Vi funderar på olika kulörer till vår ytterdörr och fönster och ett av dem är förstås klassiskt engelskt rött. Men jag tycker det varierar så jädra mycket i ton. Vad det beror på vet jag inte, kanske olika pigment i grunden, kanske inblandning av andra pigment än eng röd, kanske tid på dygnet och väder, kanske omkringliggande kulör, kanske kamerors och skärmars färginställning etc. Färg är skitsvårt.

Vi kan tänka oss denna eng röda på Skogaholms herrgård, jag upplever den matt rostbrunröd
20100917-1i2y32cn94i5bkaki3eurp6cq4.preview.jpg
Click for full size

Men titta på den här bilden, vilken stämmer egentligen, någon som varit på skansen nyligen?
20100917-xjksmqwwyb58jfmthwqhrw3fp.preview.jpg
Click for full size

Titta på den här ytterdörren på det fantastiska Achaari-Bergenstrålska huset i Vadstena, ombyggt tidigt 1800 av östergötlands meste byggmästare/arkitekt Abraham Nyström och nu ägd (tror jag) och försiktigt renoverad med blick av byggnadsvårdaren, Strindbergkänaren och f.d. länsantikvarien Göran Söderström som också är medförfattare till "Så renoveras torp och gårdar".
20100917-be4ga63rwa9528m7tj6bi8qit9.preview.jpg
Click for full size

Vad tror ni, hur får man till den där brunröda?
 
Redigerat:
Du tror inte att det kan vara järnoxidröd?
 
Jo kanske, varför inte? :) Den ligger nära men är den inte lite ljusare och mindre brun, eller minns jag fel? Dessutom, min upplevelse är, men jag vet inte, är att engelskt rött var mycket mer använt än järnoxidrött och ändå ser man den där rostbruna överallt, inte lilablåskarpt röd vilket jag upplever att dagens engelskt röda linoljefärg är.
 
Redigerat:
Ottossons har en riktigt mörk rödbrun kulör som de kallar Caput Mortuum. Kan det va nåt?

Annars kan jag tipsa om kulörväljaren. Finns tex här:

http://eoc.netrix.se/EOC/select_colour.aspx?id=57626

Man kan labba med olika NCS-koder eller omvänt välja kulör och få NCS-koden. Inte för att en bildskärm gör rättvisa åt färgerna men det kanske kan ge en ledning om vilken kulör/kod du är ute efter.
 
Gysinges engelskt röda är ganska mörk, varmt brunröd, den är inte åt det blå hållet. Ottossons har en "vanlig" engelskt röd och sen har dom en läcker ljus engelskt röd som också är en varm ton. Båda har jag uppmålade på prov i köket kan prova att ta en bild och se om det blir ok på bild. Detta svarar ju inte på frågan om Skogaholms herrgård. Det är omöjligt att sia om annat än i verkligheten. Bilder och datorer, överföringar mm kommer en bit från originalet.
 
Redigerat:
Min erfarenhet av Gysinges engelsk röd är snarare att den är svalt röd, dvs knappast brun. Litet som fullmogna hallon, en aning rosaröda. Kanske snygg kontrast till vitkalkad fasad, men osäkert hur den passar till en varmare gulvit t.ex. Möjligen har de bytt tillverkare eller något.... Närmare antik ek i ton tror jag deras bränd terra kommer, men då är det verkligen brunt.

Skogaholmsfärgen kan möjligen ha bättrats på av det mur o putsföretag i Huddinge som gjorde om fasaden för några år sedan - hittas med google! Annars vet säkert skansen vad som målades. Den delvis samtida Jakobsdal, som står en bit ifrån, med träfasad, vill jag minnas färgsattes av färgexperten Ralph Edenheim.

Personligen tycker jag att skogaholms kulörer, fasad+fönster/dörr är litet tråkiga med takets färg. Om ni inte helt bestämt putsens färg skulle jag ta en titt på det tillika nyrestaurerade Svartsjö slott, som ligger närmare ert fina objekt tror jag i tid, även om det nu är en kunglig miljö, av Hårleman och trots utbyggnader är på en annan nivå arkitektoniskt än skogaholm. Boken om restaureringen av Svartsjö, av Tallius-Myrhman och Eriksson, innehåller en del möjligen överexponerade fasadfoton där det är omöjligt att inte fastna för kombinationen varmt ljusgul puts för fasader inkl. rustikkedjor och våningsband, med mellanmörk gulockra för samtliga snickerier. Då projektet är färskt går det säkert att få tag på kulörspecifikationer. Svensk rokoko när den var som bäst. Bara ett tips!
 
