Hej,

Håller på och funderar på design för ett plank men undrar lite över bästa infästningen i den stödmur (L-stöd) den ska stå på.

_MG_932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_MG_929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fence_blog4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fence_blog1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fence_blog5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den uppenbara lösningen och även den som föreslagits här tidigare är ju att borra och fästa traditionella stolpskor. Men det verkar lurigt? Dels får man ju hyra eller köpa en riktig borrhammare, sedan finns det väl en risk att det spricker och dessutom är det ju problemen med armeringen. Och användningen av tätningsmassa. Därför funderade jag på om det gick lika bra med en enklare sorts stolpsko. Det är ju visserligen rätt rejäla stolpar (95x95) och planket kommer som högst att vara runt 1.80m och klätt växelvis men samtidigt kommer ju den högsta sektionen att skruvas i väggen. Har också funderat på att sätta planket på insidan av muren, men det verkade opraktiskt då jag tänkt låta spjälorna gå ned lite på utsidan av muren för att dölja lite kosmetiska fel och en rätt ful pågjuten sektion.

Finns det några andra sätt att göra detta på? Det jag vill ha är ett växelvis klätt plank i åtminstone två olika höjder. Stabilt. Överliggare och generellt smart konstruktion.

Vill givetvis ha så lite jobb som möjligt också :p Tacksam för alla tips!
 
Hur tjock är betongmuren, dvs L-stödet. Det är alltid lite problematiskt att fästa någonting i en "tunn" betongkonstruktion.
Du kanske måste "specialtillverka" en egen stolpsko som går ner med plåt på båda sidor om muren och fästes med en genomgående skruv.
 
Jag har byggt ett 80m långt och 2.1m högt plank i sommras - min erfarenhet av stolpskor för att montera 95x95 stolpar slutade i en retur då detta inte blev styvt nog men då har jag många helt raka partier - det enda armeringsjärnet på stolpskon fungerar som en fjäder och på en hög stolpe vajar bara man petar på det även om man undergjuter. Ditt andra alternatriv tror jag inte heller riktigt på - det är bara rätt tunn plåt och jag tror inte det kan hålla i ditt plank med förtroende, utöver det blir det styvast om man vänder järnen så att varannan pekar framåt och den brevid vrids 90 grader - det går ju inte med dom där eftersom muren inte är tjock nog.

Helst så ska man använda riktiga plintjärn av god kvalitet - då blir det styvt men det verkar inte gå då din mur verkar för tunn för även det - men du kanske kan bulta på dom med genomgående bult rakt genom muren - då är ju frågan om den i sin tur kommer att knäckas, det är lite samma risk som att borra ned i den för att sätta plintjärn då det kanske inte blir tillräckligt mycket gods kvar, testa - bryter du av den är det bara att fälla in lite armerings järn o gjuta på nytt.

Ska du borra kan jag tips om julas meec+ borrhammare, billig o stark. Om du inte vill använda kemankare kan du istället ta expanderbruk, inte riktigt lika bara men mycket billigare, observera att det är rätt temparatur känsligt och årstiden börjar bli lite fel.

Största problemet du kommer att ha är dom stolparna i mitten där planket inte svänger - försök att använda bärlinor som är inte är kapade - dom fäller du in i stolparna så blir det lite styvare, använder du inte tryckimpregnerat virke kan du snesåga den längst med så vatten kan rinna av. Samma sak med överliggaren - luta den, moder jord vinner så småningom iaf. men detta köper dig lite tid.
 
Roli: Muren är väl som de flesta L-stöd rätt så tunn. Ca 82-83 mm skulle jag tro på de högsta och tunnaste sektionerna. Några är kring 100 och 105 mm. Så det är inte precis sådär jättemycket att arbeta med. Har funderat på att tillverka egna stolpskor men det kändes lite överdrivet komplicerat och dyrt. Plus att det antagligen kommer synas och tar emot spjälorna.

Doldskada: Intressant att höra om stabiliteten. Bärlinor låter smart. Hade tänkt fel där och nog gjort precis tvärt om, hade ingen tanke på att stolparna kunde röra sig så mycket. Plintjärn som bultas igenom låter spännande, men då tänker du dig två st som vanligt, en på varje sida om muren? Man kanske kan ta ur lite på spjälorna så det inte tar emot. De flesta plintjärn jag kollat på nu ser väldigt korta ut, och man lär ju få ta bort den bockade delen så den ligger slätt mot muren. Det kanske finns något plattjärn som skulle passa bättre?

Ska kolla på den där borrhammaren.

Tror du verkligen att det finns en risk att muren kan knäckas på sikt om man bultar igenom? Även i de fabriksgjutna L-stöden?

Vad gäller vädret så får jag nog ändå lägga det på is. Det tryckta virket på iaf den brädgården jag kollade på var rena skämtet. De hoppades det skulle bli bättre om någon månad. Men i praktiken får man väl vänta till våren.
 
Redigerat:
Lysande! Tack. Så skulle man ju också kunna göra. Vi har ju lite samma idé med denna "vägg av trä", som du kallar det, så det kanske är lika bra att skruva ett par reglar direkt i L-stöden.

