Hej!
Har precis införskaffat en Fresh Intellivent och undrar hur jag ska koppla in tändtråden i befintlig strömbrytare? Strömbrytaren är dels en dimmer (till spottarna i taket) och dels en av/på-knapp till badrumsskåpet. Kan någon förklara var jag kopplar in tändtråden till fläkten? Om det går vill säga?
 
  • brytare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brytare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Pil ut vit tråd
 
'jag har en liknande fläkt, jag kopplade på tändtråden från strömbrytaren i kopplingsdosan och drog en ny tändtråd från kopplinsdosan till fläkten. Osäker på hur det funkar med dimmer. jag har vanlig strömbrytare till spottarna i badrummet.
 
LEISTI skrev:
Pil ut vit tråd
Aha, du menar så? Det verkar rimligt att sätta tändtråden i samma hål som den vita.
 
Det kommer göra att fläkten går samtidigt som du har skåpsbelysningen igång, vilket är de vanligaste.
 
Den har väl fukt styrning koppla bara in den på fast fas och ställ in fukten ordentligt. Då är de bara fast fas från dosan. Annars så är det utgången där den vita sitter på. Sätt den absolut inte där den bruna sitter funkar inge bra med den dimmern du har och en fläkt motor.
 
Sen om du har en tidstyrd och/eller fuktstyrd så måste du ha en fast fas fram till fläkten också.
 
Om jag inte fått allt om bakfoten måste du också ha en tvåpolig brytare till fläkten. De känns normalt igen på att de är märkta 1 och 0.

(Anledningen är troligtvis att i badrum antas det kunna vara så fuktigt att man till och med kan få en stöt mellan nolla och jord).

Dessutom är det nog rätt skönt att kunna ha lyset tänt men fläkten avstängd medan man duschar (slippa kalldrag), sen drar man igång fläkten när man duschat klart men släcker lyset...
 
yxis skrev:
Om jag inte fått allt om bakfoten måste du också ha en tvåpolig brytare till fläkten. De känns normalt igen på att de är märkta 1 och 0.

(Anledningen är troligtvis att i badrum antas det kunna vara så fuktigt att man till och med kan få en stöt mellan nolla och jord).

Dessutom är det nog rätt skönt att kunna ha lyset tänt men fläkten avstängd medan man duschar (slippa kalldrag), sen drar man igång fläkten när man duschat klart men släcker lyset...
Beror på vad beskrivningen till fläkten säger, det finns fläktar som inte kräver tvåpolig brytare men som med allt annat, man ska följa fabrikantens anvisningar.
 
Fresh har en inbyggd brytare.
 
Tack alla för era svar. Fläkten funkar perfekt och då satte jag tändtråden på samma utgång som den vita kabeln ovan. Jag borde ha kunnat räkna ut det själv men jag trodde att S1 och S2 skulle användas.En fast fas (till fläkten) samt nolla är givetvis också dragen. Fläkten har som sagt en inbyggd brytare och en automatisk avkänning av luftfuktigheten. Allt i ett så att säga. Måste vara bästa fläkten på marknaden. Dock är den tyvärr inte gratis och med tanke på hur plastig fläkten känns vid hantering så är den överprissatt å det grövsta. Nu sitter den dock på plats och då ser man ju inte plastigheten på samma sätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.