Har på flera restauranger/engelska pubar sett golv som får mig att dregla.
Om ni tänker er ett slags glest "regelverk" av mörka gärna lätt knotiga plankor där utrymena mellan plankorna är lagda med klinker. Det hela ger nästan en medeltida känsla.
Jo nu överdrev jag lite men hur som helst drabbas jag av den stora VILL HA!!!-attacken. :p
Är det någon som har idér eller erfarenheter av att få till ett sådant här golv? Det lär ju knappast finnas färdigt så man får väl improvisera själv antar jag. Hur fungerar trä och klinker ihop? Trä rör sig ju vilket inte är så lyckat i hop med klinker. Vad tror ni man skall ha för underlag, kan man lägga även brädorna i fästmassa?
Och hur i hela världen skall vi få till plankor som ser ut som om de har nötts av 100-års slitage... Jo vi har sådana på sovrumsgolvet i torpet, äkta vara, men de är fridlysta. Kanske måste ut och leta rivningsvirke. Drivved är ju ett annat alternativ men det är dåligt med sånt i Örebrotrakten ;)
 
Tack för tipsen på "plankorna", då återstår frågan om hur man gör praktiskt när man blandar klinker och enstaka plank på samma underlag (golvvärme).
Är det verkligen ingen mer än jag som har sett den här typen av golv eller är det bara jag som tycker att det är urläckert?
 
Om du tittar i tråden "Välja golv i kök" så hittar du ett inlägg av Nix den 23 feb 2004. De har plattor och trägolv, men hur de gjort fogen emellan vet jag inte :-/
Du kan väl fråga ??? Leta runt lite under Golv så kanske du hittar något ;)
 
Lite olika beroende på om det är betonggolv eller ej ang. underlaget.

Det ni får tänka på hela tiden är höjdskillnaden mellan plank och klinkers så att detta blir i samma nivå, och hur ni reglera det (lättast är justera med klinkers, för med trät får ni med underlagsarbetet en "given" nivå). Det är lite pyssel.

Fogbredden på klinkersen och fogbredden mellan träet och klinkers kan ni köra detsamma, för det du har tänkt blir det rätt små rörelse misstänker jag.

Sen fogningen mellan klinkers och träet är det vanlig "nåtning" (används på träbåtar) typ sikaflex, men går använda "vanlig" silikon, du vill väl ha samma färg där som i klinker fogen väl.

När du "designa" golvet, tar då hänsyn till klinkersen så att du slipper att kapa dessa för mycket för att få en mer genuin känsla. Rita först.

Edit: såg det nu att du har golvvärme. Har du vanlig vattenburen golvvärme är det fördel, eftersom du kommer få jämn "värme"

Det är annorlunda och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.