Hej,

Vi har ett plåttak på ett äldre hus som jag nu i helgen såg att det droppade under plåten.
Kollade skruvarna på taket och de har gängat upp sig?? Varför?
Drog åt många av dessa, men vissa gick runt. Läkten har väl blivit lite dålig.

Finns det längre plåtskruv än 35 mm? Att ta bort taket innan vintern är inte möjligt!

Inga läckskador på vinden ivf...

Där skruven inte biter kan jag popnita dessa för att få det tätt? Silikon?

Bra idér tack :)

/Mvh Micke
 
Ja det finns längre plåtskruv. Kolla på en välsorterad bygghandel.
 
Okej. Vad gör man där skruven går runt? Det kan ju vara så att även den långa snurrar bara?

Kan man popnita då eller finns det andra sätt?
 
Köp/hyr stor pressenning och sov sen lugnt ;)
 
Kan vi ha seriösa svar här tack?
 
ZeroX66 skrev:
Kan vi ha seriösa svar här tack?
Det var nog seriösa svar tyvärr, ditt tak har nog passerat bäst före datum, dels läcker det genom plåten, sedan läcker det genom underlaget.

Så planera för takbyte, täta med råden ovan eller några tuber silicon.
 
Redigerat:
Fattar noll? Det är ju inget fel på plåten på taket utan det rann ner vatten i skruvarna pga att de har gängat upp sig. Jag kunde ju dra åt nästan samtliga skruvar utom några stycken pga att läkten just där är väl lite sämre. I övrigt så ser vi inga del på taket.

Varför skall jag då byta tak????

Borde ju räcka att lyfta det och byta läkten isf?

Cirka 20år sedan vi la taket. Håller inte plåt längre eller vad? Förklara gärna....
 
Jag menade allvar även om det inte framgick så tydligt.
Ser hemskt ut med pressenning hela vinterna men räddar det spånten kanske det är värt det?

Annars finns det skruvar upp till 200mm om det bara handlar om att fästa taket tillfälligt.
 
Förmodligen kan du rädda ditt tak tak precis som du nämner men kan du inte åtgärda det just nu så plasta in det med pressenning och åteklom till våren.
 
Okej, ken varför skulle taket vara kasst om det läckte vid skruvarna? Visst kan en annan läkt vara dålig ,men vi ser inget allvarligt på vinden heller så så långt kan det inte ha gått.
Menar ni att man måste byta plåten då?
 
ZeroX66 skrev:
Fattar noll? Det är ju inget fel på plåten på taket utan det rann ner vatten i skruvarna pga att de har gängat upp sig. Jag kunde ju dra åt nästan samtliga skruvar utom några stycken pga att läkten just där är väl lite sämre. I övrigt så ser vi inga del på taket.

Varför skall jag då byta tak????

Borde ju räcka att lyfta det och byta läkten isf?

Cirka 20år sedan vi la taket. Håller inte plåt längre eller vad? Förklara gärna....
Beskriv gärna lite mer hur taket är gjort. Man får lätt intrycket att de är gamalt och slitet.
Ex var sitter skruvarna i dalen eller på toppen av plåten?

Skruvar med packning hålller ibland inte mer än 20 år, men det ger inte upphov till stora läckage.
 
Ta bort de skruven som inte biter och täta hålen med, t.ex sillikon, dra sedan nya skruv i nästa dal på taket. Det borde bli tätt och definitivt hålla över vintern.
 
Har andra tak som har legat mkt längre utan några problem. Iof så är det takspik (eller vad dem nu heter) på dessa.

Borde väl annars gå att lyfta den sektion där skruven inte tar??
 
Det är ett plåttak som ser ut som svarta tegelpannor. Innan var det sand på oxå ,men det har släppt.
Skruvarna sitter i vågdalarna.
Då kanske det är läge att byta skruven då efter 20 år

EDIT:

Läckaget är ju inte massor, men jag såg att det droppade i den skruvrad som jag tittade på. Drog åt alla skruv och då upphörde det nästan helt där, men en av skruvarna snurrade så jag drog en poppnit där.


Sedan är jag rätt säker på att det är aluminiumtak och inte plåt.
 
Redigerat:
Om man skall täta befintliga skruvhål. Vad tar man då?

EDIT:
Hittade något från Bostik för att täta plåttak.
http://www.bostik.se/

Sedan har jag sett här i forumet att flera har kört med popnit eller blindnit för att täta de hål som inte fungerar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.