Hallå! Första posten här tror jag...

Igår sågade jag ut för hällen i laminatskivan. Sedan så provade jag att peta ner hällen och tyckte den stack upp lite för mycket. Klockan var väl runt 00:00 så man var lite trött i pannbenet. Jag slet upp hällen och ryckte bort gummilisten under och tänkte inte mer på det. Det blev ju lite bättre:)

12 timmar senare börjar jag fundera på detta och det kanske inte var så jäkla smart att riva bort gummilisten. Nu är min fråga. Vart kan jag köpa en ny? Den gamla gummilisten är på väg i en orange stor bil till soptippen.

/M
 
B
du menar den som är runt skivan eller som varit under?
 
den som är under hällen längs kanten...den ska ju täta och dämpa mellan hällen och skivan...
 
B
åk till dit den är köpt och fråga
 
Mindre genomtänkt ja... :rolleyes:

Tror dock att jag sett sådana i renodlade vitvaruaffärer som "reservdel"...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Mindre genomtänkt ja... :rolleyes:

Tror dock att jag sett sådana i renodlade vitvaruaffärer som "reservdel"...
Jag tänkte inte överhuvudtaget. :p

Provar att åka till en vitvaruaffär så får vi se. Har skickat ett mail till Bosch också så får vi se. Jag mailade tretti.se där jag köpt den dom sa bara ring Bosch...
 
Hur har du gjort med listen? Jag har oxå rivit bort gummilisten. Tyckte det samlades massa smulor under hällkanten som ej gick att torka bort. Jag har dessutom en 2mm fördjupning i bänkskivan för vinkellisten i metall som håller glaset mot underdelen av spisen. min spishäll ligger alltså med själva glaset mot bänkskivan, som är i betong.
 
Listen samlar bara skit. Limma den med silicon och skär bort överflödet! Det blir inga problem att lyfta den sen. Man skär under med tapett kniv!
 
Det är rätt. Jag gjorde nåt liknande på en golvlucka. Då la jag gladpack först, för att inte riskera att det limmade fast i underlaget.
 
Jag fick en ny tätningslist av Bosch. Tycker inte det samlas någonting under. Det tar man med disktrasan. Inga problem än så länge...
 
Qua1ity skrev:
Jag fick en ny tätningslist av Bosch. Tycker inte det samlas någonting under. Det tar man med disktrasan. Inga problem än så länge...
Det var det smartaste valet då du nu enkelt kan lyfta hällen lite underifrån och med lätthet torka rent. d^_^b
 
Jag antar att du har en utdragslåda under hällen, som gör det lätt att komma åt underifrån. Jag har ugnen fastskruvad i skåpet under. Blir lite bökigt om man ska lyfta häll i mitt fall
 
Ingvar A skrev:
Jag antar att du har en utdragslåda under hällen, som gör det lätt att komma åt underifrån. Jag har ugnen fastskruvad i skåpet under. Blir lite bökigt om man ska lyfta häll i mitt fall
Det förstår jag då... ;)

Dock brukar det gå att få ett rätt bra grepp om hällen med fingertopparna så det går att lyfta lite på den ovanifrån med...om man inte satt fast den med beslag.
 
Hej!

Intressant. När jag monterade våran häll, (dock en siemens, men det är ungefär samma),
så var det första jag reagerade på att den stack upp högt. Jag har en springa på 2-3mm
mot bänkskivan. Skall det verkligen vara så?
Enligt några av er ovan här, så är detta alltså inte alls konstigt?
Själv tycker jag det verkar konstigt, då det samlas skit under. Och tycker det känns
mysko att man ska behöva lyfta hällen varje gång man ska göra rent under. Där sitter
en gummilist under på denna hällen också, som jag tycker är lite för hård/tjock.

Hade listen varit mjukare, så hade den sjunkit ner mot bänkskivan bättre och hållt tätt,
men detta är alltså helt normalt då?

/Benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.