Skulle det fungera? Jag har läst att den skulle vara "fuktfast och därmed lämplig för miljöer såsom kök och badrum". Men det innebär kanske inte att den tål att stå ute i regn? Någon som har erfarenhet eller kanske en spillbit över som du vill offra och lägga ut i trädgården ett tag? :)

Anledningen till frågan är att jag har fått en fixering vid att bygga något i detta material. Hittils har de lämpliga tänkta projekten gått i stöpen men nu såg jag en ny möjlihet till en utemöbel. Kanske bäst att satsa på Lärk ändå.
 
Det kommer inte att fungera. Valchromat är infärgad MDF. Det kommer att svälla upp och bli poröst.
 
Trevligt att någon hittade denna. Då är det som jag misstänkte, men i reklamen säger de att den är lämplig till badrum och köksbänkar så jag tänkte att det kanske inte är helt vanlig MDF utan att man lagt i något vattenfast bindemedel.
 
I deras försäljningsinfoblad (puh...) står det att de kan användas ute i skyddat läge om de lackas...
 
Det kanske är det jag sett? Nja, jag antar att "skyddat läge" då skall tolkas som att det inte får komma regn på det. Nej jag får nog hitta på något annat istället. Nåja, det var ju en kul tanke. Inte för att jag trodde på det men jag hade hoppats att någon skulle svara i stil med att "...det går jättebra, mina utemöbler som jag gort i valchromat har stått ute året om i 5 år och är lika snygga fortfarande...". Hur nu det skulle gå till. :)
 
  • Gilla
Andreas Ljung
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.