Hej
Vi har en tomt som är bergigt och lutar mycket, så vi måste spränga bort mycket berg innan vi kan bygga vårt hus!
Vi har ett kontrakt som täcker både mark arbete och sprängning och grundplattan.
Vi kom överens om enhet priser dvs per m3 för sprängning och per timme för schaktning, allså inget fast pris som sådan. Sedan bestämdes att en utsättar ska mängda sprängvolymen också, dvs genom att mätta höjderna beräkna hur mycket berg ska sprängas bort.
Jag hade själv räknat grovt en ungefärligt volym genom att använda ritningarna på situationsplan, tomtkartan med nivåer och ta hänsyn till marklutningen. Enkel matte (LxBxH)=m3!
Vad jag trodde var att när utsättare räknar volymen så skulle det bli nogrannare med +/- 10% skillnad.
Till min förvåning resultatet blev nästan 2 gånger vad jag hade räknat.
När jag tittade närmare på hans beräkning förstod jag att han hade räknat med 80 cm djupare sprängning under makadam, faktiskt totalt 1,60 m inkl grundplatta, isolering och makadam from plattnivå).
Detta blev 300 m3 mer än vad det skulle bli annars!

Undrar om det är normal när man räkna volym, så tar man med 80 cm extra sprängning under pattan's makadam, "80 cm friborrning"?

Denna extra volym som jag inte hade räknat med har gjort att kostnaderna för sprängningen stiger med nästan (300 m3) 300,000 kr, så jag har bestämt att stanna upp hela projektet så länge, tills jag hittar svar på min fråga!

Tacksam för alla kommentarer och tips för att kunna spränga med minsta möjliga kostnad.

/// Nybyggarna94
 
F
Kan inte hur man "brukar" räkna men jag räknade på mitt själv. La ut ett måttband och sprayade ett punktnät på 1x1 meter och vägde av berget. Sen satte jag en sprängd höjd jag ville ha, tror att det var ca 60cm under isolering, dvs 10 (betong) + 20 (isolering)= 90 cm under färdig platta. Räknat på hela volymen så kom jag fram till att det var 270m3 som skulle sprängas, vi skakade hand på att det var 300m3 och jag betalade 150kr/m3 + moms för sprängningen. Tillkom timpris för grävmaskin + vibrationsmätning. Detta var under sommaren 2008. Vad har du för priser på sprängningen, 300 kkr för 300m3 låter dyrt.
 
Redigerat:
Verkar inte klokt att behöva spränga i denna omfattning. Har du pratat med utsättaren och bett om en förklaring?
 
Jag pratade med utsättaren, och frågade hur brukar det vara? Han erkände att sprängaren hade sagt att vi hade kommit överens om detta djup. Normalt ska vara max 80 cm från färdigt golv dvs runt 40 cm under schakt botten för service etc. Nu har han korrektat mängden, och det blev 40% mindre sten massor.
Jag sa upp kontraktet med sprängare för jag kände att det var inte klokt att han försöker tjäna mer pengar på så sätt.
En annan sak var det att han räknade allt i m3 och 600 kr per m3 ex moms (inkl sprängning & utlastning).
När jag jämför priset med en annan som räknat med m3 & m2, så ser jag stora skillander i pris också!


/// Nybyggarna94
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.