Har läst att du ej vill ha en massa ventiler men det finns ju fönsterventiler biobe eller vad de heter som kanske kan borras i befintliga fönsterkarmar där du har eldstäder, då slipper du joxa igenom timmerväggen + att du slipper stort galler på utsidan.

Annars kan du kanske prova och ta bort små bitar av fönstertätningen i övre hörn om du ej skruvar fast innan(extra ) fönster vintertd förstås.
 
Det är nog bästa att trixa med tätningen. Vi har 1+1 fönster, alltså inte några kopplade ytterbågar. Vi har dessutom en del spårfalsade bågar. Man ska nog låta bli att göra hål i gamla fönsterkarmar. Dessutom borrar man på tvärs genom träet och då försvagas karmen. Dom har hållt länge och risken är att de skadas och man monterar sådant som aldrig var tänkt från början.
 
Jag tror att det i praktiken är omöjligt att täta bort draget, någonstans måste luften in i huset när det blir undertryck.
Då är det bra att kunna välja var luften skall komma in, många menar att det blir bäst med tilluft högt upp på väggen så att den blandas med den varma inneluften och man slipper känslan av drag.
Nackdelen är ju som du säger att man måste borra hål.
Att ta bort lister kan funka men om inte öppningen räcker till när undertrycket ökar , tex när du eldar, det blåser eller att badrumsfläkten går, så börjar det dra igenom luft på andra ställen också, och det känns som det drar.
Jag tror det bästa är att borra hål för ventiler, om man sätter "gälventiler" i plåt på utsidan och målar dom i fasadfärgen blir det rätt ok.
 
Jag har en idé. Våran ytterdörr sitter "mitt på" huset mellan hjärtväggarna och alltså mellan murstockarna. Trappan till övervåningen mynnar mot ytterdörr. Det finns ett överljus ovanför ytterdörr som nu har fått ett nygjort innanfönster. Jag tänker sätta gångjärn på det inre överljuset så man kan öppna och få ett drag ovanför dörren och på så sätt få lite koll på draget.
 
Det blir nog bra, allra bäst (men kanske inte snyggast) är att öppna fönstret i överkant så att inte kall luft kan "rinna" in i nederkant. Fast det är kanske överkurs när jag tänker efter.
 
När man värmer ett rum med en centralt placerad eldstad skapas konvektion i rummet. Vid eldstaden stiger den varma luften uppåt. Vid ytterväggar och fönster kyls luften och sjunker. Detta förstärks om det dessutom läcker in kalluft vid ytterväggarna. Konvektionen går åt motsatt håll än vad som blir fallet när man värmer med element under fönstren. Med samma isolering och övriga förutsättningar kommer golven att vara kallare om man har värmekällan centralt placerad än om den sitter på ytterväggen under fönster. Jag tror inte att det finns något enkelt sätt att få varmare golv genom att ta upp nya ventiler, men om det skall fungera så måste det tas upp ventiler med mynning centralt placerat i huset. Helst under eldstaden.

Erik
 
Jepp, det där märks tydligt när man sitter nära väggen, t.ex. soffan, då det "är" betydligt varmare där när man inte eldar trots att rummets temperatur är lägre. Då är filten en kär vän :)
 
Hos oss frös en back julmust i skafferiet i vintras för att vi glömt stänga ventilen. Inte kul! Men annars tycker jag att det räcker att inte ha tätningslister i överkanten på fönstren för att få in tilluft.
 
Vi har ett 160 mm rör som går utifrån, genom bjälklaget och rakt in under kaminen.
När vi inte eldar är kaminen och spjället stängda, så att luften i röret står stilla eller möjligen pyser ut lite genom skorstenen. När vi eldar öppnar vi spjället och den enda luft kaminen suger i sig är den kalla som kommer utifrån. I princip ingen luft tas alltså från rummet, vilket borde göra att ventilationen där inte påverkas alls. Dessutom har vi ju inte redan betalat för att värma den luft som kaminen suger i sig.

Med denna lösning blir det väldigt varmt av kaminen och vi blir inte av med något syre i huset heller. Men detta förutsätter naturligtvis en modern kamin som går att stänga och inte en gammal öppen spis.

Jag tycker att detta måste vara det mest optimala sättet att ta in luft till en eldstad.
 
Pinebar - det måste ha varit precis så som sotaren ville att jag skulle göra! Hur är anslutningen gjord mellan rör och kamin? Är kaminen alltså öppen i nederkant? Det kan den ju väl ändå inte vara?
 
Intressant diskussion! Har liknande problem med en timrad fritidsstuga i fjällen. Inga ventiler finns någonstans och vi eldar mycket i en centralt placerad eldstad. (dock finns också direktverkande elelement under de flesta fönstrena). Luften brukar bli väldigt instängd och fuktig på vintern när man är många har blöta kläder på tork, etc.... Jag skulle gärna vilja ta upp ventiler i timmerväggen men det stöter på motstånd från övriga delägare. I stället finns det vissa i familjen som sliter bort tätningslisterna vid fönstrena (dubbelkopplade) med resultat att mellanrummen mellan fönsterrutorna blir helt fullt med fukt och kondens som följd. Nu har vi fastnat i en kamp mellan att sätta dit tätningslister för att bli av med imman, och ta bort tätningslisterna för att få in luft i stugan...... Hur skulle ni ha gjort? Vi vill inte heller ha en burrande fläkt, och jag tror inte heller att utluften är ett problem eftersom vi eldar. Problemet tror jag är hur vi ska få in luft....
 
Ventiler placerade under fönsterkarmen? Går att göra hyfsat diskret.
 
Imma mellan rutorna brukar bero på att det är för tätt mellan yttre och inre båge. Jag har aldrig hört talas om att det blir imma mellan rutorna för att det är otätt mekllan karm och båge. Utrymmet mellan bågarna ska ventileras med utomhusluft för att det inte ska bli imma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.