Hur lång får en högtalarkabel vara? ska dra ungefär 20m.
 
inga problem om du inte har allt för höga krav på ljudet......
 
Jag mätte vid ett tillfälle upp någon parameter hos en högtalare i ett efterklangsrum. Insignalen till högtalaren tog jag från en integrerad stärkare i ett angränsande rum via två laboratoriekablar (bör ha varit 1,5mm² eller 2,5mm²), cirka tio meter långa. Förstärkaren matade jag med en ren sinuston och ljudet ur högtalaren var något helt bedrövligt. Uteffekten från stärkaren bör ha varit 1W. Jag flyttade då stärkaren in i efterklangsrummet och tog lågnivåsignalen genom samma kabelpar. Efter denna manöver lät det riktigt bra (förutom att det var i ett efterklangsrum). Jag har tyvärr inte undersökt närmare vad orsaken till oljudet var.

Efter denna upplevelse tycker jag att 20m är i längsta laget. Jag har dock ingen teoretisk förklaring till varför det skulle vara så. Kan du inte lägga ut 20m kabel på golvet (på annat sätt än i en ring) och provlyssna?
 
Själv har jag ett antal högtalare i huset med långa längder. Längst är till vardagsrummet (om man bortser från terassen). Där har jag en setup med ett par paradigm högtalare med passiv sub. Kabeln är säkert 25m lång och det fungerar hur bra som helst. Denna kabeln är 2.5mm2.

8ohm nominell impedans på högtalarna och max 7W i uteffekt.

Den dominanta förlusten i högtalarkabeln är resistansen och i mitt fall så så vill jag minnas att jag räknade ut att förlusten var mindre än 0.5dB vilket är betydelselöst, IMHO. Långa längder ger förvisso en högre induktans, vilket kan ge loss i diskanten. Fast även en riktigt dålig kabel (=hög induktans) och lång ger typiskt mindre än 1dB (=nemas problemas) dämpning vid 20kHz.

Ungefär likadant är det för hemmabion med allt mellan 4-18m längder. Kabeln här är 1.5mm2. Dock aktiv subwoofer.

8 ohm och typiskt 5W uteffekt

Det hela beror naturligtvis på om man eftersträvar perfekt (qvasi)teoretisk ljudnirvana eller om man främst är efter god funktion.

Är det sedan till högtalare i köket eller badrummet så kan det kanske kvitta ännu mer.
 
Tack för svaren, det uppskattas. Kan ju berätta lite varför jag undrar.

Jag kommer dra vp-rör från källaren till varenda rum för el, data (tp) och antennkabel, när jag ändå håller på så är det väl lika bra att slänga in ett par högtalarkablar också.

Jag vet inte om jag tänker rätt här för det är ju svårt att sia hur dom "smarta" hemmen ser ut i framtiden. Men ljud till högtalarna bör väl gå via kabel och inte trådlöst för bästa kvalité. Så om jag samlar alla högtalarkablar från sovrum, kök, badrum, altan, garage, vardagsrum på ett ställe, sedan kan jag skarva högtalarkablarna där och dra upp hela bunten till dit jag har "Multimedia centralen", om man nu inte kan "centralen" i källaren vill säga. På detta sätt borde jag väl vara lite förberedd iaf.
 
majomajomajo skrev:
Jag vet inte om jag tänker rätt här för det är ju svårt att sia hur dom "smarta" hemmen ser ut i framtiden.
Redan idag är de flesta ljudkällor (kom inte på något bättre ord) som vi vill lyssna på kodade i digital form, och inom en snar framtid är nog alla det. Jag tycker mig samtidigt se att man strävar efter att göra D/A-omvandlingen så nära lyssningsplatsen som möjligt. Jag TROR därför att din installation blir framtidssäker om du drar TP av vettig kvalitet i huset. Den dagen TP inte räcker till prestandamässigt TROR jag att alla burkar du vill koppla ihop är möjliga att koppla ihop via fiber, och det bör väl inte vara någon större match att byta ut TP-kablaget mot fiber.

Om du däremot redan idag vill distirbuera (o)ljud i huset så låter det som en relativt okomplicerad lösning att distirbuera den förstärkta signalen. Själv hade jag dock valt att distribuera lågnivåsignalen, gärna en balanserad sådan, i skärmad kabel till de platser där man planerar att inte bara slölyssna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.