IKEAs billigaste induktionshäll kostar 2995:-
Inbyggnadsugn kostar 1895:-

Hittar ingen häll billigare än ca 5000 på övriga marknaden.
Ugnen har jag inte kollat, men har svårt att se att någon skulle slå det priset.

Är IKEAs grejer prisvärda, eller är det bara skräp?
Känns lockande att köpa från IKEA,
och ta LITE sämre kvalitet till ett så lågt pris.

Har jag fel?

//KoW
 
IKEAS grejor kommer ju från Whirlpool. Mycket om detta är skrivet här. Sök lite om IKEA och Whirlpool så kan du bilda dig en egen uppfattning. Den enda produkt som Whirlpool gör riktigt bra är deras microvågsugn.
 
Vi har Ikeas HIN4T, installerades december förra året så livslängden och kvalitén kan jag inte uttala mig. Men i övrigt så vet jag inte vad man skulle få extra om man betalade dubbelt så mycket, bortsett från prestigen att det inte står Ikea på grejjorna. Bra effekt på de två plattorna med boost. Touchpanelen fungerar bra (vet att andra klagar på detta, inte bara på ikeas hällar, men jag har aldrig upplevt den som strulig). Inga konstigheter att installera (varken för mig eller elektrikern). Lite trångt om man skall använda alla plattorna kanske, framförallt med två större stekjärn, men det är samma sak här, det har ju inget med priset att göra. Bara att kolla på de hällar du är intresserad av och jämföra layouten.
 
Tycker att när man vågar ge 5 år garanti på grejjorna mot alla andras ynka 2år så tvekande inte jag.

Så jag är nöjd över mitt köp, känns tryggt! d^_^b

Och en induktionhäll är ju bara underbart oavsett märke ;)
 
Nja... jag har haft Ikeas Whirlpool-skräp tidigare. Kan väl säga att jag inte var speciellt nöjd (och då köpte jag deras "bästa" maskiner).

Detta var dock 2008. Det kanske har hänt något revolutionerande sedan dess (betvivlar dock det)

Jag fick utnyttja deras garanti 2ggr. Serviceteknikerns omdöme om maskinen var väl inte heller så förtroendeingivande:
- Vilken jävla skit! Hur kan man tillverka maskinen på det här sättet?
 
Redigerat:
Tack för era kommentarer!

MMRs och Tockes svar stärker min tro att detta blir optimala lösningar.

Någon som har varit och handlat på det nya IKEA-varuhuset i Hälsingborg?
Funkar köksavdelningen bra?

Har själv bara handlat i Kållered, men har nu flyttat lite söderut, så Hälsingborg är nog närmare.

//KoW
 
Ja dom är prisvärda ända skillnaden jag har märkt mellan vår och vännernas fyra gånger så dyra tyska märke är att vi har 5 års garanti och dom har 2år + att deras touchpanel har krånglat 3 gånger på 6 månader och vår har fungerat klanderfritt i 1 år
 
eviljava skrev:
Nja... jag har haft Ikeas Whirlpool-skräp tidigare. Kan väl säga att jag inte var speciellt nöjd (och då köpte jag deras "bästa" maskiner).

Detta var dock 2008. Det kanske har hänt något revolutionerande sedan dess (betvivlar dock det)

Jag fick utnyttja deras garanti 2ggr. Serviceteknikerns omdöme om maskinen var väl inte heller så förtroendeingivande:
- Vilken jävla skit! Hur kan man tillverka maskinen på det här sättet?
Jag vill inte på något sätt ifråga sätta dig som person! :blushing:

Men jag kan inte se ditt verkliga problem?
Du!.... om jag förstår dig rätt(?) har fått problem med dina IKEA produkt/er och vilket "någon" tagit ansvar för och reparerat under garanti-tiden!? Så vad är problemet? Du har ju fått den service du borde få! Eller?

Sedan attt en reparatör säger; - Vilken jävla skit! Hur kan man tillverka maskinen på det här sättet? Gör ju bara att man häpnar, i mina ögon borde han bara le och tänka skönt att jag har ett jobb och det finns garanti åtaganden som behöver mig!

Jag jobbar varken för WP eller IKEA så jag "ligger" inte i egna led nu! Men ursäkta mig.... jag tycker inte du är saklig i ditt omdömme!

Om du inte hade fått någon hjälp hade jag förstått din frustruation...men nu tycker jag du bara gnäller utan fog! :rolleyes:
 
Redigerat:
Tack för alla kloka kommentarer! //KoW
 
Vad jag kan förstå då man köper billiga grejer, är att de har snålat med billiga komponenter av dålig kvalite eller så har man anställt de stackars arbetare som får skit och ingenting för att jobba,sedan är det upp till var och en att köpa det man tycker är bäst , men man har hört hur illa det är i Sverige också enligt vissa.
 
