Hej,

Många har skrivit om detta men jag väljer att starta en ny tröd då vi alla har unika problem.

Jag har ett landställe bestående av krypgrund där huset ligger i en liten sluttning som består av berg. Huset i sig är väldigt dåligt ventilerat, byggt 57, så det luktar alltid instängt när man kommer dit.

I hallen (som ligger över en separat del av krypgrunden) luktar det väldigt konstigt. Där finns också en lucka som tar en ned till grunden. Denna grund är rejält fuktig, ibland finns till och med en rejäl vattenpöl där på berget. Kan inte avgöra själv om/hur mycket mögeangrepp det är där. Men något måste göras så klart. Jag vill inte lägga 100' sek på att 'göra om helt' då vi är där ganska sällan, mest på sommaren, så har fått denna lösning presenterad;

1. öka ventilationen i själva huset huset - installera ytterligare tilluft plus frånluftventil.
2. installera avfuktare till krypgrunden i hallen (kostnad 10-15' sek)
3. använd luftrenare (med ozon) i både krypgrunden och sedan köket/hallen för att förbättra luften.

Vad tror ni kunniga spontant om detta? Vet att åtgärder är beroende av typ av skada men är det ett tänkbart scenario?

Om man inte får bort all möbel mm men själva lukten, kan det ändå vara skadligt att vistas i huset?

tacksam för förslag och idéer!

//Patrik
 
ta reda på vart vattnet kommerifrån sen får du kolla vad som kan göras för att stoppa vattnet
vart tar vattnet som kommer ifrån taket vägen? led bort det så det inte kan rinna mot/under huset
kan du göra ett dike ovanför huset ?
 
vattnet från taket rinner via stuprennor och slangar ut på säkert avstånd. Däremot så är ena långsidan av huset högre beläget, efter som det är en liten sluttning, och där är det en stor gräsmatta som ligger mot huset - dock inte direkt mot utan det är en form av stenplattor närmast. Men det kan ju vara så att vatten går under marken längs berget in under huset?
 
1/ ställ en avfuktare inne i huset, stäng alla ventiler och se om den kan hjälpa mot unken lukt. Ska avfuktas medan ni inte är där.
2/ dålig ekonomi att torka vattenpölar med en avfuktare.
3/ozon är sista utvägen. Prova med en avfuktare först.

Har sett en solcell som drev en ventilationsfläkt när solen gassar på - enl. reklam bra för sommarstugor ... glömde namnet
gaia
 
gaia skrev:
Har sett en solcell som drev en ventilationsfläkt när solen gassar på - enl. reklam bra för sommarstugor ... glömde namnet
gaia
blädrade precis igenom julas katalog och där fanns en sådan fläkt, runt tusenlappen kostade den
 
solarventi - var namnet som jag glömt ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.