Jag behöver lite förslag på placeringen av inne och utedelen för en luft/luft värmepump.

http://peo.bsd-guide.net/album/lvp/

Beskrivning av huset och bilder (länken):
2-plansvilla, med trappen upp till övre våningen precis innanför ytterdörren. Just efter trappen upp, in mot övervåningens hall finns en balkongdörr. Övre hallen är rätt så stor och öppen.
Den nedre våningen består av en liten hall med trappan upp, en till liten hall med dörr ner till källaren och ingång till köket + ingång till ett lite större rum med braskamin.

Behov:
I första hand kyla ner övervåningen på sommarn, men även för att dra ner effektförbrukningen på fjärrvärmen vintertid (dvs värma upp delar av båda planen).

Placeringsförslagen jag ritat in:
Blå = utedel
Röd = innedel

Förslag 1: innedelen i på norrväggen i trappan, lagom högt för att just hamna över golvnivån till övre våningen. Utedelen så långt ner som möjligt på norrväggen (dit 4m rör når), ungefär mittemot innedelen.

Förslag 2: innedelen på västväggen i trapphuset, mellan fönstret och balkongdörren, höjd kanske lite lägre än placering 3 (så att den kan blåsa in i hallen uppe och kanske sprida värme till nedre plan). Utedelen på västväggen till vänster om balkongen, där den hamnar i höjd (helst inte ovanpå lampan)

Förslag 3: innedelen på västväggen i trapphuset, ovanför balkongdörren. Utedelen på höger sida om balkongen, så långt ner som möjligt.

Förslag 4: ej inritat, innedelen på väggen man går in i om man glömmer gå in i övre hallen (väggen mot WC). Utedelen ungefär som alternativ 3 (men högre upp för att det kanske blir längre att dra rören inne). Dörren till hallen på övervåningen måste isåfall bort (den öppnas mot WC-väggen).

Förslag 5: ej inritat, innedelen på västväggen i trappen, istället för på norrväggen som i förslag 1. Utedelen antingen på norr eller västväggen.

Vilket alternativ verkar bäst sett ur kyl/värme effekt ? Har någon fler förslag att komma med, så tas dessa tacksamt emot.

/PeO
 
Tja, en vild gissning nu bara..
Men kolla om placering kan ske i nedreplan, då blir ju dina golv "automagiskt" varma till övervåningen, och värme stiger ju uppåt.
Det bästa är att ta dit en installatör som får kika på det hela.
 
Jag har ingen själv, men jag känner några som har. De beklagar sig alltid över att det är lögn att få kylan att klättra upp eller värmen att komma ner.

Den ene av dem har satt in pump både uppe och nere, för att komma åt detta fenomen.
 
Poggan:
Kylan är det jag är ute efter i första hand... Förra sommarn (vår första sommar här) var det som att gå in i en vägg när man kom upp på sista trappsteget upp mot övervåningen.. Temperaturen mättes aldrig däruppe, men uppskattningsvis var det över 50 grader..

Sen att luftvärmepumpen är effektiv för värmning vid inte allt för kallt uteväder är ju bara en fördel.

apersson:
Alternativet att få in två pumpar eller en med två innedelar har jag funderat på, men övervåningen är ju lite klurig då det är svårt att placera både ute och innedelen.. Helst skulle jag ha övervånings-innedelen i hallen uppe, men det blir bökigt med rördragningen eftersom den isåfall måste gå rakt igenom trapphuset.

I andra forum har jag sett några som gjort lyckade placeringar i trappen, både för kylning och uppvärmning.. Risken med placeringen är väl att kylan inte tar sig ända upp till övervåningen.. värmen tror jag inte blir något problem.

Jag håller iallafall på att försöka få tag på nån att kika på hur det ser ut på riktigt.

