Hej!

Jag funderar på att köpa ett visst hus. Det är på ca 200 kvm och har 70-talstapeter o dyl på alla väggar, och fula plastmattor ovanpå förhoppningsvis vackra trägolv.

Jag har läst på forumet om sprutmålning, men känner mig ändå fundersam. Min tanke är att helt enkelt sprutmåla alla tak och väggar innan jag river ut plastmattorna. Jag gissar att det inte bara är tidsbesparande och kul utan också billigare än att rolla eftersom mindre färg lär gå åt. Ett par frågor:

1. Hur mycket torde det kosta att hyra adekvat utrustning ("airless" förmodar jag, och rätt tryck för ändamålet)

2. Är det fortfarande Beckers Scotte 5 som gäller? Eller kan man köra på billig färg från Byggmax el dyl (det är ju bra många kvadrat det handlar om och jag har inte så mycket pengar)? Jag vet att det är olika mycket pigment i olika färger, men jag kan inte uppskatta hurstor skillnad det gör i detta fall.

3. Kommer färgen verkligen att täcka orange-brun-blommiga 70-talstapeter? Jag gissar att två sprutningar behövs - men det är möjligt att jag kör en gång sprut och en gång roller (om man vill ha olika färg på vägg o tak).

4. Huset har gamla fina, höga golvsocklar. Tydligen ser det hemskt ut när man sprutmålar sådana enligt andra på forumet. Jag kan knappast tejpa över dem, eller hur (finns det något annat sätt?)? Ska jag i stället sprutmåla alltihop ändå och sedan måla dem med snickerifärg/antikvit kulör efteråt?

Hoppas på svar, och att de svaren också kan hjälpa andra i min situation!

Vänliga hälsn

Petter
 
Själv tycker jag att det låter omständigt att spruta hela huset. Har en väninna som gjorde detta och de var väldigt noga med maskeringen, men ändå var det damm överallt!! De målade listerna för sig och fick med andra ord maskera 2 gånger. Vet att hon inte rekommenderar att göra det.
 
Jag är av den åsikten att färg ska arbetas in i trät, sprutar du så lägger du bara ett lager ovanpå. Detta gäller taket alltså.
Fördelen med att rolla tapeterna(väggarna) är att du får en liten struktur på väggen som gömmer mindre skavanker. Sprutar du får du en annan yta.

Dessutom är det som Tjodjuret skrivet ett väldigt omfattande maskeringsarbete då färg letar sig in överallt.

Undvik byggmax färg utan satsa på kvalitet. Köper du tex. Beckers färg på tex. Bauhaus så skiljer det inte mycket i pris. Ett tips är också att du köper deras billigare sortiment och målar första omgången (denna behöver inte brytas och blir därmed billigare) med då den suger mest, sen gör en alt två slutstrykningar med din brutna färg av högre kvalitet.

Vi målade kök 25 kvm, vardagsrum 40 kvm , gillestuga 35 kvm och lite annat smått och jag tror vi har lagt max 5000 kr på färg.
 
Hej!

Stort tack för era svar!

Det blir väl till att rolla i stället... och med kvalitetsfärg!

/P
 
låter klokt att rolla,och sedan pensel måla snickerierna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.