Hej,

Hur funkar fjärrvärme kombinerat med VVC?

Jag kommer upp på morgonen sätter på varmvattnet, vilket gör att växlarn vill värma vattnet. Innan den hunnit värma vattnet får jag det kallare vattnet efter mitt VVC vatten är slut vilket innebär att jag ändå får vänta på det helt uppvärmda vattnet från växlarn, vad är poängen då?

Eller har jag fattat fel?

Mvh
 
Något är fel, antingen någon inställning i reglercentralen, eller så är något felkopplat. Kan det vara så att du får in kallvatten i varmvattnet via någon dålig blandare nånstans?
Vilken växlare har du?
Hela poängen med vvc är ju att man ska slippa vänta på varmvatten
 
Ja, jag läste lite gamla trådar och nån som fått vänta länge fick efter 2 sek efter de hade löst något stopp i pumpen.

Innan jag fick riktigt varmt nu så gick det 20 sek, då öpnnade jag kranen max i tvättstugan så nära VVC:n som möjligt. Detta är ändå klart mycket bättre än innan åtgärd då detta påtalades vid tvåårsbesiktningen.

Ska se om jag kan mäta lite i morgon, någon som kan ge tips på var man ska mäta för att kunna se om det står rätt till?

Sen skulle jag uppskatta en förklaring till hur vvc fungerar med fjärrvärme då fjärrvärme ofta kräver lite spolning för växlarn att "starta" till skillnad från en varmvattenberedare som bara fyller vidare rören med redan uppvärmt vatten.
 
Redigerat:
Tillägg:

Där vvc:n vänder i huset blir det ett lite smalare rör där det finns en ratt och en tempmätare. När jag kom ner och skulle duscha nån timme efter tjejen stog tempmätaren på 37 grader och körde jag med IRtempmätare innan röret så hade jag bara 25 grader, efter jag duschat så stog tempmätaren på 62 grader, så något verkar knas. Kan jag skruva på den "lustiga" ratten vid tempmätaren för att höja vvc:n till 55 grader i stället för nu 37 eller tror det är den tryckstyrda pumpen i fjärrvärmecentralen som är kass?

Jag har en Logstor 2000/07 central, borde inte cirkulationspumpen vara konstnat vid vvc, funkar det med tryckstyrd?
 
Här kommer en bild på ratten man justera returen på. Jag kan inte rubba den, någon som vet hur man gör för att kunna vrida denna ratt?
 
  • inkommande vatten 2 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bambi skrev:
Hittade hur den fungerade nu men det verkar som något är sönder och systemet är inte kopllat så som instruktionen visar för Thermoventilen :(
[länk]

Om jag tar bilder i fjärrvärmecentralen är det någon då som kan hjälpa mig att kontrollera så allt är rätt kopplat?
Ja, ta gärna lite bilder, där man kan se hur inkopplingarna är gjorda. Om bilden ovan är tagen under växlaren, så verkar det som thermoventilen sitter på fel håll
 
Redigerat:
Hej lordi,

Jag la bilderna under vatten och avlopp då jag tyckte VVC passade bättre där.
 
Fick ett tips nu: Då jag bor längst ut på fjärrvärmeslingan så har jag väldigt dåligt flöde och nu på sommaren låg temp på framledningen. detta kan innebära att min lilla VVC-pump inte får upp det flöde genom växlarn som krävs för att växla upp hög temp i cirkulationen, är detta möjligt?

De hade ett kitt man kunde köpa med något rör i annan dimension som skulle öka på flödet genom växlarn. Är det rimligt att jag ska behöva bekosta sånt när jag köper nyckelfärdigt för att VVC:n ska fungera?

Mvh
 
Hur låg framledning har du på sommaren? Dvs temperaturen på primärkretsen - det inkommande fjärrvärmevattnet? Din fjärrvärmeleverantör bör tillse att du har tillräcklig varmhållning i kulverten för att i alla lägen kunna tappa upp varmvatten. Spelar ingen roll om du bor långt ut på kulverten - då får de fixa en strypbar eller temperaturstyrd rundgång i din fastighet eller i dess närhet för att säkerställa varmhållinngen i kulverten.
 
Hej Magneten!

Jag tror jag har runt 60 grader, jag stängde av VVC pumpen och testade utan, för att få upp riktigt varmt vatten så får jag spola ett tag med blandarn på varmaste och högsta flöde, då kommer det till slut. Jag testade även med halvfart på blandaren då fick jag aldrig upp riktigt varmt vatten. Så det lilla flöde som VVC och halvöppna blandare skapar ger inte hett vatten.

Men de skulle komma och hjälpa mig nu med nån varmhållningsventil, vad innebär de? Jag antar att det ska skapa lite bättre flöde än min VVC gjort nu, men blir det inte också dyrare då för mig än om jag bott närmare på slingan och inte behövt, högreflödehjälpen? Den kanske är liten men jag antar att flödet måste öka en hel del för att få det att funka efter mina tester?

Men det kanske går att lura växlarn med ett varmhållningskit där man bara byter den där koppartråden från 4>6mm och då ökar flödet genom växlarn?

Mvh
 
varmhållnignsventilen ser till att fjärrvärmen alltid är varm, d.v.s en slags "kortslutning" eftersom värmemätaren bara mäter den energi ( E = m*cp*(Tin-Tut) du tar ut blir det ingen kostnad för dig. Används ganska frekvent av fjärrvärmebolag på ledningar med låg förbrukning
 
Hej,

Jag hade en från min fjärrvärmeleverantör som justerade upp min varmhållningsventil igår, har för mig han sa det var som justera upp tomgången på en bil eller liknande, man höjde värmen i växlarn utan att spola vatten, grundtempen, vilket gjorde att den svarade fortare när man spolade sen plus att jag inte kunde använda min vvc utan den höjdes. Förut så fick jag ingen varm vvc för det lilla vatten den begärde för att kunna håll 50 grader, gavc inte så högt flöde så växlarna kunde ge den tempen, nu med höjd varmhållningsventil så ligger den ungefär vid den tempen så jag även vid låga flöden kan få högre temp varmvatten till vvc:n.

Har jag förstått han rätt?
 
Kan man kräva att fjärrvärmeleverantören ställer varmhållningsventilen så högt så jag kan hålla 50 grader på VVC:n? Eller om jag kollar på in-uttemp på min värmemätare vad ska de ligga på?

Vid låg varmvatten-förbrukning/flöden blir VVC-tempen exakt den tempen varmhållningsventilen är inställd på, då det flöde som TA-ventilen på VVC-returen släpper igenom vid avkylningen inte räcker för att värma upp varmvattenväxlarn.
 
ja och nej kan man svara på din fråga. VVC:s styrventil är den som ska se till att VVC hålls varm. Däremot brukar varmhållningsventiler behövas på vissa ställen vid vissa tidpunkter. Ifall du har en AVTQ eller AVTB (tryckstyrd ventil) som VVC ventil brukar "felet" oftast ligga i dessa när man har problem med varmvatten under höst/vår/vinter. Har du elektronisk reglering så bör man kolla givarläge, och eller kablar då om du har problem denna tid på året

In/ut tempen är det egentligen svårt att säga något om, det beror lite på var man bor( både hur långt norrut och hur långt från värmeverket). Normalt brukar de flesta värmebolag reglera sin framledning mellan 75-110°C och returen brukar vara ca 42-52°C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.