Hejsan.
Tänkte installera en Pelletspanna i vårat gamla hus från 38. (190 m2 i två plan + 60 källare).

Vad tror ni om nedan offert?
Installation av förådet tänkte jag göra själv för å spara 11000.

Men ska det verkligen gå på över 100 papp?

************************************************************
Pelletspanna Biomatic 20+ 1 St 49 900,00
Spaksotning till Biomatic 20+ 1 St 1 570,00
Matarskruv 3 meter 1 St 5 500,00
Shuntautomatik Automix 20 1 St
Exp-kärl, cirk.pump. Blandn.ventil v.v 1 pkt 3 450,00
Demontering destruktion gammal panna 1 St 1 950,00
Montering pelletspanna standard 1 St 16 800,00
Pelletsförråd Pellistore 3 ton 1 St 23 880,00
Montering Pelletsförråd 1 St 11 200,00
Inblåsningsrör 3 meter + 90 gr böj 1 pkt 1 687,00
Resor (5x37 km) 180 km 11,00 1 980,00
************************************************************
Rördelar tillkommer löpande
Totalt
Mervärdesskatt ingår 117 917,00
 
Står det en oljepanna där idag?
Om så är fallet ska en man byta panna på max 2 dagar så installationen bör vara hälften..

Har sett annonser på "nya" biomatic med automatisk spaksotning o shuntstyrning för 89000 inkl montering o bortforsling av befintlig panna, Den går även få med lamda styrning så då justerar den sej själv..
 
Du får ju nästan bergvärme för dom pengarna med rotavdraget.Ang.pellets så måste det finnas mycket billigare allternativ.
 
_ap_
"mycket" billigare betyder mycke mera jobb.

Varför får inte en pelletspanna kosta något?
 
_ap_
2an skrev:
Står det en oljepanna där idag?
Om så är fallet ska en man byta panna på max 2 dagar så installationen bör vara hälften..
16 timmar för att: Slänga ut en panna, in med en ny, koppla, lufta och driftsätta.
det är nog lite väl optimistiskt..
 
Finns kampanjer på biomatic 20+ för 39000, sök på blocket, så där kan du spara 10 000. Tänk på att dom vill sälja av den gamla med spaksotning nu för att kunna sälja deras med automatiskt sotning som kostar 59 000. Ett pellistore är ju lockande men vet inte om det är värt 21 000, skulle byggt eget om du har plats för kostnaden för reglar, skruv och spånskivor + anslutningsrör för bulk, tror du hamnar på 5000 kr.
 
Tack för alla svar!

2an skrev:
Har sett annonser på "nya" biomatic med automatisk spaksotning o shuntstyrning för 89000 inkl montering o bortforsling av befintlig panna, Den går även få med lamda styrning så då justerar den sej själv..
Denna ligger ju då på 77 000, då för den gamla. å med matarskruv (5500), 72 000 utan.

Är det värt mellanskilnaden att ta den nya? Enligt han jag fick offerten av så var det samma panna med lite annat utseende. Men nu hör jag några säga att det är automatisk sotning, vilket lockar en del såklart...

simon.s skrev:
Finns kampanjer på biomatic 20+ för 39000, sök på blocket, så där kan du spara 10 000. Tänk på att dom vill sälja av den gamla med spaksotning nu för att kunna sälja deras med automatiskt sotning som kostar 59 000. Ett pellistore är ju lockande men vet inte om det är värt 21 000, skulle byggt eget om du har plats för kostnaden för reglar, skruv och spånskivor + anslutningsrör för bulk, tror du hamnar på 5000 kr.
10000. Det kan man ju ha roligare för än att slänga bort. Hur skall man tänka när det gäller lokal service och att få tag på en hantverkare som monterar apparaten oxå?

Det låter ju frestande att spara 10 papp, men lite fundersam kring installationen blir jag.

Å när det gäller Peillistore så är jag också lite tveksam. Det är mycket pengar, är det någon som har efarenhet av det och kan säga om de tyckte det var värt pengarna. jag har länge funderat på att bygga ett eget förråd. Men har kännt mig osäker på hur det skall byggas för att bli riktigt bra. Mycket funderande kring skruvar i botten, tätningar, luckor, sluttande sidor etc etc. Sedan verkar Peillistor vara patseffektivt.

Man blir yr av att fundera. Samtidigt vill man ju inte lägga ut för mycket dollars.

/M
 
Finns många som har byggt egna bulkföråd som kan hjälpa dig på pellets.info. Du får mycket pellets för 21 000 kr. Angående installation så finns det många rörmockare som kan hjälpa dig koppla in pannan. Blir garanterat billigare än att låta pannförsäljaren göra jobbet åt dig. Problemet som många har med bulkföråd är att pelletsen blåser sönder när den levereras vilket gör att pannan stannar många gånger, småsäck är lättare att kolla kvalitén på men samtidigt dyrare och mycket mera jobb. Kan inte säga hur du ska göra men har du plats för ett pellistore så borde det gå att platsbygga ett bulk som rymmer 4 kbm utan problem.
 
_ap_ skrev:
16 timmar för att: Slänga ut en panna, in med en ny, koppla, lufta och driftsätta.
det är nog lite väl optimistiskt..
Tja rörkrökarn som slängde ut oljepannan här o installerade en vedpanna/laddomat 10 o 500 l tank med beredare gjorde det på 13 tim, Det enda som jag gjorde va att gjuta runt rökröret.. Kostade 3900 inkl moms o resa (16 mil/2x8 mil) iof va detta 5 år sedan o rörkrökarn 62 år:D
Han sa att om jag bara bytt ut oljepannan mot en pelletspanna så hade han bytt lätt på en dag vilket jag även tror då det inte behövts dras dom 27 meter rören till/från acktanken
 
Helt ok pris men den är lite stor i huset som TS har, Min effekt på Biomatic 50 är 25 kW så den kommer få väldigt korta gångtider om man inte har acktank förstås.. Den har inte heller någon vvberedare men effekt finns ju så att de skulle gå fint o koppla på en TVA o ha obegränsat med vv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.