Har ett gammalt soldattorp där jag ska bygga nytt litet verandatak. Verandataket ska hållas upp av två stolpar som är obehandlade och ohyvlade 125mm tjocka. Kan jag då använda vit slamfärg både som grund och målning?!

tack
marcus
 
Mikael_L
Såvitt jag vet så ska slamfärg passa där.
Slamfärg passar ju på ohyvlade ytor, och det får inte vara oljefärg eller akrylat under, men du har trävita stolpar såvitt jag förstod.

Slamfärg är inte speciellt tålig mot regn, inte heller mot nötning. Den är också inget speciellt vattenavvisande, så att den slamfärgade ytan är någorlunda skyddad mot regn är ju önskvärt.

Akrylat skulle jag personligen passa mig för i ett sådant här sammanhang, akrylat kan "spärra in" fukt i virket när det är målat runt om.
 
Det är trävita stolpar. Men de ska stå som takstolpar till altantaket så de kommer väl att komma en del vatten på dem längst ner liksom. Är inte den vita slamfärgen lika vattenavstötande som den röda(som sitter på huset)?

Men du menar inte akrylat och inte vit slamfärg. Då blir det någon oljefärg då eller?!
 
Mikael_L
Har du slamfärg på huset så kan du väl knappast kalla den vattenavstötande?

När den precis är nymålad stöter den förvisso ifrån sig lite, beroende på hur mycket linolja det är inblandat. Men efter ett par år så är ju fasaden att likna vid en Wettex-duk ju.

Men på uppsidan är ju det faktum att fasaden sen torkar upp lika snabbt.

Vi målar fasaden med slamfärg (men ej faluröd) och jag försökt väga alla för och nackdelar jag hittat, men valet föll ändå slutligen på detta.


edit:
Jag är alldeles för dålig på det här med färger och färgsystem, så jag ber att ni som har mer koll kommer och hjälper till lite, så ajg inte skriver saker som är helt uppåt ... :S
 
Tänk också på att ju ljusare en slamfärg är, desto oftare måste du måla om. En helt vit slamfärg grånar fort och du kan räkna med att få måla om vart annat-tredje år. Varför inte satsa på linoljefärg om du vill hålla dig till traditionella färger!
 
Låter som bra råd. Men som knutarna ser ut nu måste de bytas ut för att hela brädorna är flagiga. Och att skrapa skulle ta tre livstider och vad jag vet så vet jag inte vad de är målade med men det är målat nån gång i slutet av sjuttiotalet med förmodligen akrylat,,,
 
Hur ser sprickorna ut? Kan du dra loss stora flagor med färg så är det troligen plastfärg. Har den däremot spruckit som krokodilskinn och är torr och blir små flagor när du skrapar på den så är det troligen linolja. Skulle det varit slamfärg hade den inte flagnat på det sättet, och hade egentligen bara varit att borsta av.

Jag skulle nog också ha bytt brädorna hellre än att skrapa.
 
Lutar åt plastfärg. Ska bytas. Och det lutar åt linoljefärg efter bytet ;)

tack för tipsen
marcus
 
"krokodilskinn" kan även vara en gammal oljefärg. till både verandastolpar och knutbrädor tycker jag att du ska använda beckers oljefärg V med tillhörande grundbehandling, som finns till hyfsat pris på t.ex. k-rauta.

det finns även matta alternativ om du inte vill ha en blank yta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.