Vet inte om jag skriver i rätt kategori, får väl flytta den isf.

Som rubriken säger. Vi har ett Gigantiskt träd. Runt 1,5 meter i diameter. Säkert 30-40 meter högt. Problemet är att det ligger 5-6 meter ifrån vårat hus och jag har precis upptäckt att det finns massor med rötter i vårat avloppssystem. Har kommunen något ansvar när det kommer till detta eller måste jag ta hand om trädet själv?
 
Jag har för mig att det är ditt ansvar men att du får hugga av rötterna vid tomtgränsen efter att du gett kommunen en chans att justera träden själva först. De måste göra det inom skälig tid och enklast är det om du meddelar dem att om 30 dagar så kapar du rötterna.

Dock kan det finnas restriktioner om det är ekar
 
Det är väl inte fel på trädet, det är erat avloppssystem som inte är tätt. (kanske en egen infiltration och då var det lite annat).

Protte
 
prototypen skrev:
Det är väl inte fel på trädet, det är erat avloppssystem som inte är tätt. (kanske en egen infiltration och då var det lite annat).

Protte
Rötter kan äta sig igenom avloppsrör som är friska.
 
tallmilan skrev:
Jag har för mig att det är ditt ansvar men att du får hugga av rötterna vid tomtgränsen efter att du gett kommunen en chans att justera träden själva först. De måste göra det inom skälig tid och enklast är det om du meddelar dem att om 30 dagar så kapar du rötterna.
Om jag nu skulle få för mig att göra det enroma jobbet som det innebär att kapa alla rötterna på min sida så är det ju enormt stor risk att trädet kommer att välta vid nästa stora storm. Som tur var inte åt mitt håll men kan ju göra mycket skada.
 
MöIIer skrev:
Om jag nu skulle få för mig att göra det enroma jobbet som det innebär att kapa alla rötterna på min sida så är det ju enormt stor risk att trädet kommer att välta vid nästa stora storm. Som tur var inte åt mitt håll men kan ju göra mycket skada.
Det är därför du ska informera markägaren där trädet står så att de kan vidta åtgärder om du behöver rensa bort rötter. De kanske då väljer att ta ned trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.