Hallå någon:S

Var upp i helgen och isolerade spiroröret, (frånluften) på mitt frånluftssystem.

Resultatet blev/blir jag nog mycket nöjd med.Men då jag höll på och pulade så passade jag också på att ta mej en liten titt på själva fläkten,hur den var monterad osv.....

Då jag kände med handen över sista skarven intill fläkten så blev jag varse om ett rejält (tyckte jag i alla fall)DRAG/LÄKAGE precis där i inringade området i över skarven där pilen visar.Finns det något lämpligt att ev täta det med isotejp eller liknande?

Känns ju LITE bökigt att behöva skruva isär och hålla på......

Till saken hör att jag som pricken över i:et kommer att vira nätmatta även därifrån och ca metern som det är fram till skorsten också,kanske räcker det bara med det?för att stoppa upp luften som pyser ut...om det nu skulle vara så illa att det är tillräckligt med luft(fuktig) som gör att det skadar vinden, rå spontarna då t ex.......

Skickar med ett foto taget FÖRE min isolering;)
 
  • PICT5236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:DTackar, tack!

Har ju hört att det enda som behövs här i tillvaron är en rulle med silvertejp....det förstår jag nu!!!!

Det enda som jag hade hemma för tillfället då vi var ner till huset var en rulle med skumband,fick det mesta tätat,men ett visst drag kvarstod.....

Kuggfråga två:du tror inte att det kan pressas ut någon luft på "insidan",mellan röret och under tejpen,(skall väl inte göra det om jag lindar tätt)så att det då blir någon fara för ständig fukt på rörets utsida ,"mellan tejpen",om du förstår mej rätt.....att röret då skulle vittra eller dylikt.....amatör som jag är men spiro rören kanske är anpassade för att tåla en del kronisk fukt även på dess utsida om det skulle vara så?
 
Använd ventilations kitt/ silikon istället. Är enklare att få det tätt då.
 
ventilationskitt,aha!!

skall man använda en sådan där spruta då?

Finns det på Bauhaus eller kanske beijer?
 
Förmodligen, hittar du inget så ta silikon. Ventilationskitt används för att det är bra mycket billigare än silikon. Runt halva priset.
 
Lizzardo
Jag skulle använt en pvc tejp eller ännu bättre en vulk tejp (lite överkurs dock) pga den kan du dra lite i och då är det lättare att få tätt.

Anledningen till att du får ett läckage vid kanalfläkten är att den inte är gjort för att skruvas direkt i rör.
Den har varken packning eller någon vidare bra passform (för liten).
Tillverkarna brukar rekommendera att man monterar en kanalfläkt med klämmor http://www.systemair.com/web/Produk...ga_tillbehor/FK/FK_160_Fast_clamp-320829.aspx
 
Köpte nu väv/silvertejp och lindade några varv,verkade bli heltätt,).Har nu också isolerat ventrören med byggmatta(nätad),50 mm.Tror att det blev ett bra slutresultat:)).Skall ju förhoppningsvis slippa kondensen i vinter.Så tackar för er back up:)).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.