Mitt uppe i en husrenovering och funderar på något sorts media system när jag har väggarna “öppna”. Planerar för 3-4 tv apparater utplacerade i olika rum i huset. På dessa (2 iallafall) vill jag kunna surfa, se TV (uppspelning/inspelning), se film (från HD/DVD/Blueray/streama från internet) helst 1080stöd, lyssna radio/mp3, spela dator/nätspel. Kärnan i media systemet (htpc eller vad det nu blir) ska “gömmas” i en garderob (utseende har ingen betydelse). Vill ha så få synliga kablar/apparater som möjligt.
Skulle vara tacksam för lite hjälp/tips/ideer på hur jag löser detta system, vilken hårdvara/mjukvara behövs för att stödja alla dessa funktioner i flera tv apparater, om möjligt?
 
Börja med att ta en titt på LinuxMCE som mediacenter. Du installerar en server (den som står i garderoben), sedan konfigurerar den automatiskt uppspelningsenheterna via nätverksboot, så du behöver inte ens installera dem.

Du kan köra trådlöst, men ska du köra HD på flera enheter samtidigt så skulle i alla fall jag gå på kabel.

LinuxMCE kan dessutom sköta annat åt dig i nätverket, tex fungera som router för internet, home automation, telefonilösningar osv. Den är också fri och gratis.
 
Ok, LinuxMCE verkar vara ganska komplett men tanken är nog att jag ska försöka slippa alla dessa "uppspelningsenheter" i olika rum. Vill helst bara ha en TV skärm och ett trådlöst tangentbord i varje rum. Att de funktioner som vill ha på på flera TV skärmar (minst 2) kopplas ihop i någon form av HTPC eller nåt som är gömd i garderoben. Jag har nu möjlighet att förbereda kablage till varje TV "vägg". Så kan man tänka sig att dra HDMI till varje TV från HTPC och usb kabel till bluetooth för att styra funktionerna via trådlöst tangentbord den vägen? Vilken HW behöver jag i en ev. HTPC för att kunna surfa på en TV skärm och kanske se på HD film på en annan TV skärm, samtidigt? Eller se på 2 olika HD filmer samtidigt på olika TV skärmar?
 
Jag antar att du vill ha möjlighet att surfa från 2 TV apparater från 2 rum och då blir det ju rätt knepigt med 1 HTPC i ett centralt ställe, och 2 tangentbord.

Iom att dagens större TV apparater redan finns med både mediaspelare (DLNA) och surfmöjligheter, så lär det inte dröja länge förrän det är standard. Då har du redan spelaren. Till de som inte har skaffar du ex. en Xtreamer (bra betyg, billig, gott format stöd) för 1500. Många blu-ray spelare kommer nu också med nätverksstöd.

I centrala förrådet sätter du en DLNA förberedd NAS och du har vad du behöver.

Själv använder jag PS3or som spelare och vi är supernöjda med det i familjen. Detta mot en central server, eftersom jag har en del egen hårdvara för husstyrning och datainsamling. Innan dess körde jag med en Synology 207+.

För detta behöver du då bara nätverkskabel till det centrala förrådet.

I min värld var HTPC perfekt för 10 år sedan med Dscaler och laserdisc. Nu finns det IMHO betydligt mer effektivare små dedikerade prylar.
 
Redigerat:
Skulle nog också satsa på en "uppspelningspryl" per TV.
Det är svårt med långa hdmi- och usb-kablar. Enklare att isåfall dra nätverkskablar.
Skulle också lägga en del krut på att dra högtalarkablar medan väggen är öppen.
 
Japp, kanske får backa på de pryl/kabelfria TV rummen tillsvidare. Hade dock varit smidigt om det fanns någon lösning med ex en HTPC centralt placerad med flera grafikkort (HDMI), en per TV, och en "kontroll" mjukvara (i HTPCn) som styr rätt saker till rätt grafikkort (TV skärm). Och isåfall ETT trådlöst tangentbord för kontroll till båda TV skärmarna.
Jag kommer hursomhelst förbereda data/koax/tele till varje TV vägg (+ högtalare i ett rum) och titta vidare på DLNA lösningen innan jag köper TV skärmarna. Tack för tipsen så länge.
 