Ja jag tror att de byter pigment eller att pigmenten varierar från samma grossist, den engelskt röda jag köpt från gysinge har gått åt rosa precis som din Hermes men har även sett gysingeburkar som går åt blått..

Det verkar inte bättre än att jag får får ringa skansen. Antar att du menar Jakbsberg Hermes? Jag håller med dig om att det är väldigt fint med vit/vitgul fasad med snickerier i mörkt ockra som ditt ex Svartsjö eller skänninge rådhus , det var vår plan väldigt länge. :) Tills vi upptäckte att fasaden i original varit gul och inte vit. Så nu står vi där med gul fasad och vita pilastrar och landar någonstans sent 1700 början av 1800 men med lite rokokodrag kvar. Huset är ju helt enkelt ombyggt i perioder. Originalfärgen på fönstren tror vi att vi inte vet, men grå på grön umbra är en del av de äldre borttagna fönstren dock oklart hur det stämmer med den gula fasaden. Så vi funderar över lite olika alternativ, grå, ockra/brunt eller brunrött. Det grå alternativet är lätt, ockran ganska lätt men den brunröda är svårare. Därav denna tråd.
 
Redigerat:
Provmåla färgprov på brädor och testa mot fasad. Man kan grunna sig nipprig på färg.
 
Ja det är nog enda sättet för att bli riktigt säker och det steget kommer ju så småningom. Men nog måste det finnas kunskaper inom byggnadsvård, restaurering eller forumfolk om hur man förr fick till den där rostbruna? Jag får väl ringa skansen så får vi se.
 
Den här färgkartan kanske kan vara lite intressant. Finns på Ovolins under Linoljefärg > E&C Lasol & Kulörprover.
 
Ottossons har en fin färgkarta men den får man beställa. Det blir ett säkrare prov iochförsig. :) i böckerna Måla som förr av Lena Nessle Ica förlag och hennes andra bok Måla inomhus på gammalt vis Norstedts förlag så finns det utmärkta färgkartor/uppmålningar där man ser hur de olika brunröda pimenten beter sig i olika blandningar.
 
gafsan skrev:
Ottossons har en "vanlig" engelskt röd och sen har dom en läcker ljus engelskt röd som också är en varm ton. Båda har jag uppmålade på prov i köket kan prova att ta en bild och se om det blir ok på bild.
Kapar tråden lite. Jag har tänkt måla fågelholkar (hyvlat trä) med linoljefärg i en kulör som ligger någorlunda nära falu ljusröd (utan linolja). Tror du att ljus engelskt röd skulle kunna funka? Jag har tyvärr inte Ottossons färgkarta, men tänkte att den ljusa kanske är mer lik än den mörkare engelskt röda.
 
Den ljusa engelskt röda tror jag är så nära falu ljus du kan komma utan att blanda själv. Det går ju alltid att skvätta i lite gulockra för att ljusa upp den engelskt röda det har jag gjort både med linoljefärg och slamfärg.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ja jag tror att de byter pigment eller att pigmenten varierar från samma grossist, den engelskt röda jag köpt från gysinge har gått åt rosa precis som din Hermes men har även sett gysingeburkar som går åt blått..

Det verkar inte bättre än att jag får får ringa skansen. Antar att du menar Jakbsberg Hermes? Jag håller med dig om att det är väldigt fint med vit/vitgul fasad med snickerier i mörkt ockra som ditt ex Svartsjö eller skänninge rådhus , det var vår plan väldigt länge. :) Tills vi upptäckte att fasaden i original varit gul och inte vit. Så nu står vi där med gul fasad och vita pilastrar och landar någonstans sent 1700 början av 1800 men med lite rokokodrag kvar. Huset är ju helt enkelt ombyggt i perioder. Originalfärgen på fönstren tror vi att vi inte vet, men grå på grön umbra är en del av de äldre borttagna fönstren dock oklart hur det stämmer med den gula fasaden. Så vi funderar över lite olika alternativ, grå, ockra/brunt eller brunrött. Det grå alternativet är lätt, ockran ganska lätt men den brunröda är svårare. Därav denna tråd.
Helt rätt! jag tänkte på jakobsberg. Jakobsdal är ju något annat - men det slog mig att nuvarande CDL på Jakobsdal från 1790-tal kanske inte är helt ointressant för er som jämförelseexempel.
se denna länk (felaktig bildtext förvirrar dock en smula, det är det ockraputsade reveterade huset).
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad...olna/jarva-ulriksdal/jakobsdal-och-karlshall/

Det brunröda alternativet är verkligen det svåraste, särskilt om ni verkligen har en gul som är mörkare än den gulrosa rokokokulören, spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.