Hejsan.
Har en gillestuga a la 70-tal, som för närvarande är klädd med träregel direkt mot betong, insolering och sen spåntade träväggar utanpå. Rummet som ligger i sutteräng, halva väggen under jord. Började riva för att ta bort isoleringen (dränerade för ett år sen och lade isodränplattor utvändigt), för att kolla hur illa reglarna var åtgångna av fukt.

Nu visar det sig att det är alldeles friskt regelvirke bakom den vägg som ligger mest under jord, så, min fundering är, om jag ändå ska slita bort all träregel i rummet och sätta dit ny, med luftspalt emellan, eller bara låta det vara, enligt principen " har det funkat i snart 40 år så.." .

Kommer även att akustikbehandla rummet eftersom att rummet ska vara en liten inspelningsstudio. Så jag ska på med ny isolering (dock med luftspalt från väggar) och sen ett par lager gipsvägg på det. Kommer även att lämna öppet nere och uppe för viss luftcirkulation bakom... Men, som sagt dom befintliga reglarna, hur gör jag med dom?

Tacksam för svar.
Mvh
Magnus
 
Hur mycket jobb är det att göra det ordentligt?

Ditt resonemang är rimligt, det bör fungera, men om du får fel på dräneringen och lite extra fuktinslag i plattan, kan du få problem.

Fundera på vilken lösning du kommer att sova bäst på de närmaste 5 åren.

Om du gör rätt, kommer du inte att ägna en tanke åt renoveringen. Om jag hade slarvat lite, skulle det ha oroat mig lite av och till de kommande åren.
 
Tackar för svar
ja, det är ju egentligen "bara" reglingen av väggarna som skiljer i arbete. Dom befintliga reglarna är spikad med nån grov spik, rakt genom regeln och in i betongen... sitter som fanken :/ Men, som du säger, så skulle det vara jädra trist om det visar sig om tre år att det skiter sig med fukt och annat...

Då till nästa fråga... Om jag nu ska regla med träregel, vad finns det för smart lösning på infästning i betongväggen? Har sett sådana alu-lister som man fäster i golv och tak, men eftersom att jag vill ha väggen relativt fritt från golvet, så är väl lösningen att fästa innerväggen i betongen... Så man får bra luftgenomströmning mellan betong och innervägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.