Håller precis på och skall regla upp för inglasning av vårt nybyggda trädäck och undrar vilka dimentioner man behöver ha på takreglar och ramen runt. Frågan är även om man skall använda limträ eller vanliga reglar.

Stoleken på inglasningen är 4,70m bred och 4 m djup. Se bifogad bild. Som ni ser har jag vänt pulpett-taket för att det skall passa in på huset.

Har tänkt att använda limträ till stolparna, som är 115x115. De blir ca 2,3 och 3 m höga.

Vill ha så små reglar som möjligt mellan skjutpartierna och de fasta fönstren ovanför för släppa in så mycket ljus som möjligt. Sedan kan takreglarna+ram vara av grövre dim.

Det blirväl inte så speciellt mycket vikt däremellan utan vikten blir på takreglar+hammarband?

Kommer att ha ett kanalplasttak på 16 alt 32 mm. Inglasningen kommer inte vara isolerad utan enkla glaspartier.

Vad tror ni?
 
  • Altan_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon idé??
 
Detta program http://www.martinsons.se/butikssortiment/dimensioneringsprogram har jag använt för dimensionera.

Mitt uterumsprojekt blir också med pulpettak. dock "konventionellt" med högsta sidan vänt mot huset.
4.5m brett och 3.5 djupt , 2st 115 stolpar i ytterhörnen med en limträbalk imellan (90 x 225).

Tanken är att inte inga stolpar alls mellan ytterhörnen.
 
Blir det någon skillnad när man vänder taket och har lutningen utmed huset i stället?
Dvs behövs grövre/mindre dimensioner?
 
Jag är ingen byggnadsingenjör (bara vanlig ingenjör) men tanken med beräkningen är ju uterummets själv bär upp sin egen vikt. Beräkningsprogrammet tar ju ingen hänsyn till hur det anslutande huset är byggt. Men ifall man är bekant med sitt hus uppbyggnad så visst är det möjligt att tex ha en klenare dimension på stolparna som ligger an mot husväggen. Dock är poängen rätt liten, 90 eller 115mm spelar ju ingen roll. Dessutom kräver dom flesta skjutpartier med 4 enheter 115mm bredd på karmen. Då blir det nog snyggast med även stolpen i 115mm. /Benny
 
Precis som jag då (fast inom fel område..)

Tanken var ju att eftersom jag vänder på det så ligger ju inte takreglarna an mot den främre bärlinan och då tänkte jag att trycket kanske inte blir lika på denna men & andra sidan blir ju trycket på var sin sida och då behöver de var extra starka, eller?
 
Jag förstår inte riktigt ?
Du har ingen bild ovanfrån också , misstänker jag missar något i din plan .
 
Istället för att takreglarna går innefrån huset och ut så går de ju utmed takskivorna (kanalplast) dvs från höger till vänster.

Detta betyder ju att belastningen från takreglarna blir på de bärlinorna som sitter på högra respektive vänstra sidan, eller tänker jag fel? Och då borde inte belastningen bli lika hög på den främre bärlinan.
 
ok, nu förstår jag din fråga. Du tänker helt korrekt. Den främre, mittersta , eller hitersta "bärlinan" behövs ju igentligen inte alls mera än något att agera fäste för skjutdörrar/fönster. vikten bärs ju upp takreglarna som i sin tur vilar på högra och vänstra bärlinan.,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.