Till min nyinförskaffade GTS10 tänkte jag köpa några klingor. Jag tittade på CMT klingorna som säljs av bla Axminster som för tillfället har 30% rabatt på CMT.

http://www.axminster.co.uk/cmt-250mm-tct-saw-blades-prod826580/

Några här har redan varmt rekommenderat 40T (finklyv och kap) och 60T (finkap) klingorna så jag kommer nog att köra på dessa samt 24T för normalklyvning.

Nu funderar jag på om det finns behov av en 80T klinga? Om nu 60T klingan sågar så fint som det påstås så vet jag inte när denna skulle behövas. Men jag behöver utbildas inom området så någon får gärna förklara när det finns behov av 80T.
 
Typen (och givetvis kvaliten och skärpan) av klinga spelar enligt min erfarenhet större roll än antalet tänder. Hellre en riktigt bra 60T kapklinga än en lite sämre 80T kapklinga.

Jag har 80T respektive 60T klingor. Har svårt att säga att 80T faktiskt skär finare.

Som referens kan jag skriva lite om de klingor jag använder mest:

12T Hammer (tror den heter 86874/000) för byggklyvning. Klyvtandning (FT), aggressiv men okänd tandvinkel - som nämnts tidigare en grov klinga utan någon vidare finish. Men skär effektivt.

30T Dewalt DT4321. Series 60. Växelvis slipade tänder (ATB), 10 graders tandvinkel. Egentligen en kombiklinga, men jag använder den bara för klyvning. Ger ett riktigt fint snitt. Långsammare än hammern. Upplevs som lite slö vid djupa snitt i tex blött tryckt virke, tror att färra tänder hade hjälpt då - och en starkare såg. Har innan jag skaffade hammern varit min typiska byggklinga - trots att den egentligen är väl fintandad för uppgiften, och med "fel" tandning så har den fungerat mycket bra.

40T Dewalt DT4228. Series 40. Växelvis slipade tänder (ATB), 10graders tandvinkel. Mycket lik DT4321 tycker jag. Ännu finare snitt dock. Kapar och klyver med denna. Lite långsammare att klyva med än 30T dewalten.

80T Dewalt DT4287. Series 40. Trapetsslipade tänder (TCG), -5 graders tandvinkel. Egentligen för alu och faner, men jag har använt den som kapklinga för trä i en makita kap/gersåg. Funkade utmärkt, och gav mycket fina snitt. Används nu (sällan) för de extremt fina kap/gersnitten i bordssågen.

60T Festool 494604. ATB-tandning, -5 graders spånvinkel. En riktigt bra klinga för kap/gersåg. Kanske hade den varit bättre med 80T - för även om den är bra finns som alltid utrymme för förbättring. Har inte provat den i bordssågen, vet faktiskt inte ens om den får plats, den är 260mm.


Ska testas i framtiden:

Jag har köp en 240mm festoolklinga på utförsäljning, egentligen till ap85. Festool 435187, 48T, ATB, 10 graders tandvinkel. Det ska vara en kombiklinga, fast med stark betoning på kapning. Tror att den kan bli riktigt bra i de läge där 40T dewalten känns för grov. Ska också bli intressant att se hur den presterar i jämförelse med 60 resp 80T klingorna.


Mitt råd baserat på hur jag använder ovanstående:
en 40T ATB 10-graders kombiklinga för finklyv är riktigt bra för snickeriklyvandet. Kommer att sitta i mycket.
en 60-80 ATB/hi-ATB -5 graders kapklinga för kapning.
en 20-25T ATB 10-15graders tandvinkel, för byggklyvning - kanske mest för att inte ha 40T klingan till bygg utan spara den till finsnickeriet.

Min enda riktiga klyvklinga (hammern) är bra inom sitt speciella område, men för min del så är effektiviseringen jämfört med 30T klingan så pass liten att det sällan har spelat någon roll. Jag har haft den i mindre än ett år, och innan dess lyckades jag klyva massor av virke med ATB-klingor.

Angående DW 40 respektive 60-series så är min uppfattning att jag har svårt att märka någon kvalitetsskillnad på dessa. 60-serien är dyrare och DW menar att den går att slipa om fler gånger (ca 20 respektive ca 15) men åtminstone jag har i övrigt inte märkt någon skillnad.
 
Jag är ju exakt i samma sits som Jac men har i princip bara monterat ihop sågen so far...

Mina första GTS10 jobb blir
45 reglar
22 alt 28mm panel
mdf smygar

Jag är ganska säker på att reglar o panel fixas av den medskickade universialklingan men hur blir det med MDF smygarna?
 
Skippa 80-taggaren, en 60T gör verkligen jobbet! Med CMT:s 60T-klinga får jag exceptionella snitt i både plywood och MDF. Ska försöka komma ihåg att skriva ner CMT-numrena på min 40T och 60T ikväll...
 
Jag tackar för tipsen, då lutar det nog för min del åt CMS 24T, 40T, 60T från Axminster enligt mitt första inlägg.

Men för att komplicera saken så tipsar Kent - snickarboden om Biltemas klingor i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/65386-tjocklek-pa-klyvkniv.html

Sedan är jag lite förvånad att ingen frågat: "om du nu har en ny såg, vad är det för fel på den nya klingan som levereras med sågen?"

Tja vad vet jag. Jag har ju precis som Nimanjeb bara monterat ihop sågen och provklyvt 2 st 50 cm långa bitar och det fungerade ju. Men nu är ju inte huvudsaken att utföra ett jobb utan att suboptimera så mycket som möjligt. :D

Sedan är det så att jag ändå tänkte passa på att handla lite CMT frässtål från Axminster. Jag skall över till England i oktober och då tänkte jag försöka beställa med leverans till företaget där och bära hem det i resväskan för att spara lite på frakten. Dessutom är det ju bra att ha klingorna hemma INNAN behovet uppstår. (Annars får det bli Biltema en söndag em.)
 
jac skrev:
Sedan är jag lite förvånad att ingen frågat: "om du nu har en ny såg, vad är det för fel på den nya klingan som levereras med sågen?"
Äh, vi vet ju att du redan är fast i träsket:)

Jag har inte testat originalklingan, vet ej hur bra den funkar.

Biltemas klingor har jag använt i kap/gersåg och cirkelsåg. Jag tycker att de är prisvärda, men har ändå gått över till dewalt 20 series, som inte var så mycket dyrare och som jag upplevde behöll skärpan längre. För riktigt fina snitt tycker jag inte att Biltemaklingorna kunde konkurrera med de riktigt bra klingorna (vilket inte är så märkligt med hänsyn tagen till priset).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.