Jag söker tips på lokaliseringsinstrument, skall användas vid uppsättning av grejor på väggar och undvika att borra/skruva i elkablar, vattenrör m.m.

Har ingen erfarenhet av någon modell, så tips på tillförlitliga modeller önskas.
 
Den med dyrbar smak kan betala rätt mycket för en avancerad regelsökare. Den visar på en display hur det ser ut bakom skivan upp till ca 80mm djup. Jag provade en sån för flera år sedan på disken i någon Järniabutik.
Nåväl, det är lite utanför min budget, jag nöjde mig med COs regelsökare för 399. Den hittar reglarna som jag ska skruva i.
 
Jag har borrat i elledningar trots att jag scannat innan.
Enklare modeller kan hitta träreglar om du vet var du ska söka

Sök på regelsökare så får du en deppig läsning
 
Har redan sökt och läst ett par deppiga trådar. Hoppades att hitta att nån modell skulle fungera bra utan att behöva kosta mååånga 1000.
 
VideX skrev:
Har redan sökt och läst ett par deppiga trådar. Hoppades att hitta att nån modell skulle fungera bra utan att behöva kosta mååånga 1000.
Personligen tycker jag regelsökare är bland de absolut sämsta verktyget som är uppfunnits. Tanken är god men dom går ju inte att lita på.
 
På Reklamfilmer funkar allt.
Den funkar säker 9 ggr utav 10 och om detta räcker så köp en regelsökare.

Grejen är just att man inte kan lita på dom till 100% där jag tror mest att det handlar om svårigheten att kalibrera rätt.
Jag tror att dom nästan är 100%iga i lab-miljö och det stämmer lite med min erfarenhet, om jag vet att något finns bakom väggen så hittar jag den garanterat efter typ 10 omkalibreringar och 20 sökningar.

Men som sagt, kan du leva med kanske 90% träffsäkerhet så köp! Tänk på att dessa typer av instrument är mycket billigare på tex Ebay och då det är batteri så kan du skanna av hela världen.
(Snabbkoll.. denna bosch får du tex för max 700kr inkl frakt)
 
Men,
Det finns OK regelsökare för under tusenlappen, sedan finns det de svindyra för runt 5000 och uppåt.

Du får säkert vad du betalar för. Till en del behov är det värt att lägga ut ännu mera pengar.

Jag kör budget och är glad för att bara hitta reglarna och då duger den billiga hyggligt.
 
Jag köpte för ett tag sedan CO avståndsmätare och detektor Cotech, den fungerade inte alls.
Efter det köpte jag Bosch DLE 70 avståndsmätare den är jag mycket nöjd med, har fungerat klockrent hittils.
Att lägga typ ca 6400:- för att få en D-Tect 150 känns inte som ett alternativ.
Så jag kan tänka mig att nöja mig med en träffsäkerhet på ca 90% (även om det bär emot), så blir det nog en mer budgetvariant för runt 1000:-
 
Nimajneb skrev:
Jag tror att dom nästan är 100%iga i lab-miljö och det stämmer lite med min erfarenhet, om jag vet att något finns bakom väggen så hittar jag den garanterat efter typ 10 omkalibreringar och 20 sökningar.
Intressant, jag har inte orkat sätta mig in i detta ämne men har en billig variant från CO som (ska) klara el, metall och trä. Har inte varit direkt nöjd med den men med ovanstående i tanke så måste jag säga att min fungerar förträffligt. Kan strula en del men har man bara kalibrerat den på ett 'tomt' ställe så verkar den fungera mer än OK, återigen med ovanstående i tanke eftersom jag hade önskat mig och trott att dom skulle vara bättre än min är. Har ursäktat min med att den var billig och att en dyrare säkert är mer träffsäker. Jag brukar dock fega ur om jag ska borra stora hål, kör med ett mindre först och kollar så att man antingen träffar eller inte träffar önskat mtrl.
 
VideX skrev:
Nån som har och använder Bosch DMF 10 ZOOM?
[länk]
Har kollat lite videos den verkar fungera okej.

Jag har en grön variant (PDO Multi och blå brukar ju inte vara sämre ;)) och den tycker jag funkar helt ok efter att man lärt sig använda den. Det är inte alls självklart att bara läsa beskrivningen och sedan få det att fungera men har man något ställe med facit och lite tid så kommer man fram till hur den fungerar.

Jag har främst använt den till att hitta pansarrör i golvbjälklag (köpte den efter att jag dragit en skruv rakt igenom ett rör... :() Efter jag köpt den har jag kunnat rita ut var rören gått och det har stämt bra hittills. Har även använt den lite till att hitta träreglar och det har också fungerat bra.

Så än så länge är jag nöjd (har använt den för lite för att kunna säga något om 100% men den minskar helt klart risken när man lärt sig använda den).

/Andreas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.