Hej
Jag bor i blekinge o förundras över era inomhustemperatuer. Att ni kan ha det så varmt?? Känns som vi bor i värsta underisolerade huset...Vi har ca 18 grader om morgnarna, när det är ruggigt o blåsigt ute. Huset är från 40-talet, mexiteglat, nu tillbyggt med ca 70 m2, som ej är färdigt än....Tycker det drar lite både här o där..Men jag vill inte dra igång bergvärmepumpen än..Mest frugan som fryser om morgonen...
 
Inte satt igång ännu. (gör en brasa i kaminen varje kväll, dock)
Östergötland

21.5° - i medel
 
Fyllde på pellets lagret för första gången(ca:8500 Kr för 3 ton Bulk) så jag har varit tvungen och provköra lite inför eldnings säsongen.
Verkar funka. Jag är intresserad av att inte investera i nytt.
Brukar köpa det mesta på blocket som jag installerar själv
Det blir ju gammalt så fort jag startat ny brännaren ändå
så varför inte köpa gammalt och reparera om man har tid och ork
Det finns inga reservdelar till brännaren jag kör nu, men det är inte mycket som kan gå sönder utan att det går att svetsa ihop eller att Clas Olsson förbarmar sig över mig
med nya prylar till reservdelar. Har en gammal CTC Combi panna sen 1964.
som jag kör brännaren i. Ekonomi kan diskuteras, men i gengäld har jag inga investeringskostnader att tampas med.
tycker det är roligare att fixa med FTX, Pelletsbrännare än att titta på idrott
Vågar man säga detta...

3 ton räcker nog till jul iallafall, kåken är sedan slutet på 1800 talet
200 kvadrat meter, renoverad dock med isolering i tak, väggar och golv,
nya fönster runt om och beg.Ventex 300 installerad för bra ventilation

Så jag får väl en kostnad på 16 -18000 kr för driftsäsongen.
En värmepump bör väl kosta lika mycket att köra, eller...
Mvh
Nizze på Västkusten
 
Inte än på en månad minst. Mitten på oktober brukar va lagom

Löddeköpinge - Skåne
 
Inte ännu. Eldar lite i kaminen. Har elektrisk golvvärme i duschrummet/tvättstugan.

Södra norrland Ockelbo
 
Vattenburen golvvärme och handdukstorkar i två badrum och värme i tvättstuga körs varje morgon året runt, har inte investerat 150k i bergvärme för att snåla med graderna! ;-)
Resten av huset får värme sen början av augusti...
Sörforsa utanför Hudiksvall!
 
Har inte sett pumpen starta änsålänge. Har ca20 grader i huset på morgonen och 21 efter några timmar. Har kamin om man vill ha riktigt varmt å mysigt nån kväll. Blir väll nångån i oktober som det drar igång å elmätaren börjar snurra på igen.

Har FLVP...
Bor i Åstorp utanför Helsingborg
 
Näpp, inte än. Brukar inte dra på Luft-luftvärmepumpen förrän i mitten av oktober. Fast då är det tofflor som gäller. Bor i Mölndal (söder om Gbg)
 
Jag stänger naturligtvis aldrig av värmen det sköter reglersystemet om, så oavsett årstid och varm eller kall sommardag har jag aldrig kallt inne. Om solen värmer för mycket kan ju varken styrsystemet eller jag göra nått åt det så nån enstaka dag om året blir det lite för varmt inne. Har funderat lite på frikyla men dom få dagar som det skulle behövas motiverar inte investeringen (ännu i alla fall).
Bor i mitten av Jämtland.
 
Myseldat i kamim 2ggr när det varit lite rått.. Östergötland.
 
Hej,
Bor i Bankeryd, strax utanför Jönköping vid vätterns södra spets. Jag körde igång fjärrvärmen förra veckan men bara i källaren. Hela september ut är ju fjärrvärmen nästan gratis (12,5 öre/kW) så man behöver ju inte härda ut mer än nödvändigt och så kan jag hålla uppe värmen i grunden och få en flygande start inför vintern.

Från oktober (43,75 öre/kW) börjar jag stödelda i spisinsatsen vid behov och i december när kilowattpriset drar på för fullt (93,75 öre/kW) går jag över till att aktivt elda och ha veden som huvudvärmekälla.

Med insatsen skär jag av topparna och sparar 5000 kr/år eller mer om det blir som förra vintern. d^_^b
 
Hej!
Har kört FLVP utan elpatron igång sedan Maj.Har 22-23 grader inne (frusen tant),stora fönster, huset byggt 2007 i Eskilstuna. Börjar bli snålt med varmvatten efter att tanten och barnens dusch eller badat. Ska försöka härda ut September, när det blir lite rått får man tända kamin.
 
Kungsbacka. LLVP, direktel, braskasett. Har inte slagit på värmen ännu. Men visst, det är 19 grader på morgonen. Men några minuter med LLVP tar bort morgonröset!
 
Ingen värme på ännu.

Får öppna o vädra när man kommit hem från jobbet pga att det är varmt inne.
Tar nog ett par veckor till innan vi slår på värmen.

Några enstaka morgonar har det varit något något kallt men inte farligt.

(kalmar)
 
MattisH hur får du varmvatten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.