Hej
Nybörjare frågar,
Håller på och läktar ett tak och det är ett dj---la klättrande upp och ner ,
är det nån som har erfarenhet hur f-n man får med sig allt skruv/skruvdragare , Spik hammare såg, osv + all läkt som skall upp och på rätt avstånd...

Har nästan nog med att bara klara höjden :S

Några bra ideer ?
 
Hink i ett rep, eller hantlangare.
 
Vart på Bilt--ma , Snickarbälte , skruvdragar hölster , spik/skruv ficka , hammarhållare, 2 st "rullar", rep , Små snöre ( för säkra maskiner ,såg osv) ,, stora snabbhakar , samt knäskydd

Vi får se om det blir bättre

så här såg det ut igår..
 
  • läkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad för slags tak ska du ha på, är det plåt så ska det väl dit ett kondensskydd före reglarna.
Ska det vara tegel så fattas väl underlags taket.

Nä du får förklara hur det där ska bli.

Protte

Schyst kran på trakorn, när använder ni toebar draget?
 
Nope, det ska till en "kondensväv" .
Trodde oxå att den skull vara emellan "takstolarna" under läkten, å hänga i liten "dal" ,men icke, ( man e gammal :( ) tydligen så skyddas läkten bättre på det "nya" sättet å lägga !?!?!?


Skall tydligen sättas som ..se bilderna på
http://www.areco.se/PDFs/Kondensvav.pdf LR liknande ...

470M2 råspont +papp = massa $ , Det blir billigare så här iaf ..

Traktor ,Toebar ??!?! Det är nog "kranarms klykan" du menar , det går inte att vika ihop den som på en lastbil...
 
Det finns även plåt med kondensskydd på undersidan så att man ska slippa allt vad väv/duk och papp heter. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.
 
MaZtoR skrev:
Det finns även plåt med kondensskydd på undersidan så att man ska slippa allt vad väv/duk och papp heter. Hur bra det fungerar har jag dock ingen aning om.
Yep
"Been there done that" förra garaget jag byggde körde jag med "kondensfri" plåt , en sammetsliknande yta på undersidan,,, men vid visst väder , höst/vår så vart den "mättad" och böjade droppa...
Så ,,No more ,Nu provar vi detta
 
Låter bra med dina inköp. Jag förstår dig. För två år sedan lade jag om taket på och kring en av våra takkupor (massa skador p g a felgjord ränndal) utan något annat än jeansfickor och händer till att transportera prylar med...det var efter den betan jag köpte mina hantverkarbyxor!
 
SSDD skrev:
Yep
"Been there done that" förra garaget jag byggde körde jag med "kondensfri" plåt , en sammetsliknande yta på undersidan,,, men vid visst väder , höst/vår så vart den "mättad" och böjade droppa...
Så ,,No more ,Nu provar vi detta
Och vad jag vet så lägger man sådan endast på hus utan värme ock undertak.
 
yep

Det skulle jag kunna tänka mig, men inte var det nån ( säljaren) som talade om det för mig när jag byggde...
Trots att han hadde ritningar och allt
Nåja, det gick och eftermontera "oljehärdad masonit " mellan takstolarna så det fixade sig.


Däremot kan jag berätta det är ett h-vete å lägga ut kondensväven när det blåser,,, 2,75 bred och jag vill gärna dra den tvärsöver = 19 meter och alla som har gått med en masonitskiva när det blåser vet hur det är :)

nåja det funkar , 32 plåtar laggda ,62 kvar...
 
Se till att spärra av nedanför eller åtminstone meddela att det kan komma saker flygande. Saker ramlar nästan alltid ner tyvärr.
 
yep Så sant, så sant ,,Bygghjälm på ... En skruvdragare , + en borrmaskin ,Ett antal bits , skruv , tumstockar och annat bråte har "regnat" ner ... Det är lättare när plåten ligger ,då regnar det bara grejor på "utsidan" iaf ,
Tack o lov gör jag det mesta själv och har bara av hjälp då och då ,så det är inte så svårt att hålla koll på var den andra ev kan tappa nått!
 
Tänkte mest på barn som ska titta vad "pappa" gör på taket. Saker flyger längre ut än vad man tror. Skruvdragare o hammare kan man köpa nya.....

Finns såna linor man kan sätta fast grejjorna med om något står nedanför.

Bäst är såklart att _bara_ ha de verktyg man för tillfället använder uppe på taket.

Och hink/låda är nog bästa stället att ha sakerna i mens man skruvar. Vet inte hur många gånger jag fått gå efter tumstocken då den åkt ur fickan :rolleyes:
 
No-name skruvdragare håller inte för fall ned i sten :)
Det har jag testat så det behöver inte ni göra, jag köpte en fjuttdragare som går ned i byxfickorna istället, mycket bättre !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.