Hej!

I Parocs broschyr "Tjäl - och frostisolering"
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Tjalofrost_WB09.pdf

står det på sidan 21, kapitel "Tjälisolering av ouppvärmda konstruktioner" att "Fundament och grundplattor till kalla byggnader på tjälfarlig mark måste grundläggas på frostfritt djup, eller isoleras. Markisolering ger enklare och billigare grundläggning. I princip skulle man, med väl tilltagen isolering, kunna bygga direkt på markytan och ändå undvika tjällyftning.":)

På sidan 20 finns en lathund som visar att i princip räcker det att kraga ut ett par meter eller så runt grunden för att få frostfritt djup 0,8 meter i klimatzon 1-2 och grus som underlag.

Sedan fortsätter man på sidan 22 med tabeller som visar att i Götaland räcker det med 50 mm frigolit utkragat 1 meter som frostisolering för garageuppfarter.

FRÅGA: Har jag missförstått någonting?:S Räcker det verkligen med så här lite isolering för ett kallgarage? Eller har jag missat någonting, trodde det krävdes mer om man inte har uppvärmd platta som har ett visst värmeläckage ner i marken.

Finns det någon som byggt ett kallgarage och kan kommentera?

Mvh,

Anders Nilsson
 
Om man ser över tid, så är de flesta plattor i Sverige utan isolering, så det beror på grundläggningen för att undvika frostskador. Normalt kommer kylan uppifrån, finns det då en byggnad över plattan, så skall det mycket till, om det skall frysa under plattan. Dina 100mm är m a o helt OK, du kan även isolera framkanten på plattan/grunden.

När vi talar om isolering av plattan på detta Forum, i bostad eller garage/förråd, så är det för komfortens skull. Men OK, någon kanske tror att man kan lägga isolering ovanpå jorden och blomlökar, och bygga ett garage där, men så enkelt är det inte. Det vill till en grundläggning med tillhörande dränering, om man vill byggnaden skall då där i fortsättningen utan problem. Några genvägar finns inte.
 
Redigerat:
Tackar för svaret,

Jo, jag hade nog tänkt dränera först:)..... dessutom ligger tomten lågt, infarten ligger 40-50 cm under vägen, så jag behöver ändå bygga upp. Tänkte lägga en markbädd med makadam med dränrör i och justera så plattans överkant får ett fall mot vägen.

Men nu vet jag i alla fall att det räcker med 100 mm frigolit, tänkte ha det dels som skydd mot tjäle men även för att minska fukten (räcker vä i o f sig med 400 mm dränerad makadam).

Mvh,

Anders Nilsson
 
Jo det är rätt att Du får bygga upp bädden, så att garaget kommer över vägens nivå, man kallar detta sockelhöjden, som bör vara minst 150mm över närliggande väg. Fråga någon entreprenör som sysslar med grundläggning, vad som finns att bottna med = kross = 0--100 eller liknande för att hålla kostnaden nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.