combideck från Plannja. Sök på Plannjas hemsida efte teknisk info.
 
Hej

Vi använde just combideck 45, och det var mycket smidigt.
Man får plåtarna i de längderna man vill ha, sedan är det bara att lägga på dem, skuva fast, lägga dit ev. lite överkants armering, stämpa upp och sedan gjuta,


Det roliga är att alla som sett dessa plåtar tror att det är "vanlig" plåt och att det är mitt egna påhitt.
Så frågorna som: "håller verkligen det här??" får du förbereda dig på.

Det finns flera fabrikat av denna plåt.


Said
 
Detta låter intressant. Jag skulle gärna vilja få metoden lite bättre förklarad för mig, någon som orkar?
 
Typiskt att ngn hade snott min ide. :)

Kan ngn/orkar ngn klargöra hur mycket brand den lösningen tål. Siffror om MJ hit och dit säger inte på rak arm mig ngt.

Oskyddat stål och brand brukar inte vara ngn höjdare. Och typning hit och dit är jag alltid lite misstänksam emot.
Det är trots allt mig det rasar över.
 
Någon som vet hur tjockt man gjuter? Dvs. vad blir totala tjockleken på bjälklaget (exkl. inntertak).
 
Hade också tänkt bygga med denna teknik. Fick rekommendationen att ta kontakt med "Swedish Profile" och deras produkt Peva 45 (de kallar tekniken samverkansplåt). Någon sa att de är mindre och mer hjälpsamma än Plannja. Men vet man vad man vill ha hur det skall användas är nog teknikerna desamma.

Gå in på http://www.swedishprofile.com/ och kolla på "Peva 45".

Vilken tjocklek du behöver beror ju på vilka spännvidder och laster du har. I ett exempel i mitt fall var 120 mm (inkl. armering och samverkansplåt) tillräckligt för att bära upp ett vardagsrumsgolv med spännvidder på ca 3.5m i profilens riktning.
 
Detta är riktigt intressant tycker jag! Om jag inte bygger med något prefabsystem så ligger detta nära till hands.

Jag tittade på Planjas lösning och med mina spännvidder och lastfall så blir det ett ganska smidigt bjälklag. Då får jag plats med ett riktigt undertak i något skivmaterial och el- och vvs-installationer blir extremt enkelt.

Någon oroade sig för brandklassningen. Stålkonstruktioner är alltid känsliga för detta, speciellt i detta fall eftersom underarmeringen direkt blir exponerad för värme. Samtidigt så vet jag inte hur allvarligt detta är i ett enfamiljshus med 2-3 våningar där man troligen även i extremfallet antingen redan är död av rökförgiftning eller har hunnit ut innan konstruktionen havererar.
 
Tror du kan "brandklassa" med gipsskivor. Finns också att läsa om i deras produktmaterial.
 
kolla Abetong de har even färdig VVS EL !:)
/Vahid
 
Savoy skrev:
Vilken tjocklek du behöver beror ju på vilka spännvidder och laster du har. I ett exempel i mitt fall var 120 mm (inkl. armering och samverkansplåt) tillräckligt för att bära upp ett vardagsrumsgolv med spännvidder på ca 3.5m i profilens riktning.
det måste väl gå att ha större spännvidder med ett betongbjälklag än 3.5 meter
jag trodde iaf att 5 - 6 meter inte va några problem med 10 cm betong. någon som vet ?
 
Det beror på hur mkt du tänkt dig att armera!
Ofta väljer man att öka både tjocklek och armering samtidigt när spännvidden ökar.
Tjockleken påverkar i princip hållfastheten med kvadraten på sitt värde. Dvs även måttliga ökningar av tjocklek ger betydande ökning av bärigheten.
 
...och vad kan en sådan här plåt kosta, Said??
Någon annan kanske har dagsaktuella priser på detta?
 
imported_nybyggaren skrev:
...och vad kan en sådan här plåt kosta, Said??
Någon annan kanske har dagsaktuella priser på detta?
Hej

Har för mig att den kostade ca 120kr/m2, men det var ett tag sedan så ta det med en nypa salt.

Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.