Vinter som var minns nog alla. Kallt. Så nu börjar man ju fundera på den kommande. I vintras så klistrade jag alla innanfönster jättenoga och fick jättekalla golv på undervåningen i bagarstugan eftersom vi eldade som bara den i spis och kamin. Till slut så lättade jag på några remsor i överkant på två fönster. Detta huset har inte nytt golv och renoverat bjälklag i bottenvåningen. Det är det i stora huset som vi håller på att flytta in i. Jag har hejdat mig i jobbat att sätta anslagslister i fönsterkarmarna för tätning mot innanfönster och funderar på att skippa dom i överkant. Jag vet att det ska vara tätt inåt men någonstans måste jag få in luft. Golvet är tätare, ytterdörren har fått en innerdörr och jag har en stor vedspis och 4 kakelugnar som behöver luft. Jag vet att man kan reglera luftströmmar med olika klistringar av innanfönster. Att ta upp ventiler i bostadsrummen är inte aktuellt förrän vi provat en eller två vintrar. Vet någon mer om detta?
 
Det var ju inte reglering för temperatur jag ville åt utan reglering för luftåtgång utan att den pressas genom golvet. Helst utan att borra en massa hål i min gamla timmerstomme och att behöva dölja dem på utsidan.
 
J
gafsan skrev:
Det var ju inte reglering för temperatur jag ville åt utan reglering för luftåtgång utan att den pressas genom golvet. Helst utan att borra en massa hål i min gamla timmerstomme och att behöva dölja dem på utsidan.
Talar du om luften som kaminen kräver eller för ventilation?

Hur skall du få ventilation utan att ha ventiler om du tätar överallt??
 
Som jag skriver så är det luft som eldstäderna kräver. Hur mycket det är vet jag inte ännu. Det är inte tätat överallt. Det är bara ett tätare golv. Anslagslisterna i fönstren är inte tätade i sig, det kan man reglera. Läs gärna mitt första inlägg. Det är ett gammalt hus med självdrag, inte ventilation. Då får man experimentera med draget.
 
När jag hade sotaren hör för att provtrycka skorstenen som inte använts sedan Hedenhös så ondgjorde han sig över att det inte fanns någon golvventil. Jag fick lova att ta upp ett hål i golvet för att kaminen skulle få rätt mängd tilluft, ventiler i väggar var inte alls lika bra enligt honom utan tilluften skulle komma långt ner nära kaminen så att det inte blev stora luftströmmar med kall luft.
Nu har ju jag råkat glömma bort att sätta dit en golvventil men jag har å andra sidan inte kommit så långt i mina tätningsförsök så mitt hus fixar fortfarande tilluften själv. Alldeles för bra...
 
Jag tror inte att man kan få varmare på golven genom att öka ventilationen. Inte heller tror jag att man kan täta fönstren så mycket att man får problem med draget i eldstäderna. Det blir inte lika varmt på golven när man värmer med en eldstad mitt i huset som när man värmer med element under fönstren. Jag skulle satsa på att täta maximalt.

Erik
 
Självdragsjälvdragsjälvdrag.
Var hitta tilluft?
Täta bjälklag är viktigt. Får annars kompenseras med sköna tofflor.
Om man eldar på ett ställe kan man leda dit luft utifrån.
Vi har halv källare under hemmahuset så vi tar luften därifrån (det blir rejält kallt därnere).
Du som eldar på flera ställen har väl inte så mye annat att göra än experimentera med var du tål att det blir kallt i huset?
Försök få grunden så varm som möjligt. Stäng all ventilation ordentligt. Täta med vadsomhelst. Skotta upp snö emot. Murstocken borde kunna bli rätt varm? Vi eldade rejält några dar i december på landet, sen mätte jag upp sexton grader i grunden.
 
