För ett tag sen började pumpen i diskmaskinen att gå kontinuerligt. Nu fick jag ju hjälp i detta utomordentliga forum - problemet var att det fanns vatten på bottenplattan. Torkar man upp det funkar maskinen som vanligt.

MEN nu har jag börjat tröttna på att skruva av plåten och torka vatten efter var tredje maskin så jag tänkte leta rätt på läckan.

Efter lite felsökning visar det sig att det finns en kort genomskinlig slang som går från en större plast"ficka" på sidan - avhärdaren? - det är i alla fall där saltet hamnar när man har i det. Slangen slutar bara på bottenplattan utan att vara ansluten nånstans.

Den här slangen verkar vara nån sorts överloppsventil och varje gång jag kör en maskin kommer det ut nån dl vatten via den. Behållaren som man ska fylla i salt i är även fylld med vatten efter en körd maskin - det känns inte rätt heller (brukar aldrig öppna den så jag vet iofs inte hur det brukade vara)

Men nu till den stora frågan - vad kan det bero på? Finns det någon e-lux eller AEG expert därute??
 
Men du skriver E-lux (AEG). Hmmm...

Låter som din maskin överfyller...därav att du får ut vatten i det där skvallerröret som i sin tur rinner ned på botten och lyfter upp en frigolit/plast-platta så den börjar tömma ut vattnet.

I maskinen dvs där disken är.... finns det en (vit) plasthuv ca 4cm i diameter och kanske ca 5 cm hög i botten på maskinen?

Skriv gärna modellnumret.
 
Eller?
Nu har den fungerat ett tag?

Om du kan.... ta ett kort på/i maskinens botten och lägg upp här.

Om den funkar till och från så känns det som det är nivåbehållaren i botten på maskinen som är full med "matrester" och jävlas med dig! :S

Den ser ut så här enligt fil:

Den är stucken underifrån och upp i botten på diskhuset, med den där vita plastcylindern jag bubblade om i föregående post. Den vita cylindern är skruvad på nivåhuset.

Skruva av den...ta bort 2 slangar...skölj den ren och tillbaka.

Om det nu är en Elux....?
 
  • Nivåbehållare.png
Redigerat:
Sorry, självklart skulle modellnumret med. Det är en E-lux ESF 646, ca 9 år gammal. Jag hade fått för mig att AEG hade maskiner med samma konstruktion, men det kanske var fel av mig.

Det som finns på botten är ett ljusgrått lock som går att skruva av märkt "salt/sel/salz". Sedan finns ju även den vanliga silen som man gör ren med jämna mellanrum.

Din teori om att den överfyller låter riktig - den första skvätten kommer ut i slutet av första fasen när disken ska sköljas. Jag hoppas att det bara är nåt som ska tas loss och rensas - frågan är bara vad??
 
Det exakta produktnumret är 911 236 062 ver 02
 
Dublin skrev:
Ungefär så - men på bilden står det ett annat produktnummer än på min.

Skisser till min maskin finns på följande länk:
[länk] 911 236 062

Men jag förstår ända inte vilken del som känner av vattennivån - kan du peka ut?

110I på sprängskissen du länkade...har för mig att det brukar sitta skit i den.

Länge sen jag skruvad med sånt här...:S ska kolla med en gammal kollega
 
Nu har jag skruvat isär maskinen och gjort rent alla slangar till nivåregulatorn, men inget skit fanns där. ..och inte gjorde det nån skillnad heller.

Tocke - finns det nåt mer att kolla/göra innan man kör maskinen till tippen?? Helt klart är att den överfyller, ca 1-2 dl per maskin hamnar på botten... Det fanns ju några skruvar på nivåregulatorn - går den att justera på nåt sätt?
 
Hittade du någon lösning eller blev det tippen?

Har liknande problem på min Electrolux diskmaskin. Fick felkod 30 och det låg vatten som jag torkade bort vid "översvämmningsskyddet" under maskinen. Sen startade den men samma fel igen. Jag observerade också att saltbehållaren (avhärdaren) var full med vatten men vet inte om det ska vara så?

Ska kontakta en service kille och höra om han har något tips om inte annat så borde han kunna svara på om det ska vara vatten i salt behållaren.

Annars ska jag köra maskinen och ligga med en ficklampa på golvet och titta in bakom och lista ut vad det är som kan läcka.

Det är en ESF 6246 Pnr 911236232

Tacksam för hjälp

/Pär
 
perhagge skrev:
Hittade du någon lösning eller blev det tippen?

Har liknande problem på min Electrolux diskmaskin. Fick felkod 30 och det låg vatten som jag torkade bort vid "översvämmningsskyddet" under maskinen. Sen startade den men samma fel igen. Jag observerade också att saltbehållaren (avhärdaren) var full med vatten men vet inte om det ska vara så?

Ska kontakta en service kille och höra om han har något tips om inte annat så borde han kunna svara på om det ska vara vatten i salt behållaren.

Annars ska jag köra maskinen och ligga med en ficklampa på golvet och titta in bakom och lista ut vad det är som kan läcka.

Det är en ESF 6246 Pnr 911236232

Tacksam för hjälp

/Pär
Problemet med min maskin var att den inte läcker nånstans. Den stänger helt enkelt av inkommande vatten för sent och det finns ett rör som leder ut överskottsvatten på bottenplattan. Jag lyckades inte hitta orsaken så i helgen blev det inköp av en ny maskin.
 
Hej

Tänkte väcka denna tråd till liv igen.

Jag har exat samma problem, det kommer ut någon matsked vatten varje gång den fyller på. Jag tror dock inte den överfyller för det verkar som den fortsätter att fylla på efter att den har slutat läcka.

Min känsla är att det är skit i plastfickan på sidan som gör att det inte rinner rätt utan hamnar i skvaller röret.

Kan det stämma? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Väcker tråden än en gång.

Har precis samma problem som Krypstocken.Lite vatten kommer ur skvallerröret vid varje körning som gör att flottören lyfter och ger felkod 30. Hur gick det för dig? Rengjorde du den stora plastbehållaren på vänstra sidan av maskinen? Hittade du en annan lösning?
 
Kom att tänka på en till grej. Salt...

Diskmaskinen köpte vi för runt 10 år sen och jag har aldrig fyllt på "specialsalt" som det står om i manualen. Vattenhårdheten här i staden på vattnet ligger på c:a 2,8 och jag har fått för mig att man därför inte behöver saltet. OK, det finns vissa diskmaskinstabletter som kallas "3 i 1", där det ingår specialsalt men snål som jag är använder jag en tablett som jag köper i storpack på ÖoB och där finns inget salt.Tabletten heter "Classic". Kan det vara behållaren för vattenavhärdaren som satt igen pga av avsaknad av salt och därmed orsakar flödet i skvallerröret?

Ska köpa sånt salt idag och fylla på och köra ett par diskar och se om det hjälper. Det känns i alla fall att det är värt ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.