Hejsan!
Tänkte göra en bit i bordet vändbar, vad finns det för metoder för detta?
Den skall alltså kunna vändas 180 grader, visar med bild:
2le05zc.gif

Jag har inga som helst erfarenheter av att bygga grejer egentligen, men en metod jag kom på var att borra hål och köra in en fjäder + träplugg med fäst snöre. På så vis kan man dra i snöret och få ut pluggen om man vill ta loss skivan. Visar igen med en bild (vy från sidan):
2rdkpr8.gif
Detta kanske är en väldigt krånglig metod, men som sagt jag chansar bara hej vilt. Har försökt leta men vet inte riktigt vad jag ska söka på.
Om någon har bättre lösning eller feedback så uppskattas det mycket!
mvh
 
Hoppsan, denna kanske skulle ligga i möbelsnickeri. Någon moderator får gärna flytta den isf.
 
Man kan med fördel tänka till lite och använda sig av magneter och lite skenor och grejer om man vill ha en dold lösning.
För att få skivan att kunna snurra runt skulle det funka att borra ett hål i varje ända och stoppa in en fjäder och sen en bit axel. (det blir som fastsättningen mellan ett armband och själva klockan på ett armbandsur)
Ser nu att det var nästan så du tänkt..
 
Redigerat:
Då jag inte vet syftet så föreslår jag att man sågar ur biten, sätter lister på undersidan och lägger ner biten med den sida man tycker är snyggast.

Något som fläppar runt brukar betyda att något ramlar i golvet.

Protte
 
prototypen skrev:
Då jag inte vet syftet så föreslår jag att man sågar ur biten, sätter lister på undersidan och lägger ner biten med den sida man tycker är snyggast.

Något som fläppar runt brukar betyda att något ramlar i golvet.

Protte
Trådlöst tangentbord kanske.
 
Behöver ju inte vara trådlöst, ett hack för kabeln.....

Men varför inte ett membrantangentbord direkt inlagt i skivan. väldigt tåligt och tål spill.......

Protte
 
Tack för alla svar!
Det är en midi-synth modell mindre som skall fästas på skivan så man kan snurra bort den när man behöver bordsyta till annat.
 
Jag röstar än en gång för min lösning med lister och plattan "lös".

För att
Svårt att enkelt få bra gångjärn, glappfritt och stadigt
Svårt att göra en bra spärr.
Sedan måste man ha ett relativt stor springa runt om för att skivan verkligen ska kunna gå runt.

Protte
 
Varför inte ha en rakt genomgående rundstav genom den snurrbara skivan, som man låser fast med en skjutbar kloss på undersidan... Manövreringen blir ju manuell, men man slipper lyfta och vända själv iaf :D
 
carlbanan skrev:
Varför inte ha en rakt genomgående rundstav genom den snurrbara skivan, som man låser fast med en skjutbar kloss på undersidan... Manövreringen blir ju manuell, men man slipper lyfta och vända själv iaf :D
Hur får man in rundstaven i skivan?
 
Man borrar rakt igenom.... Men det kanske inte går....
 
carlbanan skrev:
Man borrar rakt igenom.... Men det kanske inte går....
Då måste man väl även borra rakt igenom hela bordskivan om man ska kunna få in rundstaven.
Långt borr..:S
 
I stället för rundstav kanske det kan funka med två skruvstift:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Skruvstift/
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=11-511-860

Du skulle kunna fräsa ur ett spår i bordet 90 grader mot hålet på vardera sida, djupt nog så att den gängade delen av skruven blir centrerad om du lägger den i spåret. . Du skruvar trägängan i kanten på den vändbara skivan. Sedan lägger du dit den vändbara skivan och täcker det frästa spåret med en kloss så gängan ligger på plats. De andra två sidorna kan sedan låsas som nämnts ovan med en skjutbar eller vridbar kloss.
 
Fräslyft ?
Bara att ta bort täckskivan och sedan hissa upp synthen
 
En annan tanke kan ju vara att ha två iläggskivor, med spår undertill i bordet där man kan skjuta in den som inte används för tillfället. Förutsätter förstås att det finns plats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.