Hej alla ni som har erfarenhet!
Jag ska bygga glasveranda med balkong över, på 5 plintar med limträpelare 90x90 mm 800 mm över mark. Längd 4800 mm, bredd 3500 mm. Balkong 3400 mm över mark. Från inuti glasverandan räknat tänkte jag mej först gips 12 mm direkt på bjälklaget. Bjälklag 42x180 cc 400 mm limträ, i bjälklaget 2x95 mm isolering. Ovanpå bjälklaget ska ligga kilar så att fallet ut från balkongen blir 100 mm ut till hängrännan som är 3500 mm från innerkant. På kilarna spontat 22x95. På sponten plåt (som plåtslagare ska få göra!) med falsningar och fall till hängränna. Är detta vettigt, är det något jag ska ändra på/tänka på? Är fallet för stort eller för litet?
Sitter just och ritar med mitt favoritprogram för CAD: QCAD. Kan verkligen rekommenderas för husbyggare!
 
Ola78
Du kan absolut göra så, har själv gjort så över våran entré fast det var bara drygt 2 meter så jag snedsågade bjälkarna direkt istället för kilar.
 
jag hade hoppats på några fler omdömen innan jag tackade för hjälpen... Jag har ju byggt en friggebod med egna ritningar men nu vill jag ju ha det HELT tätt, utan risk för fuktskador. Jag undrar om man ska ha luftspalt under plåten???
Tack än en gång!
Nils
 
Jo, plast innanför gipset var så självklart att jag glömde lista upp det. OK, så 200 mm plåt istället för 100, så får det bli! Då gör jag en luftspalt mellan bjälkarna (med lufthål genom kilarna som ligger på bjälkarna) med luftning utåt innanför vindskivorna. Fäster lister på 20 mm nedanför överkanten på bjälklaget, lägger masonit på dessa lister. Inluft tar jag på nederkant, låter yttre bärlinan ligga 20 mm under överkant på bjälklagets infästning. Fäster nät i öppningarna utåt för geting- och bistopp!d^_^b Jag är ganska praktiskt lagd men byggtekniken jag läste är nog lite out-of-date, över 45 år sedan! Sedan har det nästan bara blivit elektronik och datorer, någon luftning där för fukt är inte aktuellt!
 
Ola78
Jag gjorde faktiskt bara som så att jag gjorde hål i bjälkarna och lät luften passera över lösullen jag la i bjälklaget, alltså inga lister med påspikade skivor utan spikade vindpapp mellan bjälkarna. Men nät för att stoppa getingar och annat otyg satte jag med:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.