Hej!

Står inför en kallställning av en gammal skola på ca 400kvm. Det ryms enorma mängder vatten i det befintliga radiatorsystemet som vi nu ska fylla med 30% glykol. Vi har fått en offert där glykolen kostar 37 kr litern. Med 2-3 kubik vatten i systemet så blir det en hel del glykol och en hel del pengar. Går det att hitta billigare priser eller alternativa frostskyddsvätskor? Alla förslag mottages varmt :)

En annan fråga är om någon vet ungefär hur mycket vatten som en standard radiator från 40-talet rymmer per löpmeter. Omöjligt att svara på exakt men en uppskattning vore toppen. Det finns två olika varianter radiatorer i huset:
46 löpmeter, 2cm tjocka och 72cm höga radiatorer
20 löpmeter, 7cm tjocka och 58cm höga radiatorer
Till det kommer en del löpmeter radiatorrör.
Någon som har en uppfattning på ett ungefär vore fantastiskt att veta.

Tack på förhand :)
 
Vissa bilskrotar skänker bort färdigblandad glykol.
 
Tack för tipset! Undrar dock om det är samma typ av glykol som rekomenderas i ett radiatorsystem. Vad skiljer dom båda varianterna åt i så fall?
 
Via en kompis som har skogsmaskiner kunde jag köpa propylenglykol som normalt sett är ca 20%dyrare än etylenglykol för 26 kr litern inkl. moms. Han köper via en oljefirma och har bra deal eftersom han gör av med hemska mängder diesel varje år, men det verkar ju finnas prutmån om du handlar på rätt ställe... Etylenglykol för 37 kr litern kan man hitta oprutat på nätet i 4-litersdunk...
 
Superbra tips. Ända problemet är att jag inte har nån polare som kör skogsmaskin. Kanske kan bjuda din polare på några öl och köpa av honom ;-)
Vad är annars skillnaderna mellan propylenglykol och etylenglykol gällande pris, fryspunkt, åldersbeständighet, miljö och giftfarlighet mm?
 
B
jag skulle ha tömt systemet. passat på och måla dom också
 
Tömmer vi systemet så är vi kokta i framtiden om vi får för oss att installera bergvärme eller luft/vatten-pump då radiatorsytemet rostar. Eller är det kanske inte så farligt att tömma det och sedan kicka i gång det igen? Många bud från olika håll så man blir lite yr :)
 
skolan66 skrev:
Superbra tips. Ända problemet är att jag inte har nån polare som kör skogsmaskin. Kanske kan bjuda din polare på några öl och köpa av honom ;-)
Vad är annars skillnaderna mellan propylenglykol och etylenglykol gällande pris, fryspunkt, åldersbeständighet, miljö och giftfarlighet mm?
Jag har för mig att:
Etylenglykol, som vi normalt har i bilarnas kylsystem är billigare, stabilare & hållbarare än propylenglykol, däremot är det mycket giftigt, och eftersom det har en söt smak anses det farligt att ha det där det kan droppa ut i hemmiljöer etc..(för barn & husdjur..).

Ren etylenglykol har en fryspunkt betydligt högre än en blandning mellan glykol & vatten..(tror ren E-glykol fryser vid -13 nånting, ren P-glykol fryser vid -55...) har för mig att kring 50% ger lägsta fryspunkten för E-glykolen och rekommenderas för bägge typerna (< -40 grader)
 
B
brukar gå att få ut all vatten. man får se till att sedan plugga alla rör.
man kan även krångla lite och koppla på rör mellan tur och retur. sen köra på igen me "glykol"vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.