Efter att ha sparkat igång oljevärmen, så dök det efter 3-4 dagar upp ett problem som jag trodde var att det var för lite olja kvar i tanken, men som kanske inte är det..

När brännaren tänds (inom 15 sek efter att brännaren startat), så funkar det precis som det ska i kanske en minut.. sen slocknar lågan, och efter 10-15 sek så tänds den igen.. Samma sak händer några gånger, och då den slutar göra tändningsförsök, så har panntempen nått kanske 35-45 grader.

Då syftet är att tömma tanken på olja innan vintern är slut, så har jag nu pallat upp den ca 10cm i ena änden för att få bättre oljenivå där rören går ner i tanken, men det är fortfarande problem med att få brasa i pannan under hela uppvärmningen.

Jag har kopplat loss oljeslangen (in) till brännarn och kollat att det inte är något stopp på vägen (det var tillochmed lite självtryck när jag utan slang / med lös slang vred på kranen), så det verkar inte vara där problemet sitter (om det inte är till och från)..
MEN..

När jag medans brännarn var igång (och lågan slocknade och tändes igen några gånger), vred igen kranen ganska mycket (nästan helt) för att strypa tillförseln av oljan, så fungerade det helt plötsligt mycket bättre.

Om det fortsätter fungera, så är det väl bara bra, men det måste ju finnas någon anledning till att jag måste strypa ner tillförseln för att lågan ska hållas vid liv under hela uppvärmningen..

Nån som har någon idé om vad det kan vara ?
 
Har du rengjort filtert som sitter före brännaren? :-/ Om du nu har något. ::)
I munstycket sitter det också ett filter som kan behöva en rengöring. Om inte detta hjälper så byt munstycke. ;)
 
Det finns inget filter.. varken före brännaren, eller direkt utanför tanken (fast det är ju också före..).

Ska kolla munstycket (som jag tror jag hittat två reserver till - en klomp med en nätsil på ?), om jag hittar åt det i brännaren.

Det konstiga är ju att den funkar bättre med strypt tillförsel än med fullt öppen kran, men det funkar ändå inte riktigt bra (lågan finns under hela gångtiden, men brännarn slår av vid 55gr istället för 70)

Såg att jag måste byta den andra slangen (returledningen) oxå, pyttelite läckage från en säkert 20 år gammal slang (byttes inte pga fel anslutning i brännaränden - får väl fixa nån adapter till änden mot röret från tanken).

/PeO
 
PeO skrev:
Det konstiga är ju att den funkar bättre med strypt tillförsel än med fullt öppen kran, men det funkar ändå inte riktigt bra (lågan finns under hela gångtiden, men brännarn slår av vid 55gr istället för 70)
Vrid upp termostaten lite. Antagligen stämmer inte gradtalet på vredet med verkligheten. :)
 
PeO skrev:
men det måste ju finnas någon anledning till att jag måste strypa ner tillförseln för att lågan ska hållas vid liv under hela uppvärmningen..
Det påminner om en bil jag hade. Den gick bra så länge jag körde 50-60 km/h, men om jag körde fortare så lade den av och jag fick stå och vänta någon minut innan den gick att starta igen. I det fallet var det rost och skit som hade täppt till utloppet ur tanken. Kanske det är lika i din oljetank? I så fall borde det gå att frigöra passagen lite genom att blåsa lite baklänges i slangen.
 
Immobil:
Den har ju gått (ungefär) till det jag ställt in på termostaten de första dagarna, men det kan ju säkert ha hänt nåt med exaktheten under den tiden.. Lite dumt kanske att dra upp den på 90gr, då den nu är ställd på 70 och går till 56. Ska ner nån sväng i gropen och kika till den ikväll med för att jag vred upp kranen pyttelite till när jag var ner sist.