Det finns dock ett potentiellt problem, som ej syns på bilderna ovan. Ett av stöden på andra sidan garageuppfarten (utanför bild alltså) har sjunkit och lagt sig lite utåt. Iofs inte säker på att det skall vara samma typ av plank där, men någonting måste ju göras och ett plank av samma modell verkar ju så gott som något. Skulle definitivt må bra av att döljas hur som helst.
 
Jag är inte säker på att det går sönder men hävstångs kraften från en nära 2m lång stolpe blir rätt stor - därför skulle jag testa först så konstruktionen är säker, går inte armeringen högt nog så finns det en risk att det inte håller.

Ska du sätta med järn är det nog klokast med 2st - då kan du sätta en genomgående stav genom stolpen med muttrar på vardera sida, sådana franska skruvar går de med men skulle jag göra om mitt plank hade jag nog valt bort det.

Bulta på stolpen direkt på muren är ju en smart idé - o ju längre ner den kommer desto stabilare blir det med mindre belastning på muren, kruxet är att den kommer ut så långt o det kanske ser ut lite sådär, men det skulle inte spela roll om planket täcker hela stödmuren.

Personligen hade jag lappat muren lite och målat med någon käck sockelfärg o satt planket på muren, då ser konstuktionen inte så tung och oinbjudande ut. Det där hade vi problem med på planket, vi beslutade att bygga planket bakom en häck en meter in på tomten då redan 2m panelhöjd gör att det ser ut som fort knox om man inte bryter upp det på något sätt.
 
Hej igen,

Snart dags att sätta igång med projektet. Har funderat vidare i linje med vad vi kom fram till här sist. Har börjat på en ny grov skiss (vänster sida i bilden enligt tidigare design) men har ett par frågor:

fence2011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det rimligt att montera på detta vis även om man bara kan fästa en mindre del av stolpen i muren? Upp emot 2.5 m som lär de ju bli som längst. Jag tänkte gå ned i dimension för att minska vikten något men ändå. Den höga delen av planket kommer att vara skruvad i väggen givetvis.

Vad kan man använda för att fästa stolparna i betongen? Jag tänkte att det kanske finns någon slags expander modell större så att man slipper gräva ut på baksidan? Det sitter säkerligen kvar en del rötter där så även att bara få ned en hand för att typ fästa en mutter kommer att bli ett helvete.

Redigt dumt när man kommer fram och runt vid trappan med denna utvändiga montering ...
 
Tänkte bara uppdatera och visa hur det färdiga planket blev. Lösningen blev mkt enklare än jag svamlade om. En regel liggande på muren och stolpar nedslagna bakom. På nåt ställe hade L-stöden sjunkit något så där fick jag såga av dem med vinkelslip.

_MG_2275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden funkar inte?
 
battleangel skrev:
Tänkte bara uppdatera och visa hur det färdiga planket blev. Lösningen blev mkt enklare än jag svamlade om. En regel liggande på muren och stolpar nedslagna bakom. På nåt ställe hade L-stöden sjunkit något så där fick jag såga av dem med vinkelslip.

[bild]
Hur har det gått? Håller din konstruktion.
Vad är stolparna gjorda av? Är de infästa i muren också?
 
Hemmakatten
Snyggt!
 
Besserwissern skrev:
Hur har det gått? Håller din konstruktion.
Vad är stolparna gjorda av? Är de infästa i muren också?
Ja det har stått sig bra. Det enda är väl då hur eller om man ska behandla trät. Har använt nån vattenbaserad billig olja men den är ju helt hopplös att stryka på tycker jag (billiga penslar också antar jag) och frågetecken på hur länge den sitter i. Jag är inte redo att låta trät bli grått i vart fall.

Det är 70x70-stolpar. Nedslagna bakom muren bara. Det enda var väl att blocken inte står helt i rak linje samt är något välvda så det kan ju slå en del på ett par meter om man har otur. Sedan ligger det bara en regel på muren, beroende på hur tjock muren är förstås. Sen är det skruvat i husväggen plus då att plankets vinkel runt trappan gör en hel del. Samt att "omlott-konstruktionen" bryter vinden bra. Hur stabilt som helst. Odlar björnbär på baksidan med bra resultat.

_MG_1209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_MG_1212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här av vad jag menade med att stödmuren hade sjunkit och vridit sig. Spjälorna går ju ned över muren på alla ställen så det blev helt knas på det sista stället ända tills vi kom på vinkelslipen.

_MG_1217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snyggt! Bra jobbat, satte du stolpskor på stolparna du slog ner? Om inte skulle jag gjuta lite cement i en krans där de går ner i marken, kommer kanske ge dem några år extra innan de ruttnar.
 
Martenw skrev:
Snyggt! Bra jobbat, satte du stolpskor på stolparna du slog ner? Om inte skulle jag gjuta lite cement i en krans där de går ner i marken, kommer kanske ge dem några år extra innan de ruttnar.
Nej de går bara rakt ned i marken. Hade tidigare stolpar och de var oförändrade efter typ 10 år i marken så jag gjorde det enkelt för mig. Alla utom en av de gamla stolparna var ok iaf. Sen vet jag ju inte om virket är sämre idag iofs. Men bra tips där med cementen. Kan vara värt ett försök.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.