Skumpen skrev:
Vad jag kan förstå då man köper billiga grejer, är att de har snålat med billiga komponenter av dålig kvalite eller så har man anställt de stackars arbetare som får skit och ingenting för att jobba,sedan är det upp till var och en att köpa det man tycker är bäst , men man har hört hur illa det är i Sverige också enligt vissa.
Ursäkta att jag är "trög", men jag fattar ingenting!:x

När, hur och vad? :rolleyes:
 
Vad jag menar är att vi verkar ha för låg lön för att kunna köpa kvalite enligt vissa. För maskiner gjorda Europa är för dyra utan då ska arbetarna ställa upp i Asien för skit och ingenting, sedan talar man mycket om miljön, kvaliten på maskiner gjorda Europa har väl dubbel så lång livslängd, så miljön blir inte så påverkad eller har jag helt fel.
 
Redigerat:
Skumpen skrev:
Vad jag menar är att vi verkar ha för låg lön för att kunna köpa kvalite enligt vissa. För maskiner gjorda Europa är för dyra utan då ska arbetarna ställa upp i Asien för skit och ingenting, sedan talar man mycket om miljön, kvaliten på maskiner gjorda Europa har väl dubbel så lång livslängd, så miljön blir inte så påverkad eller har jag helt fel.

Hehe..känns som du flikar in lite valmanifestation så dagen före dopparedagen, för det känns onekligen som du har en politisk (dold) agenda i ditt inlägg ;) Eller är det bara jag som är"trög"igen :rolleyes:

Av min erfarenhet så behöver du inte känna någon skuld till Asien ( läs kina) utan då ska du nog titta mer åt t.ex Indien. Utan Kina stannar Världen och utan Världen stannar Kina!

Jag sett hur man som företag bygger upp produktion i Kina, för 10 år sedan fanns ingen kvalité i Kina, idag är det dom som tillverkar kvalité. Företag i Europa som ska lägga ut tillverkning gör tillverkningsmoduler/stationer på hemmaplan som man skeppar ned och ställer upp på golvet. Kontrollen kan byggas på så många sätt. Handrörelser, om personen gör i en fel ordning stannar hans/hennes bord och en kontrollant kommer för att reda upp och starta upp igen. Dom har tagit efter den Västerländska kulturen med familj och sjukvård osv, vilket är bra.

Känns som jag kanske borde skriva i tråden för politik istället :rolleyes:
 
Tocke skrev:
Jag vill inte på något sätt ifråga sätta dig som person! :blushing:

Men jag kan inte se ditt verkliga problem?
Du!.... om jag förstår dig rätt(?) har fått problem med dina IKEA produkt/er och vilket "någon" tagit ansvar för och reparerat under garanti-tiden!? Så vad är problemet? Du har ju fått den service du borde få! Eller?

Sedan attt en reparatör säger; - Vilken jävla skit! Hur kan man tillverka maskinen på det här sättet? Gör ju bara att man häpnar, i mina ögon borde han bara le och tänka skönt att jag har ett jobb och det finns garanti åtaganden som behöver mig!

Jag jobbar varken för WP eller IKEA så jag "ligger" inte i egna led nu! Men ursäkta mig.... jag tycker inte du är saklig i ditt omdömme!

Om du inte hade fått någon hjälp hade jag förstått din frustruation...men nu tycker jag du bara gnäller utan fog! :rolleyes:

Mitt problem var att jag köpte undermåliga produkter. Av förklarliga skäl var jag inte speciellt nöjd över detta, oavsett om en servicetekniker åtgärdade felet eller ej!

Att stå utan en diskmaskin en vecka varje gång det strular är ju INTE vad jag förväntar mig när jag köper en ny diskmaskin. Speciellt inte om detta inträffar 2 ggr inom loppet av ett år.

Självklart kan prylar gå sönder. Men av de diskmaskiner jag ägt är IKEA:s de enda som gått sönder (två gånger dessutom). Att en diskmaskin går sönder är ju också lite mer "oroande" än att t.ex. en TV går sönder. En trasig TV riskerar nämligen inte att dränka hela mitt kök i vatten. En undermålig diskmaskin från IKEA med solklara kvalitetsbrister... Ja du, det är en annan femma.

Huruvida jag "gnäller utan fog" är ingenting du vet någonting om. Jag betvivlar nämligen att du känner till reklamationsärendena i fråga (vad avser resultat av åtgärd, kundbemötande, servicetid, etc). Utan kunskaper om dessa ärenden är det lite märkligt att påstå att det handlar om "gnäll utan fog". Håller du inte med?

Angående serviceteknikerns omdöme kan jag varken försvara eller förkasta kommentaren. Jag kan bara konstatera att han dömde ut den tekniska lösningen. Punkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.