Lite osäker på om jag postar i rätt forum, men jag provar.

Vi har köpt ett hus där man 2003 installerade bergvärmepump, via en fackman.
Fackmannen i sin tur hyrde in en underleverantör för själva grävarbetet.
Det gick inte bättre än att man har slarvat med det, så det har kommit fukt i källaren.

Dvs, vi måste dränera om runt huset.
Vi var medvetna om detta när vi köpte huset, vi tycker bara det är konstigt att nuvarande husägare inte gjorde något åt detta.

Nu till frågan, vad finns det för garantier mot sådant slarv?
Husägaren har varit i kontakt med sitt försäkringsbolag, men där var inget att hämta.( då skulle dom ha haft någon tilläggsförsäkring tydligen)
Dom har betalat ca 170 000,- i 2003, har inte fackmannen någon form för garanti på sitt jobb?
 
Göran.W
Om det bara beror på att dom slarvat när dom drog in bergvärme är det bara att gräva upp där bergvärmen går in och täta där.
Ingen jätte hål som behövs precis ca 1 meter brett och 2 meter ut från väggen till ett djup av ca 1,5 meter så man kan kolla om något dränerings rör är av med.
Känns som det är fel ända att börja med att dränera om hela huset.
Efter 7 år är det nog svårt att bevisa att dom värkligen åstakommit skadan.
 
Var ni medvetna om att ett fel begåtts och att ni kom att bli tvugna att åtgärda detta kan ni naturligtvis inte ställa några krav på säljaren. Felet var alltså inte dolt.
Att den ni köpte huset av efter sju år skall kunna bevisa att entreprenören gjort fel och därigenom förorsakat skadan torde nog vara svårt.
 
gone_golfing skrev:
Vi har köpt ett hus där man 2003 installerade bergvärmepump, via en fackman.
Fackmannen i sin tur hyrde in en underleverantör för själva grävarbetet.
Det gick inte bättre än att man har slarvat med det, så det har kommit fukt i källaren.

Dvs, vi måste dränera om runt huset.
Det är mer regel än undantag att om man byter från eldning i en värmepanna till värmepump så blir källaren kallare och fuktigare utan att man gjort någon fel. När det eldades i källaren så var fuktvandringen osynlig eftersom den dunstade snabbare och vädrades bort. När det är mindre värme och vädring blir källaren betydlig fuktigare och det är inget konstigt med det. Det är kanske samma symptom du ser i din källare utan att det egentligen är något fel.
Om det står vattenpölar på golv så måste du dränera .... vid moderat fukt kan du prova med att ställa dit en avfuktare eller värma och vädra.
gaia
 
Det låter konstigt det där - vår bergvärme har ett litet hål i ytter väggen på under 5-10cm och det är tätat med utomhus fog. Även om det skulle stå blöt jord mot den kan det knappast påverka källaren nämnvärt.

Däremot installerades ett element i källaren då värmen från den gamla pannan försvann - det är kanske här det felar och enligt det jag läst så brukar man göra så.
 
Göran.W
Ni har en poäng där.
I sommras använde jag en väl isolerad varmvatten beredare för första gången och stängde ner ved pannan med till hörande tankar.
Sitter och väntar på den beställda av fuktaren nu för stål rören började rosta och möglet frodades på fronten av ved pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.