I vårt fritidshus som vi köpte för ett par år sedan har vi en 150-liters varmvattenberedare som nu är 10 år gammal. Som en säkerhetsåtgärd (vet inte när det gjordes senast) satte jag i somras in en ny offeranod (monterades genom ett hål i toppen). Några veckor senare började vi få massor av luft som pyser och smäller när man tappar vatten - men bara varmvattnet.

Jag tänkte att det går väl över, men det bara fortsätter. Man misstänker något samband med den nya offeranoden, men det kanske bara är en tillfällighet? Ska jag ta bort offeranoden igen? Men då kanske VV-beredaren snart är slut...

Eller kan det bero på att vi bytte från grävd till borrad brunn för ett år sedan?
 
Om du har vattenfilter installerat kan det vara så att vattnet syresätts för att fälla ut något oönskat. Isåfall kan du installera en avluftare.
Det kan annars vara en backventil som spökar för dig.
 
Det är inte ovanligt att uppvärmningen av vattnet gör att luft frigörs i vattnet. Sätt dit en avluftare så är problemet löst. Kontrollera dock som mexitegel säger att ni inte har en trasig backventil någonstans..
 
Tack för tipsen!

Någon vattenrening har jag inte, så jag får börja med backventilerna. Jag har två engreppskranar, en 10 år gammal Mora i handfatet och en nästan ny kökskran. Sitter det backventiler i dessa tro? Dessutom har vi en duschtermostat (1 år gammal Mora), och den har ju säkert backventil. Hur kollar man enklast om backventilen fungerar?

En avluftningsventil - monteras den vid VV-beredaren?
 
Lilla Gubbo skrev:
En avluftningsventil - monteras den vid VV-beredaren?
Ja, och det bästa är om den kan moteras på toppen av VVB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.