Redigerat:
Dalbotös skrev:
När jag hade sotaren hör för att provtrycka skorstenen som inte använts sedan Hedenhös så ondgjorde han sig över att det inte fanns någon golvventil. Jag fick lova att ta upp ett hål i golvet för att kaminen skulle få rätt mängd tilluft, ventiler i väggar var inte alls lika bra enligt honom utan tilluften skulle komma långt ner nära kaminen så att det inte blev stora luftströmmar med kall luft.
Nu har ju jag råkat glömma bort att sätta dit en golvventil men jag har å andra sidan inte kommit så långt i mina tätningsförsök så mitt hus fixar fortfarande tilluften själv. Alldeles för bra...
vet inte om alla har koll på det men kaminer kakelugnar spisar mm kräver grymt mycket syre
och främst vid"tok eldning"och syre är ju som bekant lite viktigt i våra liv.
jag har satt i fresch ventiler hemma hos oss och jag tyckte att det blev lite trevligare inneklimat rätt omgående.
sen ang luft intag under kaminen,ja så klart är det bäst men man ska ju bo me juh
 
bästa sättet är att på något sätt ta in luft till eldstäderna utifrån och rotera luften inne i bostaden i badrum och tvätt monterar man en fuktstyrd fläkt typ "pax230" och i köket styr fläkten utsuget men kom ihåg att fläktarna måste få in ny luft och kan den då gå via värmekanalerna i kakelugnarna så är det ju ett + med redan uppvärmd luft..
 
En sak som är så skön med självdrag är att man slipper allt fläktsurr. Knäpp tyst är det på natten.
Fin inneluft också.
Tror nog inte Gafsan vill ha fläktar och ventiler?? :)
 
Helt rätt Jehu. Gafsan vill ha ett tyst gammalt hus, annars kan jag ju köpa mig ett nytt i en villaförort. :) Golventil har jag inte hört talas om och det blir nog inte aktuellt. Jag håller på att göra om en del innanförnster så att dom blir öppningsbara, det löser nog en del. Det här huset har aldrig haft en uppvärmd övervåning eller varit bebodd på hela ytan så vi får testa lite. Som mest var nog hela bottenvåningen bebodd 1950-80, tror vi. Vi har satt in en självdragsventil i badrummet som går in i en imkanal i en av murstockarna, plus att det blir en eldriven från duscharna, men det är allt. En ventil i skafferiet och en i "pannrummet" där jordvärmen går in.
 
gafsan skrev:
En ventil i skafferiet och en i "pannrummet" där jordvärmen går in.
Skafferiet ja. Fem kilo potatis frös när vi eldade på. Så kan det gå, fick stänga den ventilen lite på vintern. Så du har också värmepump - har du ett sådant utrymme där ingen fryser kan du ta luft därifrån.
 
gafsan skrev:
Helt rätt Jehu. Gafsan vill ha ett tyst gammalt hus, annars kan jag ju köpa mig ett nytt i en villaförort. :) Golventil har jag inte hört talas om och det blir nog inte aktuellt. Jag håller på att göra om en del innanförnster så att dom blir öppningsbara, det löser nog en del. Det här huset har aldrig haft en uppvärmd övervåning eller varit bebodd på hela ytan så vi får testa lite. Som mest var nog hela bottenvåningen bebodd 1950-80, tror vi. Vi har satt in en självdragsventil i badrummet som går in i en imkanal i en av murstockarna, plus att det blir en eldriven från duscharna, men det är allt. En ventil i skafferiet och en i "pannrummet" där jordvärmen går in.
Då borde det ju suga ner luft genom badrumsventilationen till brasorna. Då blir den ju lite uppvärmd oxå på vägen. Dörrar brukar ju annars vara svåra att få 100% täta där brukar alltid komma in lite luftt.
 
Jag kanske är lite fånig, men så kallt som vi hade på golven i vintras har jag inte ens varit med om i sommarstugan när vi dragit på med eldning mitt i vintern. Nu var det ju var en månad med -20-30 grader och bara +14 när man vaknade i sovrummet. Vi hade skottat upp ordentligt runt grunden osv men det var nog den flitiga klistringen som gjorde det. Stora huset är helt annorlunda, dvs mer nogrannt timmrat, lerklining överallt, nya bottenbjälklag. Men som sagt 5 st luftslukande värmekällor. Jag får väl rapportera i vinter. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.