/PeO
 
Är det kylan du är ute efter finns bara ett alternativ och det är så högt du kan i huset och i det största rummet. Kylan går aldrig uppåt om du inte hjälper till med en "förflyttare" av något slag. http://www.aeservice.nu/norm/pax250vflyttare.htm Bygger du anläggningen med "förflyttare" kan du utnyttjandegraden vid värmebehov ökas också vid hög placering.

Ett allmänt tips jag fick ifrån en duktig/erfaren kyl/luft-luft montör var att alltid placera inomhusdelen i det största rummet, har att göra med huset termik etc.
rogge
 
Det finns väl värmepumpar med två inomhusenheter? Det verkar vara vettigt i det här fallet, en inomhusenhet högt upp på övervåningen för att kyla den på sommaren, och en lågt ner på nedervåningen för att värma den på vintern.

Det sägs att om man bättrar på isoleringen på huset så blir det inte bara billigare att värma på vintern utan det blir även svalare på sommaren.

Går det inte att lösa värmeproblemet med avsevärt bättre ventilation på sommaren, typ "myggnät" istället för fönstren, fast något som är inbrottssäkert så att säga?
 
Tror åxå det är idé att ta dit en installatör.
 
Håller med yxis lite......

Tänkte på i somras, det va jäklit varmt ute....men inne var det behagligt skönt.
Sen tycker jag att vi kanske har en liten högre förbrukning till att värma huset, men då har vi en gammal kombipanna, som körs på el (bimetalltermostat). Ingen automatik alls.
Så verkningsgraden på den pannan är nog inte fräck!
Ändå tycker jag att vi har klarat oss bra, vi har aldrig spottat ut mer än 43 grader till radiatorerna, kallaste dagen..värmer 84kvm+ "halv" källare.


 
Det sägs att om man bättrar på isoleringen på huset så blir det inte bara billigare att värma på vintern utan det blir även svalare på sommaren.
Stämmer alldeles utmärkt.
rogge
 
Man fär väl kanske bättre totaleffekt (värme/kyla) med två "billiga" 1+1 pumpar än en dyr 1+2 pump ?
Plus att det blir mer flexibelt vad gäller placering av inne och utedelar. Till att börja med blir det iallafall en 1+1 pump, men då var det just det där med placeringen..

Tilläggsisolering av vinden är "på gång", då vindisoleringen bara består av några cm spån + kanske 10-15 mineralull + ett gigantiskt getingbo. Förra ägarn som bodde i huset i 5 år hade inte ens varit upp och kollat.

Utvändigt har huset fått ett "extra skal" på 70-talet - tilläggsisolerat + stående fasad istället för liggande - har ingen aning om hur det egentligens ser ut mellan fasaderna, eller om den gamla togs bort innan tilläggsisoleringen..

En del av sommar-problemet beror nog också på solinstrålningen, då huset har enormt mycke fönsteryta. Bra på våren och hösten, men lite mindre bra på vintern och sommarn.

Poggan:
Temperaturen till radiatorerna.. jag har nu sänkt elpannan att värma vattnet till 50 grader, och det verkar ha räckt till den senaste köldknäppen (-24 eller så).. Men då är det stora gammeldagsa radiatorer i alla rum utom där någon tidigare tagit bort dom (helt). Har glömt vara ner i pannrummet och kolla vad shunten stått på när det varit som kallast.
Vid installationen av fjärrvärmen, så kommer mitt styrsystem att bli "över". Ett gammalt (men nytt, använd sen i november -05) TA Tronic TA-213, som blir till salu för 4000kr. Komplett med alla manualer, utegivare + innegivare med veckoskiva.. Passar shuntar som med både 180gr och 90gr mellan min och max.

/PeO
 
Hursomhelst.. åter till ämnet.. :)

En utedel och en innedel (åtminstone till att börja med).. Placering nånstans i trappan..
Erfarenheter ? Vad har visat sig fungera, och vilket av mina alternativ verkar bäst ?

/PeO
 
Kom å tänka på en polare till mig, han har placerat sin innedel i närheten av trappan i källaren, så källarn är varm, samtidigt som värmen smyger sig uppför trappan till övervåningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.