Köpte en fastighet för ett år sen med egen vattenförsörjning via grävd brunn på fastigheten. Inga servitut finns registrerade. Säljaren nämnde i samband med övertagandet att grannen tog sitt vatten från brunnen också (det skulle varit grannens pappa som grävt brunnen för 30 årsen). Vi fäste ingen större notis vi detta eftersom det inte fanns några servitut.

Nu har grannen fört frågan på tal och sagt att vi nog borde skriva ett servitut. Enligt grannen fanns det ett avtal, men jag gjorde klart för honom att om det gjorde det mellan några tidigare fastghetsägare så upphör det att gälla i o m en överlåtelse av någon av fastgheterna. Jag skiter egentligen i om han tar vatten ur vår brunn, men vill inte ha några servitut som belastar vår fastighet framöver. Samtidigt vill man ju inte börja med att göra sig ovän med grannen. Hur skall man hantera detta på ett bra sätt? Jag misstänker att grannen går i tankar att sälja och det är naturligtvis svårare om man inte har vattenförsörjningen tryggad. Hur bör jag agera? Kan grannen ha några rättigheter att tilltvinga sig ett servitut?
 
Det kan vara så att det finns ett tidigare servitut som inte är inskrivet, isf är det giltigt. Det är dock rätt som du säger att ett vanligt avtal, muntligt eller skriftligt ej gäller. Jag hade absolut inte tillåtit et servitut på min mark, grannen kan inte tvinga till sig till ett servitut, då han säkerligen kan borra för vatten.

Stå på dig, detta bör en normalt funtad människa själv inse att du ej vill ha någon last. Det kostar 30-40 tkr för honom att ordna en egen brunn om han tnäker borra.
//Anders
 
Erbjud ett avtal som gäller så länge som han kvarstår som ägare. Kan väl vara rimligt om det nu är så att hans far anlagt befintlig brunn.
 
En grävd brunn är i allmänhet ingen säker och god vattentäkt. Är det härifrån båda hushållen tar sitt vatten har ni ett gemensamt intresse av en ny borrad täkt.

Isåfall blir alternativen att ni antingen borrar var sin brunn med totalkostnad, låt säga, 100 Kkr för båda brunnarna, eller att ni borrar en gemensam för halva beloppet.
 
Vi har precis lämnat in vattenprov för en fullständig koll av kvalitén. Brunnen grävdes för 20-30 år sen och min fastighet har haft flera ägare sen dess så man tycker att han haft chansen att fixa servitut tidigare, men det kanske han har försökt med men inte fått igenom då heller. Kommunens vatten finns några hundra meter bort så det är säkerligen billigare att ansluta sig dit än att borra ny brunn.

aedwall, Hur skulle ett sådant servitut i så fall se ut? Om det inte är inskrivet, var skulle det i så fall finnas? I någon av fastighetsägarnas ägo eller arkiverat någonstans?
 
Göran.W
Om du nu tvunget ska skriva servitut så fri skriv dig från kvaliten på vattnet och skriv det bara på o filtrerat rå vatten.
Så slipper du krav längre fram om vattnet skulle bli dåligt.
 
Hej krillek!

Servitutsavtal gäller främst mellan fastigheter och inte mellan ägarna bakom dem, detta eftersom syftet med att man bildar ett servitut är att tillgodose ett ändamål av stadigvarande betydelse eller av väsentlig betydelse.
I ert fall verkar det inte finnas något inskrivet servitut, vilket gör det lite krångligare att helt enkelt bevisa om grannen din har en rättsligt tryggad rätt eller inte att nyttja brunnen. Om jag skulle letat efter servitut till era berörda fastigheter hade jag börjat i fastighetsregistret men där tror jag inte vi hittar något eftersom servitutet som sagt inte är inskrivet.

Vad du skulle kunna göra är att kontakta Lantmäteriet och ansöka om en fastighetsbestämning. Då kommer de att utreda om det finns eller har funnits ett servitut gällande brunnen mellan era fastigheter (det man gör då är att arkivforska, gå tillbaka till tidigare förrättningar och leta).

När det gäller din granne kan han/hon också vända sig till Lantmäteriet och ansöka om fastighetsreglering för att trygga rätten till brunnen. För en bostadsfastighet är det väsentlig betydelse att ha vatten/avlopp så chansen är inte obetydlig att grannen kan få servitut. Men som du nämnde fanns det kommunalt vatten inte speciellt långt bort och det kommer absolut att påverka den här frågan.

Hoppas de va svar på några frågor :)

Mvh/ Total0koll
 
krillek skrev:
Vi har precis lämnat in vattenprov för en fullständig koll av kvalitén. Brunnen grävdes för 20-30 år sen och min fastighet har haft flera ägare sen dess så man tycker att han haft chansen att fixa servitut tidigare, men det kanske han har försökt med men inte fått igenom då heller. Kommunens vatten finns några hundra meter bort så det är säkerligen billigare att ansluta sig dit än att borra ny brunn.

aedwall, Hur skulle ett sådant servitut i så fall se ut? Om det inte är inskrivet, var skulle det i så fall finnas? I någon av fastighetsägarnas ägo eller arkiverat någonstans?
Om det INTE finns något inskrivit (Vilket lantmäteriet redan kollat) så är enda chansen att någon utav fastighetsägarna har detta servitutsavtal i sin ägo. Du har det inte, isf är det om din granne har det. Men då tycker man att han borde skylta med det redan nu.

Eftersom en ny brunn kostar betydligt mindre än den last du kommer få om ett tvångsservitut upprättas av lantmäteriet, så ser jag det som ytterst osannolikt att grannen kan få ett servitut hos dig.

Jag tyckte förslaget om ett vanligt avtal mellan dig och din granne kan vara en bra väg att gå, där det skrivs in, att avtalet ej följer med fastigheten och att det inte kan överlåtas. Detta självklart om du vill ha den belastningen, men för rätt summa kan man komma överrens om mycket...
 
Någon som vet ungefär vad det kostar att borra en ny brunn? Det finns säkert massor av faktorer som spelar in men vore intressant att veta på ett ungefär.
 
Hemmakatten
ca 50´inkl pump mm.
 
Det beror ju helt på hur djupt man behöver borra. Ca 1000 kr/m har jag hört från flera håll.
Det går att kontakta SGU (http://www.sgu.se/sgu/sv/index.html) som har ett register över brunnar i Sverige. De kan förhoppningsvis säga något om djup, vattenkvalitet och tillgång hos kringliggande fastigheter. Har du tur så vet de också endel om markens beskaffenet i området, hur lätt det är att hitta vatten osv. Då kan du göra dig en uppskattning av kostnaden för aktuell fastighet.
 
Nanny Fine
krillek skrev:
aedwall, Hur skulle ett sådant servitut i så fall se ut? Om det inte är inskrivet, var skulle det i så fall finnas? I någon av fastighetsägarnas ägo eller arkiverat någonstans?

Ni skriver ett nyttjanderättsavtal, som följer person och inte fastighet, till skillnad från servitut som alltid följer fastigheten..:D Jättelätt. Kan oxå skrivas in i fastighetsboken om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.