Bowman
Jag har fått upp karmar och anpassat till min gamla furudörr som fick sågas lite osv... Gick ganska bra konstigt nog..

Men nu vill jag ju fylla mellanrummen mellan vägg och karm, dreva med något mjukt material kommer ju inte stadga.
Skall man köra in kilar i trä eller nåt för att få en "stum" ram som inte slår sig, eller att dörren skevar så småningom typ

Hur gör man?
 
  • DSC00301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Hm, det ska väl inte slå sig om allt är som det ska? Fler karmskruv isåfall?
 
Bowman
Ja jo det kanske inte slår sig iofs, men det går att rucka lite i sidled på den vertikala ledden, dom sitter ju bara i skruvar på en "rad" om ni förstår hur jag menar.
 
Mikael_L
Varför vill du dreva?
Ljudisolering?

Jag kommer själv att dreva eller något motsvarande, just för ljudisoleringens skull, jag bara funderade på om du siktade på något annat.
 
Bowman
Mikael_L skrev:
Varför vill du dreva?
Ljudisolering?

Jag kommer själv att dreva eller något motsvarande, just för ljudisoleringens skull, jag bara funderade på om du siktade på något annat.

Mest för stadgan, och kanske lite ljudet.
Siktar inte på annat.
 
Jag hade petat dit några klossar/kilar för att slippa vinglandet, som lätt uppstår med din typ av karmskruv. Jag väljer numera karmskruv där man skruvar ut den tjocka delen mot reglarna, blir mycket stadigare. (Ex adjufix)
 
C
bigsnucke skrev:
Jag hade petat dit några klossar/kilar för att slippa vinglandet, som lätt uppstår med din typ av karmskruv. Jag väljer numera karmskruv där man skruvar ut den tjocka delen mot reglarna, blir mycket stadigare. (Ex adjufix)
Karmhylsa kallas detta, den är huvudsakligen till för tunga montage, typ ytterdörrar och stora fönster, men det är klart att man kan använda dylika till innerdörrar om man vill ha en stabilare lösning.
 
Bowman
Ja ok, jag sågar lite träbitar i lagom storlekar då. Det borde räcka?
Adjufix var fiffigt. Skall ha det i åtanke nästa gång..
http://www.youtube.com/watch?v=qSgQzWAfMic

MEn vad skall man annars dreva med sen? Isolering?
 
cheetah1 skrev:
Karmhylsa kallas detta, den är huvudsakligen till för tunga montage, typ ytterdörrar och stora fönster, men det är klart att man kan använda dylika till innerdörrar om man vill ha en stabilare lösning.
Det finns för både tunga och lätta montage.(ex innerdörr...)
 
Bowman
Min innedörr är tung som ett as o andra sidan... En gammal furudörr, säkert 20kg..
:)
 
Mikael_L
Jag har också nyligen fått upp ögonen för karmhylsor, det kommer nog bli lite sånt i framtiden.
Web%20-%20Drawing.jpg
t_karmhylsa_40.jpg

Vill du få karmen stadigare så tar du fler karmskruv/karmhylsa eller så kilar du och skruvar eller spikar genom (lite mer jobb att snygga upp efteråt).

För ljuddämpning drevar du antingen relativt hårt (men inte så hårt att karmen bågnar) eller så sätter du t.ex. en akrylfog i springan, eller både och.
 
Bowman
Tack för hjälpen gubbs!
 
Gamla, tyngre dörrar och karmar är alltid kilade med träkil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.