Går det att byta ut en lampsockel (eller vad det kallas) som syns i första bilden mot en lampsockel av den andra typen som syns på nästa bild? Jag vill alltså inte ha en klotlampa, utan vill kunna välja själv.

Frågan är alltså: Är det bara att skruva bort och sätta dit en av andra typen?
 
  • bild (7).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (8).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kia2 skrev:
Går det att byta ut en lampsockel (eller vad det kallas) som syns i första bilden mot en lampsockel av den andra typen som syns på nästa bild? Jag vill alltså inte ha en klotlampa, utan vill kunna välja själv.

Frågan är alltså: Är det bara att skruva bort och sätta dit en av andra typen?
Det går men det kan också bara vara ett rörutlopp bakom globen och om du då vill ha ett "riktigt" takuttag som på bild 2 så måste du skruva upp ett utanpåliggande takuttag, annars en lös "hona" på trådarna och separat krok.

Om det är i badrum så tänk på IP-klass och zoner. Om det är jordtråd bakom globen så jordat lamputtag. Om det är ett gammalt hus med centrumskruv (om det är kopplingsdosa bakom) så tänk på att köpa rätt modell av takuttag.

I det stora hela så går det självklart att byta, ta loss och kolla förutsättningarna och har du funderingar så ta en bild och skicka igen för att fråga.

Glöm inte att stänga av strömmen.
 
Hej och tack för snabbt svar. Det här är i klädkammaren. Här kommer en bild på hur det ser ut bakom. Räcker det med att skruva upp ett utanpåliggande takuttag på det? Om du har möjlgihet får du gärna länka till exakt vad jag behöver köpa.

Edit: hålet (inklusive kanten brevid) är 9 cm i diameter.
 
  • bild (9).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kia2 skrev:
Hej och tack för snabbt svar. Det här är i klädkammaren. Här kommer en bild på hur det ser ut bakom. Räcker det med att skruva upp ett utanpåliggande takuttag på det? Om du har möjlgihet får du gärna länka till exakt vad jag behöver köpa.

Edit: hålet (inklusive kanten brevid) är 9 cm i diameter.
Ja, till den så sätter du bara ett vanligt takuttag. Patrik skickar länk till vettig modell när som helst d^_^b
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, det är möjligt. Eljo har utanpåliggande lamputtag som går att skruva över rörutloppet på den första bilden.
Den bygger dock några millimeter extra.

[länk]

Edit: Goddamn Glufsglufs! Bara för att jag skulle leta på en länk till uttaget så hann du före. Inte okej! ;)

//Patrik
Shit happends :wow:
 
Glufsglufs skrev:
Ja, till den så sätter du bara ett vanligt takuttag. Patrik skickar länk till vettig modell när som helst d^_^b
Tack!

Så den som patrik skickade förut fungerar inte?

Räknas det här som 1 pol?

Hur fäster jag takuttaget? Verkar ju bara finnas en skruv i mitten på det uttag som patrik länkade till. Och där är det jubara ett stort hål bakom.

Finns det takutag med färdig krok?
 
kia2 skrev:
Tack!

Så den som patrik skickade förut fungerar inte?

Räknas det här som 1 pol?

Hur fäster jag takuttaget? Verkar ju bara finnas en skruv i mitten på det uttag som patrik länkade till. Och där är det jubara ett stort hål bakom.

Finns det takutag med färdig krok?
Ja, den som Patrik länkade till är för "utanpåliggande" bruk, då det inte finns en dosa under och ja krok sitter i uttaget. Du ska ha ett ojordat takuttag för infälld takdosa. Skruvhålen i uttaget passar då det är en standard och krok som sagt sitter fast i själva "plattan".
 
Letade runt lite. Hittade den här:

Eljo%20Lamputtag%20m%20krok.jpg

Kan det vara en sådan jag behöver?
 
Ja, den fast utan jordpiggen (om det inte ligger en gömd jordtråd i din dosa)
 
Glufsglufs skrev:
Ja, den fast utan jordpiggen (om det inte ligger en gömd jordtråd i din dosa)
Är det en sån här? 2 polig ojordad (32-4354)?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135417686

Fast man ser ju inte om den är rund eller fyrkantig. Och så heter den Armaturdoslock, inte takuttag.
 
kia2 skrev:
Är det en sån här? 2 polig ojordad (32-4354)?

[länk]

Fast man ser ju inte om den är rund eller fyrkantig. Och så heter den Armaturdoslock, inte takuttag.
Dom är nog runda och det är den 2-poliga du ska ha om du inte har jordtråd. Olika språk bara om man är yrkesman elelr lekman :D
 
Glufsglufs skrev:
Dom är nog runda och det är den 2-poliga du ska ha om du inte har jordtråd. Olika språk bara om man är yrkesman elelr lekman :D
Ok! Tack så mycket för din hjälp. Uppskattas!!
 
np d^_^b
 
Sådär. Har kollat sladdarna. Det finns bara två, en blå och en brun.

Har även köpt in takuttag. Hoppas att det blev rätt. Se bild.

Har det någon betydelse i vilket hål jag stoppar den blåa respektive bruna sladden? Eller är det valfritt?
 
  • bild (8).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (9).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.