På tomten som jag kommit över så är ett krav att man "anlägger en grund för permanent boende" inom en viss tid.

Det jag undrar är dels vad begreppet anlägga en grund för permanent boende innebär och dels om man behöver bygglov för just grunden?

Är det så att de menar att gjuta en platta i marken så undrar jag om bygglov krävs för det? Isåfall, behöver man bara visa en ritning på plattan eller ska en hel ritning på ett helt hus med?
 
Hej.
All nybyggnation kräver bygglov,bygganmällan, byggsamråd och en KA.
Du måste veta vad du ska bygga.
Lycka till!
 
Det krävs inget bygglov för att anlägga en platta om den påverkar höjdförhållandena mindre än 50cm. Dock kan det krävas bygglov om du ligger inom strandskyddet.

Jag gjöt själv platta till mitt uterum 1 år innan jag skickade in bygglovet för uterummet och byggde vidare, detta gjorde jag för att det är en gemensam platta med den öppna delen där det ligger klinker. Fast om du skall gjuta en platta för permanentboende ett bra tag innan du bygger huset skall du nog tänka om. Många delar tål inte UV-ljus och det är inte bra att lämna det öppet så länge.
 
kamilenski skrev:
Hej.
All nybyggnation kräver bygglov,bygganmällan, byggsamråd och en KA.
Du måste veta vad du ska bygga.
Lycka till!
Även om man enbart vill anlägga en grund alltså?
 
aedwall skrev:
Det krävs inget bygglov för att anlägga en platta om den påverkar höjdförhållandena mindre än 50cm. Dock kan det krävas bygglov om du ligger inom strandskyddet.
Inom strandskyddet är det inte, så det är lugnt.
Att gjuta en stor platta för ett hus är med andra ord okej utan bygglov?
Hur menar du med påverkar höjdförhållandena? Att plattan inte får vara högre än 50cm?
Tomten är en lutande tomt så sutteränghus behöver det vara.


aedwall skrev:
Jag gjöt själv platta till mitt uterum 1 år innan jag skickade in bygglovet för uterummet och byggde vidare, detta gjorde jag för att det är en gemensam platta med den öppna delen där det ligger klinker. Fast om du skall gjuta en platta för permanentboende ett bra tag innan du bygger huset skall du nog tänka om. Många delar tål inte UV-ljus och det är inte bra att lämna det öppet så länge.
Okej, det är intressant det sista du skrev, det är precis så jag har tänkt att göra nämligen, dvs gjuta en grund och låta den stå några år.
Tål inte UV-ljus skriver du, kan man inte lägga en presenning över då?
Något annat som gör att det kan vara dåligt att ha en grund ståendes några år?


Jag tänkte annars att man kunde gjuta en relativt liten fyrkantig grund, sedan några år senare när jag ska bygga på riktigt så kan man bygga på grunden åt olika håll så att man kan välja ett helt nytt hus och inte var bunden till en färdig grund med ett färdigt mått.
 
Kära TS.
Det är STOR skillnad att gjuta en platta till nybygge och en platta till redan bildat fastighet!
Står det inget hus på tomten och tanken är att bygga ett, ska du söka bygglov. Du ska veta vad som ska byggas etc.
Sen får du söka för ändringar i fall du vill bygga på annat sätt! Fråga kommunen. Jag är ganska så söker. Kommunerna vill på det sättet stoppa ev spekulation med tomtmarkerna.
 
OM man skulle köra med hårklyverier och anlägga plattan utan bygglov (vilket jag tvivlar på att dte är tillåtet) då får du alltså inte någonstans ändra markhöjden uppåt eller nedåt med mer än 50cm. Är det en sutteräng kåk så tror jag du direkt kan glömma det. Din platta får annars inte ligga 50cm högre eller lägre än nuvarande marknivå någonstans på hela sin yta.
 
Golvvärmeslingorna som går upp, avloppsrören, vattenrören, elrören osv tål inte UV-ljus. Därför skall det ej lämnas öppet. Ja det går självklart att täcka!

Men jag blir väldigt orolig när du vill bygga grunden i etapper dvs du gjuter på fyrkant efter fyrkant. Detta är väldigt dumt att göra, du kommer få bland annat följande problem. (Köldbryggor, sättning på de olika grunderna, fuktproblem, kondens, problem med skadedjur som kan komma emellan kantstöden osv.) Så mitt råd är att ABSOLUT INTE göra så här!

En annan är min undran i kravet kommun ställer på att det måste bebyggas. Jag hade kravet på att bygglov på ny fastighet skulle vara godkänt för att få köpa min mark, det andra kravet var att inom 5 år skulle bygget vara klart annars blev det vite, samt tillbakatagande utav marken
 
aedwall skrev:
Men jag blir väldigt orolig när du vill bygga grunden i etapper dvs du gjuter på fyrkant efter fyrkant. Detta är väldigt dumt att göra, du kommer få bland annat följande problem. (Köldbryggor, sättning på de olika grunderna, fuktproblem, kondens, problem med skadedjur som kan komma emellan kantstöden osv.) Så mitt råd är att ABSOLUT INTE göra så här!
Vill och vill, jag undrade bara om det var möjligt men det verkar ju inte så på ditt inlägg, är därför tacksam för din varning.

aedwall skrev:
En annan är min undran i kravet kommun ställer på att det måste bebyggas. Jag hade kravet på att bygglov på ny fastighet skulle vara godkänt för att få köpa min mark, det andra kravet var att inom 5 år skulle bygget vara klart annars blev det vite, samt tillbakatagande utav marken
Måste börja bygga inom ett år, då ska grunden vara klar.
Blir svårt det här känner jag, jag får nog hoppa över helt enkelt.
Sorgligt, men det är nog det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.