Faidros:
Det var väl det jag tänkte första gångerna det hände (förutom att nivån kunde vara låg), men.. alla symtom tyder på för lite bränsle (och det även för din gamla bil), medans resultatet av att strypa bränsletillförseln med kranen och få det att funka bättre säger emot bränslebrist-problemet..

Igår provblåste jag bakåt i slangen och röret, men det var såpass öppet att det verkar vara lite självtryck, och jag orkade inte blåsa emot (så det vart inget bubbel i tanken). Ibland skulle det vara bra att ha en kompressor..

Ska kolla upp munstycket då jag fått tag på en slang (eller passande nippel) för returledningen.. Vet bara inte exakt vars den lilla rackaren sitter (måste ju gå byta för att det fanns två bättre beg kvar)

/PeO
 
Munstycket är den mässingsfärgade delen i mitten av brännarröret:

ts05.jpg
 
PeO skrev:
resultatet av att strypa bränsletillförseln med kranen och få det att funka bättre säger emot bränslebrist-problemet..
Hmm.....Jag tänkte nog fel där. Din strypning av kranen får ju samma effekt som en förträngning i utloppet.

PeO skrev:
Igår provblåste jag bakåt i slangen och röret, men det var såpass öppet att det verkar vara lite självtryck, och jag orkade inte blåsa emot (så det vart inget bubbel i tanken).
Men det borde väl rinna ordentligt ur slangen. Och nog borde man väl orka blåsa bubblor i tanken? I alla fall om det inte är mer än en meter olja i den.
 
Hej PeO!

Du har ett filter i oljepumpen på brännaren.

Kolla där.
 
Det brukar sitta en fotocell instucken också, som känner av om lågan skulle slockna, och stoppar då pumpen. Kan bli sotig, och kan då ge detta fel.
 
Immobil:
alltså måste man plocka loss hela brännaren från pannan för att byta.. hur bär man sig åt för att akta elektroderna framför munstycket, fast det kanske blir förklarat när jag plockar loss brännarn och tittar hur det ser ut..

Faidros:
det är rätt så många meter rör att blåsa tillbaks oljan i, och det verkar vara en del självtryck i ledningen (som kanske borde avta om jag låter det i röret rinna ut i nån burk)..

AlfM:
jag har inte sett nåt som kan vara ett filter på eller i närheten av oljepumpen.. Finns det kanske nån trevlig underhålls-pdf fil att hämta hem nånstans (gammal Bentone brännare utan beteckning - miljönär logga på den röda kåpan) ?

Lurvnos:
det kan ju vara det som händer när den går problemfritt fram tills för tidigt stopp när jag stryper oljetillförseln med kranen.. Mer saker att undersöka lite bättre i helgen.

/PeO
 
Det kan ju vara så att du har skräp som täpper till ledningen när det rinner normalt, men som inte lyfts upp så att det orkar täppa till om det rinner dåligt.
Normalt sett när brännaren går pumpar den ju runt mycket mer olja än den behöver. Resten går tillbaka i returen. Därför är flödet vanligtvis förhållandevis stort.

Detta är ganska långsökt, men alla vettiga förklaringar har nog redan avverkats.

När du tagit bort luftstyrningen (röret med "fläktvingarna" på), blir det lättare att komma åt.
 
Hej igen PeO!

Alla oljepumpar har ett filter!
Om det finns någon servicemanual till din brännare vet jag inte.

Men eftersom du inte har något filter före brännaren, så fastnar allt "möget" i ditt oljepumpsfilter.
Jag förutsätter att du kan lokalisera oljepumpen på din brännare.
Det är dit som dina anslutningar är kopplade till.
Normalt har du en kåpa som är fäst med 4 skruvar.
Innan du lossar på dessa skruvar så se till att du har stängt ifrån tanken.
Lossa dessa skruvar och ta försiktigt loss kåpan.
Innanför har du ett filter som du måste rengöra.
Sätt sen tillbaka kåpan med alla O-ringar på sin plats och provkör din brännare!
Självklart ska du rengöra din fotocell innan du kör igång.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.