Min man önskar sig ett garage på vår sluttningstomt och vår mest briljanta lösning är ett sutteränggarage med förråd "ovanpå" (om vi får bygglov) om ni förstår vad jag menar. Någon som har förslag på vad vi ska använda för material till sutterändelen? Finns det någon leverantör av byggsatser som kan ge en bra lösning? Har pratat med en husleverantör om garage tidigare och fick en uppgift om 300.000 sek med helentreprenad men då var det ett "enkelt" garage vi pratade om. Låter hutlöst dyrt tycker jag!
Kikade på Lövångersbygg och de verkar ha bra priser men vi kan inte bygga i trä :(

Tips och idéer någon???
 
Gjuten platta och väggarna av murade lecablock med isolering utanpå är ju en vanlig metod för källare.
Och att det i detta fall blir ett förråd med källargarage istället för ett hus ovanpå, tja det är ju bara en detalj ;)
 
Det är ju som vilket suteränghus som helst, bara en del mindre.

Protte
 
:) Tack för kommentarerna, trodde dock inte att leca block var så bra då det måste vara lätt för fukt att tränga in i blocken men jag har ju ingen aning... Antar att isoleringen tar bort denna risk.

Är detta något som man ska bygga själv (om tid finns), vi är väl något händiga men inga byggare direkt. Vad tycker ni är rimligt att lägga ner på ett garage, helentreprenad eller ej?
 
Vad man än bygger med under jord släpper genom fukt så då lägger man platonmatta eller isodrän på utsidan som stoppar fukten, LECA isolerar sådär, lätt att mura med och bär upp hyffsade laster.

Är du måttligt händig så bli hantlangare åt en enmansbyggare, det är mycket som ska skottas, lyftas och bäras.

Att bygga ett garage speciellt ett under jord är inte kul ensam, det drar ut på tiden och risken att man tappar orken (skriver jag som bara renoverat ett garage ovan jord i sommar)

Protte
 
Ok tack! Låter som vi nog kan hjälpa till lite grann iaf men att det inte finns så mycket pengar att spara här... Ser inte fram mot offerten från husföretagen... Garage är ju inte prio att ha från början :)

Tusen tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.