Hej!

Jag bor i lägenhet och vill byta min spis. Har just nu en med gammalmodiga "plattor", och funderar på induktion. Jag har bland annat förstått att det är viktigt att det finns nolla framdraget, och att spisar avpassade för trefas är bättre, om det är möjligt.

Kan någon hjälpa mig att avgöra vilka förutsättningar jag har. Jag vill helst inte kalla på elektriker innan jag köpt spisen, om jag kan reda ut detta själv. Däremot för att koppla in den, naturligtvis.

Så här ser min gruppcentral ut. Det är bara den första säkringen som går till spisen och den är uppmärkt 20A, 4kvmm som synes. Går det att avgöra förutsättningarna för trefas från dessa bilder? Vad kan jag dra för slutsatser av att det är 4kvmm area?

4830348838_9f54f6a9d2.jpg

4830348858_801a1150c6.jpg

4830348840_3bb34d6378.jpg

Så här ser uttaget vid spisen ut. Vad kallas detta slags uttag? På det står 2P+ samt jordsymbol bland annat. Vad betyder detta? Jag har försökt googla på detta uttag utan framgång. Finns det nolla i ett sådant uttag?

4830348846_3dc6b8f77d.jpg

4830348854_e53403ff66.jpg

Tack för all hjälp! /Claes
 
Du har enfas framdraget och ska ha en enfas 230V spis.
Stickproppen flyttas lämpligen till den nya spisen om det inte redan sitter en där. (det är en från början norsk standard för enfas med mer kräm än en vanlig stickpropp)
 
induktion är underbart, skulle jag helt klart valt.
 
Skulle tro att en induktionspis drar mer än 4600w på 230V med kanske kan vara värt ändå. Antar att det bara finns enfas framdraget till lägenheten. Så är väl bara lära sig att det inte går att köra ugn för fullt och 4 plattor samtidigt
 
Tack för svaren! Ifall det bara är frågan om att lära sig att inte brassa på för mycket, så är nog allt lugnt. Jag blir förvirrad av specifikationerna på spisarna bara. Jag har fått intrycket att induktion inte kan användas alls på enfas 230V.

Sen var det frågan om nollan. Vad är skillnaden mellan nolla och jord, kan man avgöra om det finns en nolla av ovanstående?
 
Det finns nolla, men 230V enfas är det du behöver komma ihåg.
 
Nolla eller inte är en fråga som är relevant endast i trefasuttag. Ett enfasuttag har alltid nolla. (Om vi pratar om installationer i Sverige). Nollan och jorden är ihopkopplade i centralen, men de har olika funktion. I jorden flyter endast ström när någonting gått sönder.

Erik
 
Har köpt en induktionsspis med flera inkopplingsmöjligheter, bl.a en koppling märkt 400V 3N med kopplingsschema angivet. Jag förstår inte riktigt men jag tror att det menas tre separata faser som var och en kopplas till nolla. Men i så fall blir väl spänningen bara 230V? Jag har trefas, jordning men ingen nolla.
Jag har även jordfelsbrytare. Kan jag koppla om jordningen till nolla eller behöver jag dra ny ledning? Kan någon förklara för mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.