R_J skrev:
Japp, kanske får backa på de pryl/kabelfria TV rummen tillsvidare. Hade dock varit smidigt om det fanns någon lösning med ex en HTPC centralt placerad med flera grafikkort (HDMI), en per TV, och en "kontroll" mjukvara (i HTPCn) som styr rätt saker till rätt grafikkort (TV skärm). Och isåfall ETT trådlöst tangentbord för kontroll till båda TV skärmarna.
Jag kommer hursomhelst förbereda data/koax/tele till varje TV vägg (+ högtalare i ett rum) och titta vidare på DLNA lösningen innan jag köper TV skärmarna. Tack för tipsen så länge.
Det är inte omöjligt att få till det som du har tänkt, men satsa istället på flertalet billiga Atom ION baserade burkar. Kan bygga dina egna för en dryg tusenlapp per styck, eller köpa färdiga produkter för runt 2000,-. Dessa ger dig FullHD för video och funkar fint till generell internet användning (även Flash baserad sådan då det kan HW accelereras).
 
Ja, de här minikorten är intressanta, speciellt priset. Med 2-3 kort centralt placerat skulle det vara möjligt att varje rum har en "egen" PC med TVn som monitor och trådlöst tangentbord (bluetooth). För att få TV kanaler (uppspelning/inspelning) behöver jag TVkort/usb till varje kort.
Jag drar till varje rum, 1 koax, 2xcat6 och förbereder tomrör vp 25 eller vp32 till ev. framtida hdmi och ett reserv vp16. Då borde jag klara mig oavsett vilken lösning jag väljer.
 
R_J skrev:
För att få TV kanaler (uppspelning/inspelning) behöver jag TVkort/usb till varje kort.
Om du vill ha live-TV möjlighet till alla burkarna finns DVBlink, då kan du ha en central maskin med flertalet tuners som sedan delas ut över nätverket. Då kan även inspelningen skötas centralt.
 
Installationen har gått lite på lågfart under sommaren, men rör, trådar kontakter är på plats. Av olika anledningar blev den centralt placerade punkten, undertaket i tvättstugan (inte garderoben som planerat). Vet att tvättstugan inte är optimalt utrymme för denna typ av utrustning (patchpanel, switch, router, nas osv) pga temperatur och fukt, men så är läget, så nu till nästa utmaning. Ventilation! Tänkte jag skulle köpa ett vanligt väggskåp i lämplig storlek på ikea, där jag kan montera allt. Detta skåp skulle isåfall sitta på väggen i tvättstugan mot undertaket där alla rör kommer ner. Kan tänka mig att detta skåp kan behöva ventileras, så är det någon som har en ide hur ventilation löses i ett ikea-skåp?
Bifogar en bild på resultatet av en lättbetong-vägg där jag gick lös med rondellen för att få in 5 dosor+rör. Inte att rekommendera utan att utrymma huset/rummet :)
 
  • DSC00598.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
emigrating skrev:
Om du vill ha live-TV möjlighet till alla burkarna finns DVBlink, då kan du ha en central maskin med flertalet tuners som sedan delas ut över nätverket. Då kan även inspelningen skötas centralt.
Man bör nog ta reda på vilka tv-tuners som man har tänkt använda. Jag fick exempelvis erbjudande om att köpa iptv via telia, kalas tänkte jag eftersom jag visste att dvblink stödjer iptv och telia, men sen i det finstilta verkar det inte ens som om telia oficiellt stödjer detta samt att man inte kan få in några betalkanaler.

Trist att IPtv inte funkar på en vanlig dator, nästan komiskt.

Jag hade rekommenderat en WDLive spelare om man bara vill spela upp musik filmer bilder etc. Mycket enkel coh snyggt GUI.
Först och främst, vad har du för krav, börja där så kan alla kloka människor här hjälpa dej.

/Steve
 
R_J skrev:
... 1 koax, 2xcat6 och förbereder tomrör vp 25 eller vp32 till ev...
Vad är anledningen till att dra koax? Jag undrar eftersom jag själv snart måste bestämma mig, men jag funderar starkt på att skippa koax och bara köra cat6 och IP.

//mjensen
 
mjensen skrev:
Vad är anledningen till att dra koax? Jag undrar eftersom jag själv snart måste bestämma mig, men jag funderar starkt på att skippa koax och bara köra cat6 och IP.

//mjensen
Parabol?
 
Vad är det för fel med koax? Om Tvn levereras som kabel tv, splittar man det i "garderoben" samt kör internet därifrån med router och switch / ev Htpc eller annat.
Har jag missat nåt?
 
Jag håller med ovanstående, koax är i dagsläget ett bra sätt att distribuera parabol, boxer. Lexcom är svindyrt, IPTV är omoget och krångligt för osss som vill ha smarta lösnngar utan en massa boxar.

Jag resonerar som såhär:

För den som vill pilla och pula med en HTPC : Boxer, parabol eller comhem, finns tvkort för alla alternativ

Fr den som inte vil pilla:
WDLive för filmer, musik, bilder etc
blu-ray spelare för att spela skivor
iptv tv-lösning med imspelningsbar box.

/Steve - som börjat intressera sig för detta mer och mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.