Hej, vi har nu skrivit kontrakt (med bes.klausul) och besiktat vårt första hus.

Huset är från 1986 och badrummet är orginal (med plastmatta). Detta var helt i sin ordning då vi tänkte börja renovera detta så småningom. Under besiktningen säger besiktningsmannen att tapeten har släppt bakom badkaret och även en spricka i tapeten i hörnet (blandarhörnet) syns.
Fuktindikeringen visar inte på någon skada (konstigt nog?) och säljaren säger att de sällan badar.
Besiktningsmannen säger att man ska vara aktsam vid bad, om man nu öht ska bada där.

Detta är ju ganska självklart att man inte vill bada om man vet om skadorna i våtrumstapeten. Men detta hade inte vi sett vid visningen.

Nu till frågan: Kan man som köpare anta att ett badrum med 25år på nacken ska kunna användas som just badrum?

Är det skäligt att begära avdrag från köpeskillingen med motsvarande vad det kostar att laga tapeten (och sedan lägga dessa pengar till renoveringen)?

Är det ett starkt argument av säljaren att hävda att vi får "räkna" med detta p.g.a ålder?

Vad anser ni?

Vad vi sedan kommer göra är troligen att börja renovera omgående alternativt sätta in en duschkabin ett par månader. Så egentligen inget praktiskt problem, men lite ekonomiskt.

Ett annat alternativ jag kom på är att begära att säljaren köper en duschkabin åt oss, rimligt?
 
Redigerat:
Badrummet är 25 år gammalt, dvs långt över sin tekniska livslängd.
Om jag varit säljare hade jag inte gett någon kompensation för det.

Ska ni renovera om nån månad så bruka det vanligt bara. Så fort kommer inte nån värre fuktskada, ingen som inte försvinner i rivningen av badrummet ialla fall.

Mvh
 
om jag var säljare skulle jag råda dej att köpa en duchdrapperi som skyddar väggen vid badkaret. En billig lösning i väntan på renovering. Att begära en duschkabin när man har köpt en gammal badrum med badkar är på tok för mycket begärt, tycker jag.
gaia
 
Nej, någon kompensation för ett 25 år gammalt badrum är nog naivt att tro. Som somelvis skrev så kan ni använda badrummet länge utan att det är risk för fuktskador som inte försvinner när ni river ut badrummet. Vill ni ändå vara på säkra sidan så köp en tub silicon för 50 spänn och kleta i sprickorna.
 
Är skadorna synliga utan att flytta på badkar/tvättkorg eller andra möbler? I så fall är det ju inget de försökt dölja vid första titten. Om det däremot inte gick att se direkt, kan man ju lägga ett lägre bud, men man ska nog inte ha för höga förväntningar på att de ska gå med på det. Jag som köpare hade nog inte brytt mig om det utan mer sett det som "vad bra att vi vet" och inte ens tänkt tanken på att pruta. Man får räkna med att ett så pass gammalt badrum är förbrukat.
Som mexitegel säger: Täta med silicon så länge för att va på den säkra sidan.
 
"Skadorna" var inte alltför synliga. Men grejen var mest att besiktningsmannen blev orolig när det såg ut som det gjorde. Men som sagt, det uppmättes ju ingen direkt fukt så det är ju ingen fara egentligen.

Jag var dock inte helt övertygad om att fuktindikeringen var så noggrann under besiktningen (nivå 1, okulär) men även om det är en skada så har vi ju ryggen något fri. Alltså om det skulle vara en större skada än vad vi tänkt ta bort vid renovering (kommer ju att riva bort det mesta).

Det jag mest funderade på med denna tråden var om det var någon som tyckte att det borde gå eller inte :)

Vi har valt att inte ta upp detta med säljaren utan vi löser det själva (med silikon fram tills renovering).

Men tack för svaren, det är intressant att se vad folk tycker om såna här frågor.
 
Är det tapet eller matta (du skrev ju tapet men folk brukar säga det om både och).
Är det matta så kanske det kan gå att svetsa ihop.
 
Att svetsa en 25 år gammal badrumsvägg är nog inte att rekommendera. Då jag själv sålde mitt hus med ett 18 år gammalt badrum med plastmattor på golv & vägg påpekade jag åldern i ett dokument utan garanti - badrummet såg mycket fräscht ut.
Med medvetet försiktig användning med duschdraperi kan du troligen använda badrummet flera år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.