Om jag ska göra en skarv på en befintlig nedgrävd kabel för att komma ut med ytterligare en kabel åt annat håll, hur ska jag göra då. Kopplingsdosa används, förstår jag, men hur ska denna vara skyddad? Ska den sitta i en brunn med tungt lock eller vad gäller?
(Ska inte koppla själv, men göra grävarbete.)
Nån som kan vad som gäller?
 
Det finns ypperliga "kits" för att skarva en kabel i mark. Kopplingsdosa är ingen höjdare att lägga direkt i mark, jag skulle istället satsa på en presskarv. Man klipper helt enkelt de olika ledarna i olika längder och presssar ihop dem med en kabelskotång samt presshylsor, sedan lindar man var och en av ledarna med vulk-tejp, så att pressen har minst samma tjocklek på isoleringen som den övriga ledaren. Därefter lindar man återigen med vulktejp runt alla ledare så att den bildar minst samma tjocklek runt ledarna som isoleringen runt den övriga kabeln. Avslutningsvis lindar man rikligt med eltejp runt hela rasket som en skyddande yta. Voila! Färdig och godkänd kabelskarv för mark. Kom ihåg att du måste lägga kabeln på en sandbädd eller liknande i diket, samt märka med gult kabelband längs hela kabelns längd.

Lycka till.
 
Någon form av grenskarv/Tskarv borde väl finnas och den kan man som zombie skrev bara i princip gräva ner. :)
 
Jag läste frågan lite väl snabbt där. Jag såg inte att du skulle ut med ytterligare en kabel åt ett annat håll. I detta fall måste kopplingen ske i någon form av utrymme som kan kommas åt senare, tex som frågeställaren föreslår i en kabelbrunn eller liknande, och med hjälp av en kopplingsdosa. Man får inte presskarva flera ledare direkt i mark. Jag vet ju inte hur anläggningen ser ut, men normalt skulle jag nog satsa på att dra en kabel från ena änden av den befintliga, där den "kommer upp" ur mark, om det inte är för lång sträcka. Annars kan man som sagt använda ett nergrävt kopplingsutrymme, men tänk på översvämningsrisk och använd hög IP-klass på materialet.

En belysningsstolpe med plint är ju annars godkänd att förgrena i.
 
T-skarvar i mark är ju tyvärr på intåg igen hos snikna elbolag, så visst går det men det är ju en styggelse om/när det går sönder.

Jag skulle satsa på att få att få upp fördelningen till en dosa på en vägg eller nåt litet stativ.
 
Kommer jag som paragrafryttare igen; skarvar behöver inte vara åtkommliga om dom sitter på kablar nedgrävna i mark, om dom är massafyllda eller inkapslade.
Man det är helt klart att felsökningen försvåras, man får ju helt enkelt väga för och nakdelar.   :)
Som bax säger så har men börjat använda t-skarvar på högspänningsnäten men man har också nu insett att man får ett h---te vid kabelfel.
 
elmont skrev:
Här har du en länk till en T förgrening i mark max 1000 volt
Http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=6&hid=252&uid=540&pid=11511

Där ser man, denna har jag aldrig sett förut.
 
Tycker du kan slopa skarven. Du får en bättre anläggning om du gräver en helt ny kabel från centralen istället och ger den nya kabeln en egen säkring. Tänk på vad den gamla kabeln har för area, ålder osv.. kan bli billigare i längden att gräva en helt ny medans du håller på.

*genväg = senväg* ;)
 
elmont skrev:
Här har du en länk till en T förgrening i mark max 1000 volt
Http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=6&hid=252&uid=540&pid=11511

Gjutskarv som ovan fungerar super i mark då allt blir inkapslat i en homogen massa.

Men som Linjemontoren skriver, lägg ner en ny kabel och skarva i dosa ovan jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.