Jag har ett hus med källare i Malmö som är byggt ca 1930. Husgrunden är av betong blandat med massor av natursten. Den har ingen isolering eller dränering och visst är det fuktfläckar på väggarna. En del av grunden är nu uppgrävd och tanken är att laga skador på muren och sedan klä med murbruk eller något liknande. Det blir väl nån platonmatta eller kanske asfalt utanpå, har inte bestämt mig för vilket än. Man kan i alla fall inte se några sättnigar i grunden men en del gamla gutskarvar har vittrat och trädrötter har grävt hål i betongen.
Frågan är: Vad skall man laga en 80 år gammal mur med? Jag tänkte laga och armera sprickorna med natursten, eftersom muren är byggd så. Men tillsammans med vad. Betong eller cement - blir det för hårt, kanske spricker eller skadar grunden? Murbruk eller KC - blir det för klent och vittrar?
En följdfråga är vad man klär muren med sedan. Jag har gjort något sådant här jobb tidigare och klädde då muren med Gullex Murbruk (och tätad med asfalt) - tanken var att det är någorlunda hållbart utan att spricka. Den väggen har varit torr nu i tio år i alla fall.
Finns det någon på forumet som har några filosofier om detta betongämne?
 
Redigerat:
Att laga en gammal husgrund är inte det enklaste har jag förstått. Alla jag har frågat har olika åsikter om hur det skall göras bäst, men ingen vill egentligen stå för resultatet. Det löste sig i alla fall genom att jag använt Gullex Murbruk B både till att laga håligheter och därefter till att klä muren. Min teori är att bruket inte inte borde vara för hårt men ändå hållbart.
Nu skall det på både kall asfalt och nån platonmatta eller liknande, kanske lite isolering med frigolit till och med. Och sedan ett lager makadam utanför. Men det är ju en annan historia.
 
  • Gilla
Putte.E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.